پیش بینی احتمال مرگ بیماران کرونایی با هوش مصنوعی

محققان به تازگی ابزار مجهز به هوش مصنوعی را طراحی و تولید کرده‌اند که قادر است خطر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را با صحت حدود ۹۰ درصد تشخیص دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع همه‌گیری بیماری کووید -۱۹، محققان در تلاش بودند مدل‌های رایانه‌ای تولید کنند که بتواند پیش بینی کند افراد تا چه حد تحت تاثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرند. از آنجایی که در این دوران بیمارستان‌های دنیا با مشکل کمبود تجهیزات بیمارستانی مانند تخت و دستگاه ونتیلاتور مواجه بودند، تولید ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی، موضوع مهمی محسوب می‌شد.

پژوهشگران به تازگی اطلاعات پزشکی مربوط به سه هزار و ۹۴۴ فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ شامل شاخص توده بدنی (BMI)، سن، جنسیت و فشار خون را در یک برنامه کامپیوتری ثبت کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که خطر مرگ و میر و احتمال استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی، در بین مردان، مبتلایان به فشار خون بالا، بیماری‌های عصبی، قلبی، ریوی، آسم و دیابت که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا هستند، افزایش می‌یابد.

پژوهشگران با استفاده از این داده‌ها، ابزار مجهز به هوش مصنوعی تولید کردند که با ۹۰ درصد قطعیت می‌تواند تشخیص دهد فردی که هنوز به ویروس کرونا آلوده نشده است، در صورت ابتلا به بیماری جان خود را از دست می‌دهد یا خیر. علاوه بر این ابزار ذکر شده قادر است با ۸۰ درصد صحت تشخیص دهد که آیا فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ باید در بیمارستان بستری شود، به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا می‌کند یا خیر. با استفاده از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی می‌توان به آسانی افرادی را که باید در اولویت دریافت واکسن کووید -۱۹ قرار بگیرند تشخیص داد.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 473626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.