ضرب‌الاجل وزارت کشور برای اتباع خارجی

با توجه به اینکه صاحبان حساب‌های بانکی ایرانی و غیرایرانی ملزم به داشتن کد شهاب (شناسه هویت الکترونیک بانکی) هستند، در تاریخ ۵ اسفند مهلت یک ماهه تعیین شده برای تکمیل مدارک و اخذ کد شهاب پایان می‌یابد. اتباع خارجی دارای مدرک اقامت معتبر باید با مراجعه به بانک مربوطه کد ۱۶ رقمی شهاب را دریافت کنند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور، با توجه به اینکه بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کلیه صاحبان حساب‌های بانکی اعم از ایرانی و غیرایرانی ملزم به داشتن کد شهاب (شناسه هویت الکترونیک بانکی) هستند و در این راستا در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ مهلت یک ماهه تعیین شده برای تکمیل مدارک و اخذ کد شهاب پایان می‌یابد مقتضی است کلیه اتباع خارجی دارای مدرک اقامت معتبر با مراجعه به بانک مربوطه کد ۱۶ رقمی شهاب را دریافت نمایند.
در این راستا توجه به موارد زیر ضروری است:

۱- کلیه اتباع خارجی باید دارای یکی از مدرک اقامت معتبر (کارت آمایش ۱۵، هویت ۱۴، گذرنامه با روادید و یا پروانه اقامت معتبر، دفترچه اقامت معتبر صادره از نیروی انتظامی و دفترچه پناهندگی معتبر) باشند.

۲- متقاضیان الزاماً باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلاء و شیوع بیماری کرونا به شعبه بانکی که حساب خود را در آن افتتاح نموده‌اند مراجعه نمایند.

۳- بانک‌ها و مؤسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتری، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات کامل مشتریان و در مورد اتباع خارجی نام و نام خانوادگی، کد فراگیر یا کد اختصاصی مندرج بر روی مدرک اقامتی، نشانی منزل، شماره تلفن، شغل و … می‌باشند. لذا متقاضیان در هنگام مراجعه به بانک بایستی مدارک مربوطه را به همراه داشته باشند تا پس از هویت سنجی کد شهاب برای آنان صادر شود.

۴- اتباع خارجی دارای گذرنامه، دفترچه اقامت و دفترچه پناهندگی که فاقد کد فراگیر می‌باشند قبل از مراجعه به بانک باید از طریق پلیس مهاجرت و گذرنامه، کد مذکور را دریافت نمایند. در مورد اتباع خارجی دارای کارت اقامت، کد اختصاصی بر روی کارت آنان درج شده است. کدهای مذکور جایگزین کد ملی اتباع خارجی است.

۵- در صورت عدم تکمیل مدارک و عدم اخذ کد شهاب، بر اساس ابلاغ بانک مرکزی علاوه بر مسدودسازی برداشت از حساب اشخاص مذکور، از هرگونه ارائه خدمت در سامانه‌های ملی پرداخت از جمله ساتنا، پایا، چکاوک و غیره جلوگیری می‌شود.

۶- کد شهاب هر مشتری بانکی، یک شناسه هویتی منحصر به فرد است لذا هریک از اعضای خانوار دارای حساب بانکی بایستی شخصاً نسبت به دریافت کد مذکور اقدام کنند.

۷- به کلیه اتباع خارجی توصیه می‌گردد در صورتیکه شماره تلفن همراهی که به بانک اعلام نموده‌اند به نام خودشان نمی‌باشد با مراجعه با مالک اصلی به دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ارتباطی، نسبت به انتقال تلفن همراه به نام خود اقدام نمایند و یا سیم کارت جدید بنام خود دریافت نمایند تا در بهره‌مندی از خدمات الکترونیک متکی به تلفن همراه دچار مشکل نشوند.

۸- تاکید می‌شود که کد شهاب تنها توسط شعب بانک مربوطه که در آن حساب افتتاح شده و به صورت رایگان صادر می‌شود و ادعاهای برخی از سایت‌ها مبنی بر ارائه شناسه مذکور با اخذ هزینه فاقد اعتبار است.

۹- در صورت تکمیل مدارک در بانک‌ها، با مراجعه به سایت اینترنتی اصلی بانک مربوطه و درج کد فراگیر و یا اختصاصی به جای کد ملی، امکان دسترسی به کد شهاب برای کلیه مشتریان بانک از جمله اتباع خارجی فراهم است.

۱۰- موضوع عدم صدور کارت بانکی توسط تعدادی از بانک‌ها برای برخی از اتباع خارجی دارای اقامت قانونی از طریق بانک مرکزی و وزارت کشور در حال پیگیری می‌باشد که به محض وصول نتیجه اعلام خواهد شد.

کد خبر 473758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.