بازآفرینی پناهگاه‌های سبزه‌میدان قزوین

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین گفت: پناه‌گاهای سبزه‌ میدان در طرح بازآفرینی این محدوده ضمن بهسازی کالبد و فعالیت، دارای کاربری فرهنگی خواهد بود.

به گزارش ایمنا، آرش رشوند آوه گفت: سبزه‌میدان (میدان آزادی)، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فضای شهری قزوین محسوب می‌شود که در گذشته بخشی از محدوده دولت خانه صفویه (در زمان پایتختی این شهر) بوده و در طول بازه‌های زمانی مختلف مانند ملی شدن صنعت نفت، پیروزی انقلاب اسلامی، سال‌های وقوع جنگ تحمیلی و پس از آن، عرصه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذاری بوده است و در حال حاضر نقش مهمی از نظر هویتی و عملکردی در شهر ایفا می‌کند.

وی در خصوص پیشینه طرح بازآفرینی سبزه‌میدان به عنوان بخشی از دولت خانه صفوی، بیان کرد: احیای دولت خانه صفوی، به عنوان یکی از مصوبات سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به قزوین در سال ۱۳۸۲ مطرح شده بود. به همین دلیل در جلسه مورخ ۱۸/‏۰۳/‏۱۳۹۵‬ که در استانداری قزوین و با حضور استاندار، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سایر مدیران استانی و شهری برگزار شد، به منظور تسریع در اجرایی شدن این مصوبه سفر مقام معظم رهبری، مقرر شد اقدامات لازم توسط شهرداری قزوین به منظور بهسازی، بازسازی، ساماندهی، حصارکشی و محوطه‌سازی فضاهای عمومی و سبز باغ محوطه تحت نظر مدیریت اجرایی پروژه عملیاتی شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین ادامه داد: در این راستا، شهرداری قزوین مسئولیت این امر را بر عهده گرفت و پروژه ساماندهی و طراحی محدوده سبزه‌میدان به عنوان یک فضای شهری (محدوده دولت خانه صفوی) تعریف شده و با دکتر سید مهدی مجابی (مدیر فنی پروژه احیای دولت خانه)، تحت عنوان مشاور راهبردی طرح ساماندهی سبزه‌میدان قرارداد منعقد شد.

رشوند آوه به اهمیت پروژه طراحی و ساماندهی سبزه‌میدان به عنوان بخشی از دولت خانه صفوی در سطوح شهری، استانی و ملی از یک سو و هویت با ارزش محدوده پروژه از لحاظ تاریخی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی سوی دیگر، اشاره و تصریح کرد: این طرح در سال ۱۳۹۷ به عنوان یک پروژه خاص در ستادهای بازآفرینی شهرستان (با حضور فرماندار)، استان (با حضور استاندار و معاون وزیر راه و شهرسازی) و کشور (با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان ۲۴ دستگاه اجرایی کشور) مطرح شد و پس از بحث و بررسی در مورد ابعاد مختلف آن، به عنوان یک طرح مهم بازآفرینی شهری به تصویب رسیده و در جلسات هماهنگی برگزار شده در سطوح شهر، شهرستان و استان از ابتدای پروژه تا کنون، تمام دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی دعوت شده‌اند.

وی اضافه کرد: پناهگاه‌ها به عنوان بخشی از تاریخ معاصر قزوین حفظ شده‌اند؛ این در حالی است که هر دو فضا و به ویژه پناهگاه ضلع جنوب شرقی به لحاظ کالبدی دچار آسیب‌هایی مانند رطوبت سقف، هوای نمناک و وجود قارچ و شوره در دیوارها شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین تاکید کرد: پناهگاه‌ها در طرح بازآفرینی سبزه‌میدان با کاربری فرهنگی مدنظر قرار گرفته و در نظر است بابت بهسازی این فضاها اقدامات اصلاحی صورت گیرد؛ برای مثال ورودی‌های پناهگاه‌ها در قالب گودال‌باغچه اصلاح شده تا افراد کم‌توان جسمی نیز بتوانند از آنها استفاده کنند. کف فضا نیز قرار است کانال دفع نم کار شود تا تهویه هوا بهتر انجام شود.

