بازگشت پوپولیست‌ها با ژست اقتدار ‌

کاندیداتوری سران قوا در انتخابات ۱۴۰۰، حواشی سفر رئیس مجلس به روسیه و وضعیت fatf در مجمع تشخیص مصلحت نظام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «کلید وحدت اصولگرایان دست سران قوا؟» به بررسی استقبال اصولگرایان از کاندیداتوری سران قوا پرداخت و نوشت: هر جریان سیاسی چهره‌های سرشناس و متخصص بسیاری را در خود جای داده است. با این وجود اصولگرایان اقبال قابل تأملی به نامزدی رؤسای قوا در انتخابات پیش رو نشان داده‌اند. همه مسئولیت‌ها خصوصاً در سطح ریاست قوا، بستری برای خدمت به ملت است، بنابراین یا اصولگرایان افراد سرشناس دیگری جز این افراد در جریان خود ندارند یا انگیزه عده‌ای تنها خدمت به مردم نیست.

انگیزه خدمت به کشور و مردم یکی از مسائلی است که مطابق آرمان‌های ابتدایی انقلاب اسلامی باید در مسئولان کشور وجود داشته باشد. مرور این موضوع در روزهای منتهی به انقلاب اسلامی خالی از لطف نیست که امام خمینی، بنیان‌گذار کبیر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: «این ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده این بالا نشانده، شما باید خدمت کنید به این مردم؛ شما، ما، همه باید خدمتگزار اینها باشیم. و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم.» با توجه به اینکه خدمت به مردم باید یکی از اصول و بنیان‌های فکری مسئولان کشور باشد، این روزها بعضی جریانات خصوصاً اصولگرایان، استقبال قابل‌توجهی به کسب جایگاه رئیس‌جمهوری از سوی رؤسای قوای مقننه و قضائیه نشان داده‌اند. به‌نظر نمی‌رسد این قوا جایگاه کمی برای خدمت‌رسانی به مردم باشد. در این شرایط به نظر می‌رسد، علاقه خدمت به مردم در حال تغییر به نفع کسب قدرت است. اسامی بسیاری از اعضای مجلس یازدهم و خصوصاً هیأت رئیسه آن در میان نام نامزدهای احتمالی انتخابات بیان شده است. علاوه بر این، برخی چهره‌های اصولگرا نیز علاقه خاصی به حضور دوباره سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضاییه به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده‌اند که با تکذیبی از سوی این شخصیت همراه نبوده است. این رویدادها پرسشی را در ذهن پررنگ می‌کند و آن این است که آیا جریان اصولگرایی پس از دهه‌ها فعالیت هیچ شخصیت مناسبی جز نفرات نامبرده برای انتخابات ریاست‌جمهوری در اختیار ندارد؟

بازگشت پوپولیست‌ها با ژست اقتدار ‌

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «جنجال لغو دیدار قالیباف با پوتین» به بررسی حواشی سفر رئیس مجلس به روسیه پرداخت و نوشت: سفر محمدباقر قالیباف به روسیه هنوز انجام نشده درگیر حواشی فراوانی شده است. در روزهای گذشته مانور خبری گسترده‌ای حول این سفر و دیدار رئیس مجلس با پوتین رئیس جمهور روسیه شکل گرفت. اما ناگهان این دیدار لغو شد.

به گزارش فرارو، اولین بار مجتبی توانگر نماینده تهران خبر داد که قالیباف حامل پیام مهمی برای روسیه است. پس از آن مشخص شد که این پیام از سوی رهبر انقلاب است.

قرار بود در دیدار پوتین و قالیباف، رئیس مجلس پیام رهبر معظم انقلاب را به رئیس جمهور روسیه تحویل دهد. به همین خاطر این دیدار اهمیت فراوانی داشت اما بنا به گفته منابع نزدیک به مجلس به دلیل اینکه پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین سفت و سخت بوده است، قالیباف از پذیرش پروتکل‌ها خودداری کرده و در نتیجه دیدار لغو شد.

حالا قرار است که رئیس مجلس پیام رهبر انقلاب را به نماینده ویژه پوتین تحویل دهد. قالیباف در سفر به روسیه با دیگر مقامات این کشور از جمله رئیس مجلس دیدار خواهد کرد اما اهمیت سفر او به خاطر دیدار با پوتین بود که حالا لغو شده است.

