توسعه سیاسی ایران بعد از انقلاب از نگاه فضل‌الله صلواتی

بررسی واقعه بزرگی همچون انقلاب اسلامی که آینده یک کشور را متحول و از سوی دیگر نظام بین‌المللی را متأثر کرد بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بدون شک مهم‌ترین و بزرگ‌ترین واقعه عصر حاضر، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) است که شناخت صحیح آن، مستلزم داشتن دیدی فراتر از آمارها و گزارش‌ها و نگاهی فراجناحی و انقلابی است. شخصی باید در این‌باره تحلیل جامعی ارائه کند که در طول عمر انقلاب، با آن همراه بوده و اساس نظام فکری‌اش، منطبق بر اساس نظام فکری امام خمینی (ره) باشد.

سوابق و آشنایی طولانی فضل الله صلواتی از انقلابیان پیشگام و اولین فرماندار اصفهان پس از انقلاب با مبارزات سیاسی و انقلابی باعث شده تا ایمنا به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آینده آن با وی به گفت‌وگو بنشیند که قسمت دوم آن را در زیر می‌خوانید:

انقلاب سفید چرا شکل گرفت و دلیل مخالفت علما و روحانیون با آنچه بود؟

علما و روحانیان معتقد بودند که بدون اجازه نمی‌شود زمین اشخاص را تصرف کرد و به مستضعفان داد و اعلام کردند که دارایی‌های سلطنتی باید در اختیار قشر ضعیف جامعه قرار گیرد؛ همچنین اعتقاد داشتند که در اسلام بر حفظ مالکیت تأکید شده است و نمی‌شود با فروش سهام کارخانجات دولتی به عنوان پشتوانه اصلاحات ارضی، پول زمین‌های مردم را داد؛ زیرا سهام کارخانه‌ها، متعلق به صاحبان آن بود.

البته علت اصلی مخالفت مردم و روحانیان با اصول شش‌گانه انقلاب سفید این بود که احساس می‌کردند این طرح‌ها از طریق آمریکا به شاه دیکته شده است.

امروز تا چه میزان اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی اسلامی را تحقق یافته می‌بینید؟

پس از انقلاب اسلامی، بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی مطرح شدند و توانستند در دولت و مجلس شورای اسلامی حضور فعال داشته باشند.

یکی دیگر از اهداف انقلاب اسلامی، دست‌یابی به استقلال سیاسی بود که خوشبختانه امروز این هدف تحقق یافته است؛ زیرا در حکومت پهلوی، شاه حتی عزل و نصب نخست وزیران خود را با موافقت آمریکا انجام می‌داد، اما بعد از انقلاب اسلامی به این استقلال دست یافتیم که مردم باید مسئولان عالی رتبه کشور را تعیین کنند. پس از انقلاب به واسطه حضور نخبگان، مجلس در سطح مطلوبی قرار داشت و شایسته‌ترین چهره‌های سیاسی، اقتصادی و روحانی به آن راه پیدا کرده بودند.

البته عدم مدیریت تخصصی و اعمال تحریم‌های حداکثری پس از انقلاب اسلامی، باعث انحراف جامعه از برخی پایه‌های اصلی انقلاب شد. پس از پیروزی انقلاب من به عنوان اولین فرماندار و مشاور استاندار اصفهان منصوب شدم در صورتی که تخصص و تجربه‌ای در زمینه اداره‌ی این استان پهناور نداشتم که این وضعیت در تمامی شهرهای کشور برقرار بود.

پس از انقلاب اسلامی برخی از عوامل حزب توده در کشور تهمت‌های فراوانی به دولت موقت وارد می‌کردند و معتقد بودند که بختیار از مرز بازرگان فرار کرده و به همین دلیل دولت موقت را غیرانقلابی می‌دانستند؛ علیرغم اینکه دولت مهندس بازرگان به خوبی فعالیت می‌کرد. در حال که به نظر می‌رسید کابینه بازرگان مذهبی‌تر از برخی انقلابیان بودند.

بعد از اشغال سفارت آمریکا و استعفای دولت مهندس بازرگان، برخی روحانیان به امام خمینی (ره) پیشنهاد دادند که خود حکومت را اداره کنند و بعد از آن هر یک از این روحانیان در وزارت خانه‌ها آموزش دیدند، اما آموزش لازم جهت مدیریت کشور را به خوبی فرا نگرفتند به همین دلیل مدت زمانی طول کشید تا کشور به روال عادی خود بازگردد.

توسعه سیاسی در ایران بعد از انقلاب را چگونه می‌بینید؟

جامعه سیاسی ایران بعد از انقلاب اسلامی از نظر تفکر و فرهنگ، رشد چشمگیری داشته است، اما در زمینه توسعه اقتصادی و صنعتی به واسطه جنگ تحمیلی و تحریم‌های جهانی، با مشکلاتی روبه‌رو شده است؛ البته در زمینه نظامی هم به واسطه تکیه بر قدرت داخلی، دستاوردهای عظیمی را کسب کرده است که باعث نگرانی و وحشت کشورهای منطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی شده است. کشورهای عربی متحد آمریکا از قدرت نظامی ایران نگرانی دارند، در صورتی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورهای غربی ایران را به عنوان یک کشور سطح پایین و عقب مانده تلقی می‌کردند که فاقد استقلال نظامی و سیاسی است.

آینده انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آینده قابل پیش بینی نیست، اما لازم است دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند، ابتدا معیشت مردم را مورد توجه قرار دهند؛ زیرا گرانی‌ها و فشار اقتصادی باعث ناامیدی و کمرنگ شدن حضور مردم می‌شود. تشییع باشکوه سردار شهید سلیمانی به انقلابیان روحیه داد که علیرغم مشکلات اقتصادی، حماسه‌ای پرشور آفریدند.

امیدوارم سردمداران حکومت بتوانند به خوبی از حضور مردم در صحنه استفاده کنند و توجه ویژه‌ای به خواسته‌های مردم داشته باشند.

کد خبر 473817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.