داروی روده به تسریع بهبود بیماران کرونایی کمک می‌کند

محققان در جریان مطالعه‌ای متوجه شدند، داروی «کلشی‌سین» (colchicine) که معمولا برای درمان روده استفاده می‌شود، می‌تواند نیاز بیماران کرونایی بستری در بیمارستان به دریافت اکسیژن را کاهش دهد.

به گزارش ایمنا، روزنامه دیلی میل، محققان برزیلی که این مطالعه را انجام داده‌اند، ادعا می‌کنند که داروی کلشی‌سین می‌تواند به تسریع روند بهبودی بیماران مبتلا به وضعیت متوسط تا شدید کرونا که در بیمارستان بستری هستند، کمک کند.

محققان این مطالعه را روی ۷۵ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان انجام دادند. آنها این افراد را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه علاوه بر درمان‌های معمول کرونا، برای مدت پنج روز، روزی سه بار قرص نیم میلی گرمی کلشی‌سین می‌دادند و سپس برای ۵ روز دیگر همین دوز قرص را دو بار در روز به آنها ارائه دادند اما به گروه دوم علاوه بر درمان‌های معمول کرونا، تنها دارونما دادند.

نتیجه این آزمایش نشان داد که قرص کلشی‌سین، مدت زمانی را که این بیماران به لوله تنفسی نیاز داشتند به بیش از یک سوم کاهش داد. به طوری که بیماران کرونایی که دارونما مصرف می‌کردند، شش و نیم روز به لوله تنفسی نیاز داشتند اما این مدت برای بیمارانی که کلشی‌سین دریافت کرده بودند، به ۴ روز کاهش یافت. علاوه بر این، متوسط مدتی که بیماران دریافت کننده کلشی‌سین در بیمارستان بستری بودند هفت روز و این مدت برای بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، ۹ روز بود.

هم اکنون از کلشی‌سین برای درمان و پیشگیری از ابتلاء به التهاب سیستمیک که مشخصه بارز ابتلاء به نقرس و شدیدترین موارد ابتلاء به کرونا است، استفاده می‌شود. این دارو واکنش بیش از حد گلبول‌های سفید خون را به عفونت که می‌تواند موجب نارسایی عضو و مرگ شود، متوقف می‌سازد.

هفته گذشته مطالعه‌ای که توسط محققان کانادایی انجام شد، نشان داد که دوز روزانه این قرص، خطر بستری شدن بیماران کرونایی آسیب پذیر را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

محققان می‌گویند، کلشی‌سین را می‌توان به عنوان یک درمان کمکی (مکمل) برای بیماران موارد متوسط تا شدید کرونا که در بیمارستان بستری هستند، در نظر گرفت.

ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹، اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

مشروح این مطالعه در مجله پزشکی انگلیسی RMD Open منتشر شده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 473658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.