۹۰۰ هزار روستایی فاقد پوشش بیمه شناسایی شدند

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور گفت: اقدامات ابتدایی اجرای طرح پوشش بیمه‌ای و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مربوطه از جمله کمیته امداد، بهزیستی، امور زنان و صنایع دستی اخذ شده و تاکنون ۹۰۰ هزار نفر روستایی با دهک و توانایی مالی پایین شناسایی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی شیرکانی امروز - دوشنبه ۲۰ بهمن ماه - در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به تعطیلی دفاتر کارگزاری بیمه در روستاها به دلیل شیوع کرونا در سال جاری، اظهار کرد: به رغم تعطیلی‌ها و قطع ارتباط ما با مردم که پیش‌تر از طریق مساجد، بسیج، کارگزاری‌ها دهیاری‌ها و شورای روستاها انجام می‌شد اما با عزم و اعتقادی که برای بهبود مسائل و توسعه بیمه روستایی وجود داشت امسال ۱۸ هزار عضو جدید به صندوق بیمه روستایی اضافه شد.

وی افزود: این در حالی است که در سه ماهه ابتدایی سال جاری به دلیل شیوع کرونا شرایط عضو پذیری خوب نبود اما در تابستان و پاییز ۹۹ بهترین عملکرد صندوق در ۱۵ سال گذشته را شاهد بودیم و اگر با توجه به اصلاح فرآیندها تا پایان سال این روند ادامه یابد عملکرد صندوق به رکورد ۱۵ سال اخیر خواهد رسید.

اجرای همسان‌سازی حقوق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به همسان سازی مستمری مستمری‌بگیران این صندوق در سال جاری، خاطرنشان کرد: همسان سازی مستمری اعضای این صندوق به شیوه خود صندوق انجام شد از این رو حقوق فردی که ۱۰ سال پیش بازنشسته شده با فردی که سال ۹۸ بازنشسته شده یکسان است زیرا در روند همسان سازی ترمیم پرداخت صورت نگرفته بلکه این میزان برابر شده است.

شیرکانی ادامه داد: همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران صندوق از تاریخ اول فروردین ۹۹ اجرا شده، هرچند که پرداخت آن از آبان ماه سال جاری بوده است و مابه‌التفاوت نیز پرداخت شده است.

وی در ادامه به موضوع نحوه نقل و انتقال سوابق اشاره کرد و گفت: با تفسیرهایی که صورت می‌گرفت برخی صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای ما را مشمول قانون سال ۱۳۶۵ در خصوص نقل و انتقال سوابق نمی‌دانستند و از این رو این قانون به اصلاحات لازم در آئین‌نامه و مجوزهای قانونی نیاز داشت؛ این موضوع یکی از دغدغه‌های صندوق بیمه روستایی در همه استان‌ها بود که خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر مصوبه شورای عالی رفاه و امضای ریاست جمهوری به صندوق بیمه روستاییان و عشایر و سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد که متن تفاهم نامه اجرایی تهیه و موافقت طرفین اخذ شده است و انتظار داریم از اسفندماه امسال اجرا شود.

روستاییان فاقد پوشش بیمه‌ای شناسایی شدند

شیرکانی همچنین به طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر روستاییان کشور اشاره و اظهار کرد: این طرح شامل روستاییانی است که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای بوده، سرپرست خانوار هستند و در دهک‌هایی هستند که توان پرداخت مبلغ کم بیمه را ندارند. این طرح به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که به مرور فرهنگ بیمه‌ای جاری و ساری شود که سال اول رایگان است و سال بعد با مبلغ خیلی کم خواهد بود تا پنج سال آینده به شرایط عادی پرداخت حق بیمه برسند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور، افزود: اقدامات ابتدایی این طرح و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مربوطه از جمله کمیته امداد، بهزیستی، امور زنان و صنایع دستی اخذ شده و تاکنون ۹۰۰ هزار نفر روستایی با دهک و توانایی مالی پایین شناسایی شده‌اند.

حدود ۲ میلیون نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند

وی ادامه داد: اجرای این طرح نیازمند تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه است و این طرح می‌تواند اقدام مناسبی در راستای توانمندسازی روستاییان باشد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بیمه شده فعال در این صندوق وجود دارد، گفت: در مجموع حدود ۲ میلیون نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند اما برخی از این‌ها ممکن است تنها یک بار حق بیمه پرداخت کرده باشند و یا بخشی، از مستمری‌بگیران صندوق باشند؛ حدود ۵۰ درصد بیمه شدگان صندوق هم اکنون غیرفعال هستند.

شیرکانی با بیان اینکه عیدی مستمری بگیران این صندوق در دهه فجر و ماه بهمن پرداخت می‌شود، درباره میزان عیدی گفت: مطابق با آئین‌نامه کسانی که تا قبل از ۳۱ شهریور ماه مستمری بگیر بوده‌اند عیدی این افراد معادل حداقل حقوق سطح یک صندوق یعنی ۵۵۰ هزار تومان است و افرادی که شش ماه دوم سال بازنشسته می‌شوند نصف این مبلغ است.

شیرکانی درباره رشد سطوح درآمدی و پوشش بیمه خاطرنشان کرد: این صندوق هشت سطح درآمدی دارد و امسال نخستین سالی است که سطوح درآمدی صندوق رشد داشته است و سقف سطح ۸ که بالاترین سطح محسوب می‌شود از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده یعنی ۳۶ درصد افزایش یافته است و سطح یک درآمدی نیز از ۵۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان رسیده است، این دستورالعمل اجرایی صادر شده و از اول فروردین ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد.

جمعیت جامعه روستایی کشور ۲۱ میلیون نفر است

وی در ادامه با بیان اینکه بسته بیمه‌ای در طرح اولیه اشتغال روستایی در نظر گرفته نشده بود، گفت: میزان سطح پوشش بیمه‌ای در کشور به تحقق اشتغال پایدار و توسعه یافتگی کمک می‌کند و این امر برای ایجاد اشتغال باید مورد توجه قرار می‌گرفت، از این رو با همکاری معاونت اشتغال وزارت رفاه مقرر شد کسانی که وام اشتغال دریافت می‌کنند تا پایان پرداخت اقساط تسهیلات به تعداد افرادی که شغل ایجاد کرده‌اند بیمه پرداخت کنند این طرح امروز یکی از الزامات دریافت تسهیلات اشتغال است تا افراد از بیمه برخوردار شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور با بیان اینکه طبق آمار جمعیت جامعه روستایی کشور ۲۱ میلیون نفر است، افزود: از این تعداد حدود ۱۰ میلیون نفر افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال بوده و ۳۳ درصد افراد واجد شرایط روستایی کشور عضو سایر صندوق‌های بیمه‌ای هستند از این رو جامعه هدف صندوق بیمه روستایی نیستند و تنها ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌توانند برای عضویت صندوق ما اقدام کنند.

وی با این توضیح اینکه ذات بیمه اجتماعی روستاییان بر حسب پوشش خانوار است، گفت: طبق آماری که از بانک‌های اطلاعاتی سازمان هدفمندسازی به دست آمده است ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار وجود دارد که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند که این افراد هدف گذاری شدند و بنا داشتیم حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر را سالانه تحت پوشش قرار دهیم که راهی ۱۰ ساله است اما با طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر این برنامه را نیز پیش بردیم تا در مدت سه یا چهار سال آینده این افراد ترغیب شده و تحت پوشش قرار گیرند.

کد خبر 473723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.