رشوند آوه خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداران هر دو پناهگاه، در خصوص تعیین تکلیف این فضاها نامه ارسال شده است و در تابستان سال جاری هر دو بهره‌بردار به سازمان نوسازی مراجعه کردند و به آنها در خصوص تخلیه فضا در زمان عملیات اجرایی توضیح داده و ابتدا قرار شد بعد از ماه‌های محرم و صفر و ضمن مذاکرات بعدی، پس از ایام فاطمیه تخلیه انجام شود.

وی گفت: به بهره‌برداران پناهگاه‌ها برای ادامه فعالیت آنها در طول عملیات اجرایی پروژه، فضاهای جایگزین پیشنهاد شده که از جمله آنها می‌توان به حمام حاج‌میرحسن در محله دیمج، خانه‌های تملک شده در محله بلاغی، مغازه‌های بدنه‌سازی شده در ابتدای خیابان سپه (مقابل سر درب عالی‌قاپو) اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین اضافه کرد: موضوع ایمنی افراد حاضر در پناهگاه‌ها در حین عملیات اجرایی یک موضوع فنی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا وقتی تجهیزات مکانیکی مانند بیل و لودر در حال کار هستند باید فضا خالی از انسان باشد. همچنین پیمانکار پروژه ملزم شده تا ناظر HSE (موضوعات ایمنی کارگاه) استخدام کند تا عملیات با ایمنی کامل انجام شود و تمام اقدامات اجرایی در این پروژه در هماهنگی کامل با اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است علاوه بر این در پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان موضوعات مربوط به ایزوهای ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۰ و ۱۸۰۰۰ که به ترتیب به موضوعات تشریفات اداری، محیط زیست و حفاظت و ایمنی کارگاه مربوط می‌شود، رعایت خواهد شد.

رشوند آوه اضافه کرد: در حال حاضر حصارکشی کامل کارگاه در محدوده پروژه به طول بیش از ۴۰۰ متر انجام شده و قرار است سازمان زیباسازی از این فضا برای فرهنگ سازی و تبلیغات شهری بهره‌برداری کند. در این راستا وقتی یکی از بهره‌برداران پناهگاه‌ها، درخواست استفاده از فضای حصار برای فعالیت‌های فرهنگی را داشت، به او پیشنهاد شد ضمن هماهنگی با سازمان زیباسازی این موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت پروژه بازآفرینی سبزه میدان، دفتر تسهیلگری و خدمات نوسازی این پروژه از اواسط سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این دفتر علاوه بر بررسی موضوعات و مسائل اجتماعی در محدوده پروژه، نظرات و خواسته‌های شهروندان در خصوص آینده طرح به ویژه در عرصه مرکزی را اخذ کرده است.

وی افزود: دفتر تسهیلگری ضمن مطالعات، اسنادی و میدانی گسترده در طول چندین ماه و مذاکره و مصاحبه با شهروندان در گروه سنی و جنسی مختلف، گردشگران، کسبه، رانندگان تاکسی و اتوبوس و…، نتایج مطالعات خود را در قالب پیوست اَتاف (ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه‌ها) ارائه کرده که نتایج آن در طراحی فضا مدنظر قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین خاطرنشان کرد: به دلیل نگرانی بهره‌برداران پناهگاه‌ها از جابجایی ضمن عملیات اجرایی پروژه، به آنان اعلام شده یک درخواست به شهرداری ارائه کنند تا تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری (سازمان نوسازی یا سازمان فرهنگی- ورزشی) و بهره‌برداران تنظیم شود که بعد از پایان عملیات اجرایی طرح بازآفرینی سبزه‌میدان، فعالیت این فضاها ادامه یابد و این موضوع طبق دستور شهردار به نتیجه برسد.

کد خبر 473551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.