استفاده از فضای زیرین خیابان‌های اصفهان برای ایجاد پارکینگ

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: استفاده از فضای زیرین خیابان‌ها برای ایجاد پارکینگ مورد توجه بوده و برای انجام آن بحث‌های کارشناسی هم شده که امید است بتوانیم این فضا را نیز برای شهروندان مهیا کنیم؛ هرچند بهتر است روی فرهنگ استفاده کمتر از خودروی شخصی کار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در برنامه زنده تلویزیونی اینجا اصفهان، با موضوع شهرسازی و زیرساخت‌های شهری اظهار کرد: از همان ابتدای دوره پنجم شورای شهر که کارمان را آغاز کردیم، یکی از مباحثی که در دستور کار قرار گرفت این بود که در حوزه شهرسازی چند موضوع مورد توجه قرار گیرد و مهم‌ترین آن‌ها تمرکز بر بحث برنامه ریزی کلان و خرد بود.

وی تصریح کرد: در حوزه برنامه ریزی کلان، برنامه جامع اصفهان با توجه به اتمام برنامه قبلی و اینکه شهر اصفهان برای برنامه توسعه خود نیاز به برنامه‌ریزی جدیدی داشت در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان از بسیاری از شهرهای مهم دنیا در بسیاری موارد ظرفیت بالاتری دارد، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های مورد استفاده این شهرها بروز بودن از لحاظ استفاده از تکنولوژی روز در حوزه‌های مختلف است که به نظر می‌رسد پایه‌های همه مسائل از شهرسازی شروع می‌شود لذا بحث شهرسازی الکترونیک در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در کمیسیون عمران و در شورای پنجم بحث کیفی سازی حوزه‌های مختلف در حوزه شهرسازی مورد توجه بوده و به همین دلیل در بسیاری از فرآیندها سعی کردیم مباحث کیفی جایگزین رویکردهای صرفاً کمی به فضای شهری باشد.

طغیانی ادامه داد: شهر فقط به معنای ایجاد پل‌ها و بزرگراه‌های بسیار مدرن نیست بلکه فضایی است برای همه انسان‌ها و دستورکار آن‌ باید همه شمول باشد و همه اقشار در آن دیده شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در حوزه شهر دوستدار کودک جای امیدواری است که پس از گذشت بیش از سه سال، تلاش‌ها به نتیجه رسید و نتایج آن را در هفته گذشته در مراسم اعطای نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به اصفهان دیدیم.

وی در خصوص فضای اندک شهر در حوزه پارکینگ‌ها و لزوم افزایش تعداد آن‌ها گفت: نگاه‌های متفاوتی به بحث پارکینگ وجود دارد، یکی این است اگر در مراکز شهر تعداد پارکینگ‌ها را افزایش دهیم در واقع به استفاده مردم از وسایل نقلیه و حضور در مراکز تاریخی و حرکت خودروها در بافت اصلی شهر کمک می‌شود، در دنیا مسیر به این صورت است که تسهیل حضور خودروهای شخصی باعث ترافیک می‌شود بنابراین این رویکرد بسیار اهمیت دارد.

طغیانی ادامه داد: از منظر دیگر اگر قرار باشد شهروندان با خودروهای شخصی نتوانند در مراکز اصلی شهر حضور پیدا کنند باید برای توسعه حمل و نقل عمومی اقدام شود؛ شورای پنجم روی این موضوع متمرکز بوده و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی با وجود شرایط سخت اقتصادی و تورم موجود و نیز توسعه مترو با هزینه‌های بسیار بالایی که دارد در این راستا است.

وی اضافه کرد: موضوع پارکینگ از نگاه دیگری اهمیت دارد، پارکینگ نیاز شهر است و باید مورد توجه قرار بگیرد، اتفاق خوبی که در این دوره از شورای شهر افتاد اختصاص ردیف بودجه برای ایجاد پارکینگ بوده است؛ همچنین درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای نیز صرفاً برای ایجاد پارکینگ‌های جدید در شهر استفاده خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در بعضی مناطق شهر خرید و تملک زمین به ویژه در شرایط فعلی هزینه‌های بسیار زیادی دارد و به همین راحتی که بخواهیم پارکینگ‌هایی در مراکز شهر داشته باشیم نیست اما همیشه دنبال تحقق آن بوده‌ایم.

وی گفت: استفاده از فضای زیر خیابان‌ها برای استفاده از پارکینگ مورد توجه بوده و برای انجام آن بحث‌های کارشناسی هم شده که امید است بتوانیم این فضا را نیز برای شهروندان مهیا کنیم؛ هرچند بهتر است روی فرهنگ استفاده کمتر از خودروی شخصی کار شود.

وی تاکید کرد: باید این موضوع را در شهر اصفهان نهادینه کنیم که برای هر کاری لازم نیست از خودروی شخصی استفاده کنیم و در کنار آن مسئولان، توسعه حمل و نقل عمومی را دنبال کنند تا شاید بهتر بتوانیم ترافیک را مدیریت کرده و در مراکز شهری آلودگی هوا نداشته باشیم و شهروندان احساس بسیار بهتری در شهر داشته باشند.

طغیانی در خصوص بودجه سال آتی شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: پیشتر بودجه سازمان‌های شهرداری جداگانه بررسی می‌شد اما از سال گذشته بودجه سازمان‌ها و شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سهم آن‌ها برای شهرداری است همزمان و یکجا برای شورای شهر ارسال می‌شود که این نقطه قوت است.

وی ادامه داد: بودجه هر منطقه با توجه به ظرفیت آن مشخص و مصوب می‌شود، بنابراین درآمدهای هر منطقه در آن و به وسیله منابع آن بدست می‌آید، گفتنی است به مناطق کمتر توسعه یافته سالیانه بودجه‌ای تحت عنوان محرومیت زدایی تعلق می‌گیرد، از طرف دیگر سعی می‌شود برای پروژه‌های شاخص شهری که با رویکرد توزیع عادلانه خدمات و این پروژه‌ها اجرا می‌شود، از منابع شهرداری مرکزی نیز کمک گرفته شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان افزود: ممکن است منطقه‌ای در اصفهان باشد که بودجه پیشنهادی آن چند برابر منطقه دیگر باشد اما به هرحال ظرفیت مناطق باید دیده شود و به نظر می‌رسد بحث توزیع پروژه‌ها در حوزه پروژه‌های شاخص می‌تواند باعث محرومیت زدایی و توجه به عدالت فضایی و اجتماعی شود.

کد خبر 473885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.