بورس امروز ۲۰ بهمن + اخبار و وضعیت

در روز جاری شاخص کل بازار توانست در سطح ۱.۱۹۱ هزار واحد قرار گیرد و رشد ۱.۹ درصد را نسبت به روز گذشته تجربه کند در صورت تداوم روند صعودی فردا به سطح ۱.۲۰۰ هزار واحد میرسیم

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز دوشنبه _۲۰ بهمن ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: در روز جاری شاخص کل بازار توانست در سطح ۱.۱۹۱ هزار واحد قرار گیرد و رشد ۱.۹ درصد را نسبت به روز گذشته تجربه کند در صورت تداوم روند صعودی فردا به سطح ۱.۲۰۰ هزار واحد می‌رسیم که یک سطح مهم برای شاخص کل محسوب می‌شود.

شاخص کل هم وزن همانند شاخص کل عمل نکرد و شاهد کاهش ۸۵۷ واحدی بود و به سطح ۴۲۰ هزار واحد رسید که نشان از این است که ورود سرمایه و پول جدید به سمت سهم‌های شاخص ساز بازار است.

ارزش کل بازار بورس در سطح ۴۷.۴۵۳.۷۷۹ میلیارد ریالی قرار گرفت و ارزش معاملات بازار بورس بالغ بر ۱۲۹.۲۸۶ میلیارد ریال بود.

نمادهای مؤثر در بازار

نمادهای تأثیر گذار در شاخص کل به ترتیب از بیشترین به کمترین فارس، فولاد، فملی، کگل، شستا، کچاد تاپیکو، شپنا، وغدیر، وبملت، فخوز، شتران، رمپنا، پارسان، شبندر، ومعادن، پارس، وپارس، خودرو، مبین، وبصادر، شپدیس می‌باشد.

بورس امروز ۲۰ بهمن + اخبار و وضعیت

در بازار فرابورس ایران شاخص کل با رشد ۴۰ واحدی به سطح ۱۷.۴۵۳ واحد افزایش یافت، ارز بازار اول و دوم ۱۱.۹۵۶.۸۸۴ میلیارد ریال و ارزش معاملات بازار ۲۰۵.۳۲۳ هزار میلیارد ریال بود؛ نمادهایی که برخی از نمادهایی که بیشترین تأثیر مثبت را در فرابورس داشتند به ترتیب آریا، هرمز، میدکو، زاگرس، ذوب، ارفع، وملل، بنو، سمگا، توریل، شغدیر، شگویا، شراز و برخی از نمادهایی که تأثیر منفی داشتند: مارون، غصینو، دماوند، کوثر، وسپهر، کگهر، بپاس، مادیرا، ودی، کرمان، فرابورس.

بورس امروز ۲۰ بهمن + اخبار و وضعیت


برخی از گروه‌های صنعت بر اساس بیشتر ورود نقدینگی و ارزش معاملات برابر است با خودرو، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، بانک‌ها، سیمان، چند رشته‌ای، شیمیایی، انبوه سازی، غذایی به جز قند مواد دارویی، قند و شکر، کانه فلزی، سرمایه گذاری ها، حمل و نقل، اداره بازارهای مالی، دستگاه‌های برقی، کانی غیر فلزی، کاشی و سرامیک ماشین آلات، لاستیک، محصولات فلزی.

بورس امروز ۲۰ بهمن + اخبار و وضعیت


قیمت گذاری دستوری خودرو

یکی از موضوعات مهمی که همچنان در بازار سرمایه گرم است بحث حذف قیمت گذاری دستوری خودرو است که به تازگی مسؤلین کشوری نیز در همین حوزه اظهار نظرهایی داشته‌اند و جلساتی تشکیل شده است.

قیمت گذاری دستوری باعث ایجاد رانت برای افرادی خاص می‌شود و جز زیان سنگین برای خودرو سازان چیزی در پی نخواهد داشت؛ امید آن است که قیمت گذاری خودرو نیز در بازار بورس کالا وارد شود و همانند سایر محصولات قیمت آن بر حسب عرضه و تقاضا تعیین شود برای بررسی وضعیت دو خودرو ساز ایرانی به صورت‌های مالی آنها رجوع می‌کنیم.

ایران خودرو

در گزارش سود و زیان این شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰/‏۱۱/‏۱۳۹۹‬ این شرکت ۱۱۴ هزار میلیارد ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود که ۷۹ هزار میلیارد ریال زیان شناسایی کرده بود رشد ۴۳ درصدی داشته است.

میزان کل درآمدهای عملیاتی این شرکت ۴۳۷ هزار میلیارد ریال و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی بالغ بر ۴۹۵ میلیارد ریال است؛ در هر دوره مالی زیان شرکت در حال افزایش است و باید مسؤلین هرچه سریع‌تر در خصوص تغییر رفتار مالی شرکت اقدام کنند که یکی از پارامترهایی که می‌توانند مؤثر واقع شود حذف قیمت گذاری دستوری است.

ترازنامه ایران خودرو

در ترازنامه این شرکت شاهد ۲۵۸ هزار میلیارد ریال زیان انباشته هستیم که نسبت به دوره مشابه سال قبل که برابر با ۱۴۴ هزار میلیارد ریال بود است رشد ۷۹ درصد داشته است.

گزارش سود و زیان سایپا

این شرکت در دوره ۹ ماهه سال جاری ۳۸ هزار میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرده است؛ میزان کل درآمدهای عملیاتی ۹۴ هزار میلیارد ریال و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.

این شرکت در مدت مشابه سال قبل خود زیانی معادل با ۳۲ هزار میلیارد ریال شناسایی کرده بود که دوره جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸ درصدی داشته است.

ترازنامه سایپا

زیان انباشته این شرکت در دوره ۹ ماهه سال سال جاری برابر با ۱۳۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود که ۹۲ هزار میلیارد ریال بود است رشد ۴۲ درصدی داشته است.

نتیجه گیری کلی

زیان فصلی هر دو شرکت در حال افزایش است و دلیلی این اتفاق بیشتر بودن هزینه‌های عملیاتی این دو خودروساز است؛ تا زمانی که این شرکت‌ها در حال زیان سازی و افزایش بدهی‌های خود هستند نمی‌توان توقع خودروهای بهتر داشت لذا برای بهبود صنعت خودرو کشور و کاهش حجم واسطه گری و تقاضای سفته بازی در اولین فرصت باید حذف قیمت گذاری دستوری اتفاق بیافتد و قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شوند؛ می‌توان مانند سایر کالاها در بورس کالا یک قیمت پایه مشخص کرد و سپس بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌ها مشخص شود.

نقشه بازار بر اساس ارزش معاملات

بورس امروز ۲۰ بهمن + اخبار و وضعیت

کد خبر 473761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.