بازگشت پوپولیست‌ها با ژست اقتدار ‌

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «بازگشت پوپولیست‌ها با ژست اقتدار» به گفت‌وگو با محسن آرمین درباره انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: محسن آرمین سال‌هاست اصلاح‌طلب است و از همان روزهایی که نایب‌رئیس مجلس ششم بود، رویکردی میانه‌روانه و اصلاح‌طلبی داشته است. در گفت‌وگویی هم که با ما انجام داده، همین مشی را حفظ کرده و می‌گوید: معتقدم طرفداران رویکردهای اصلاح‌گرانه و مسالمت‌آمیز، به‌جای نفی و طعن خرده‌گیری‌های بی‌فایده، با نقد و اصلاح خطاهای یکدیگر می‌توانند در تقویت و تعالی هم بکوشند.

به اعتقاد او، تکرار شعارهای کلی جامعه مدنی، آزادی، لغو نظارت استصوابی و… امروز گوش شنوایی پیدا نمی‌کند و اصلاح‌طلبان باید بر شعار حل مشکلات اقتصادی از طریق تجدیدنظر در سیاست خارجی تأکید کنند.

آرمین می‌گوید شرایط امروز جامعه ایران به‌گونه‌ای است که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به رقابت نیابتی بپردازند و همچنین درصورتی‌که کاندیدای اختصاصی‌شان رد شد، الزامی برای معرفی کاندیدا و شرکت در انتخابات ندارند و از صحبت‌های آقای خاتمی نیز چنین برداشتی دارد.

او اگرچه از مجموع عملکرد دولت روحانی دفاع می‌کند، اما معتقد است کادر مدیریت ضعیف و محافظه‌کار هیئت دولت که عمدتاً حاصل تمکین در برابر فشارها، رقابت‌ها و بده‌بستان‌های میان اعضای حلقه اول اطراف رئیس‌جمهور است، مهم‌ترین نقطه ضعف آن است و هیچ تناسبی با وضعیت بحرانی و پرمخاطره کشور ندارد. آنچه در ادامه می‌آید، مشروح گفت‌وگوی مکتوب ما با محسن آرمین است که به‌خاطر مشغله زیاد، بعد از مدتی به آنها پاسخ گفته است.

بازگشت پوپولیست‌ها با ژست اقتدار ‌

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «بیم و امیدِ دو کنوانسیون بلاتکلیف» به بررسی وضعیت fatf در مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و نوشت: داستان لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی در ایران این روزها وارد فاز تازه‌ای شده است. پس از آنکه عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در حکمی بی‌سابقه پس از نامه‌نگاری رئیس‌جمهوری دستور بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام را آن هم پس از حدود دو سال سکوت صادر کرد، انتظارها برای تصویب الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریست و مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دوچندان شد ولی خیلی زود اعضای این نهاد به‌ویژه اصولگرایان به‌نسبت پرتعداد مجمع ثابت کردند که چندان توجهی به این امیدها ندارند؛ همان‌طور که نسبت به اظهارات پرتعداد کارشناسان در تأیید لزوم الحاق ایران به این کنوانسیون‌ها بی‌توجه بودند.

اعضای اصولگرای مجمع یکی پس از دیگری به اظهارنظر پرداخته و تاکید کردند که احتمال تصویب الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در مجمع تشخیص بسیار ناچیز است اما از قرار معلوم این اظهارات بازهم نتوانسته مثال سدی مقابل خواست و میل دولتی‌ها عمل کند و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از یک‌سو و وزیر اقتصاد و دارایی از سوی دیگر تلاش می‌کنند نظر اعضای مجمع برای تصویب این لوایح را جلب کرده و مقدمات خروج ایران از لیست سیاه FATF همزمان با افزایش احتمال لغو تحریم‌های آمریکا را فراهم آورند.

چند و چون برگزاری جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایام کرونا و چگونگی بررسی لوایح CFT و پالرمو در این نهاد چندان مشخص نیست ولی آنچه عیان است، اصرار دولت بر تصویب این لوایح است. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی که ازجمله چهره‌های سرشناس خواستار تصویب این لوایح و خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی به شمار می‌رود، در همین راستا، در اظهاراتی که خبرگزاری برنا آن را منتشر کرده، گفته است: «لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی در جلسه کمیسیون مجمع تشخیص در دست بررسی است و امیدواریم که به سرانجام برسد و تصمیمی گرفته شود که به نفع اقتصاد کشور باشد.» این مقام مسؤول درباره چند و چون برگزاری این جلسات اطلاعات دقیقی ارائه نداده ولی گفته که «خانم جنیدی به عنوان نماینده دولت تعیین شده و قرار شده دستگاه‌ها همکاری کنند و از سوی وزارت اقتصاد هم امیری که رئیس FIU است، در جلسات شرکت می‌کند.»

بازگشت پوپولیست‌ها با ژست اقتدار ‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «‌مأموریت آقای ظریف روشن است!»، با انتشار یادداشتی به موضوع شرط بازگشت آمریکا به برجام پرداخت که در بخشی از آن آمده است: اینکه برخی مسئولان در فضای داخلی کشور به‌گونه‌ای موضع‌گیری کنند و در فضای خارجی به‌گونه‌ای دیگر، نشان می‌دهد اولاً یک انسجام و اراده لازم برای تحقق راهبرد مقابله با سناریوهای دشمن در بین آنان وجود ندارد و ثانیاً احتمالاً مثل زمان مذاکرات هسته‌ای پشت‌پرده خبرهایی است. اینکه رهبری فرمودند «تحریم‌ها باید برداشته شود»، راهبردی قطعی و یک موضع انقلابی است که رهبری قبلاًً تصریح داشتند «من دیپلمات نیستم، یک انقلابی هستم و حرف را صریح و شفاف بیان می‌کنم». لذا آنجا که رهبری سخن قطعی نظام را به‌عنوان موضع انقلابی صریح و شفاف اعلام می‌کنند باید مسئولان و حتی دیپلمات‌های کشور نیز موضعی واحد اتخاذ و از ایجاد هرگونه شائبه و تردید در افکار عمومی جلوگیری کنند و نباید «سخنی بگویند که اراده‌ای دیگری به نظر می‌آید»! چراکه در شرایط کنونی آنچه موجب ادامه مقاومت ملت ایران و شکست سناریوهای دشمنان می‌شود انسجام مردم با اتخاذ مواضع واحدِ انقلابی از سوی مسئولان است و مسئولان باید متوجه باشند رویکرد عملیات روانی دولت آمریکا مشروط کردن برجام با بازی با افکار عمومی، شرطی و دوقطبی کردن دوباره جامعه و ایجاد بلاتکلیفی با هدف ایجاد اختلاف است تا بتواند به اهدافش برسد.

آنچه از فضای سیاسی- رسانه‌ای کشور و جهان آشکار است اینکه دولت ایران و دولت بایدن رایزنی‌های مجددی در خصوص برجام آغاز کرده‌اند و این رایزنی‌ها و مذاکرات به دو صورت غیرمستقیم از طریق اروپایی‌ها که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته «هماهنگی‌های بین تهران و واشنگتن را انجام می‌دهم» و مستقیم از طریق رسانه‌ها که به قول رسانه‌های غربی «در اروپا ادامه دارد و هرچند جزئیات آن منتشر نشده اما قابل فهم است»! بر این اساس رسانه‌های غربی و برخی داخلی‌ها در چند روز اخیر در یک خط خبری مشترک تلاش دارند تا استنتاجات خود را به افکار عمومی القا کنند.

اعلام برگشت صریح ایران به برجام از سوی برخی مسئولان، خلاف مواضع رهبری درباره عجله نداشتن ایران برای برگشت به برجام است. برخی تلاش دارند تا با جملاتی همچون «اگر آمریکا برگردد ما هم سریع برمی‌گردیم / اگر آثار برگشت آمریکا مشاهده شود / برگشت آمریکا باید مؤثر باشد / و… حفظ برجام را مهم‌تر از برداشتن تحریم‌ها القا کنند و از قاطعیت سخن قطعی نظام بکاهند و به طرف‌های آمریکایی و اروپایی مثل زمان مذاکرات هسته‌ای پیام دهند «برگشت به برجام به هر قیمتی» برای آنها مهم است و نه برداشتن تحریم‌ها!

بازگشت پوپولیست‌ها با ژست اقتدار ‌

کد خبر 473652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.