خروج ذوب‌آهن از زیان انباشته پس از ۱۰ سال

مدیرعامل ذوب آهن گفت: موضوع خروج ذوب‌آهن از زیان انباشته پس از ۱۰ سال اتفاق افتاده است، در پایان ۶ ماه از زیان انباشته خارج شدیم و در پایان ۹ ماه، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سود انباشته داشته‌ایم که امید است تا پایان سال نیز افزایش یابد

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور یزدی زاده در نشست خبری امروز _ ۱۹ بهمن_ اظهار کرد: بیش از ۵۰ سال از عمر این مجموعه می‌گذرد و تولید فولاد امروز از مرز ۳۰ میلیون تن عبور کرده و ذوب‌آهن به دلیل ناملایماتی که در طول دوره کاری خود تجربه کرده است می‌توانست به بیش از ۵ میلیون تن تولید در روزهای اخیر برسد.

وی افزود: امروز سهامدار عمده ذوب‌آهن سازمان تأمین اجتماعی است طبیعی است که آزادی‌ها و چابکی شرکت‌های خصوصی را نداشته باشد؛ اگر روزی به نقطه‌ای برسیم که فقط به سرمایه گذاران خود پاسخگو باشیم می‌توانیم چابک تر باشیم؛ با این وجود امروز در مسیر خوبی قرار داریم.

مدیرعامل ذوب آهن ادامه داد: مجموعه افتخاراتی که امروز در ذوب‌آهن شاهد هستیم ثمره زحمات نیروی انسانی شرکت است، از جمله این افتخارات می‌توان به راه‌اندازی کوره بلند اشاره کرد که با اصلاحات اساسی به مدار تولید بازگشت و مواد اولیه آن تأمین شود این موضوع مورد انتظار ما از وزارت صمت است

یزدی زاده گفت: بیش از ۷۰ درصد روش‌های تولید فولاد دنیا به روش کوره بلند و سیستم pci تولید می‌شود، ذوب‌آهن اصفهان ۴۰ سال در انتظار نصب این سیستم بود که امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: دریافت پروانه استاندارد ریل ملی نیز اتفاق بزرگی بود زیرا استاندارد این محصول بسیار مشکل است و دریافت آن کار آسانی نبوده است؛ امروز کیفیت تولید محصولات ذوب آهن به گونه‌ای است که به راحتی قابلیت صادرات به همه جای دنیا را دارد، در جلساتی که با مدیران بالادستی داشته‌ایم، گفته‌ایم با توجه به اینکه ذوب‌آهن از یارانه گاز طبیعی و معادن بی بهره است، حداقل مانعی برای صادرات همه محصولات ذوب‌آهن وجود نداشته باشد.

مدیرعامل ذوب آهن خاطرنشان کرد: موضوع خروج ذوب‌آهن از زیان انباشته پس از ۱۰ سال اتفاق افتاده است، در پایان ۶ ماه از زیان انباشته خارج شدیم و در پایان ۹ ماه، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سود انباشته داشتیم که امید است تا پایان سال نیز افزایش یابد.

یزدی زاده گفت: ازجمله برنامه‌های ذوب آهن ورود به فرابورس است، با این کار سهم ذوب‌آهن در مسیر منطقی‌تری قرار گرفته و نظارت حاکمیت بر آن بیشتر می‌شود.

وی افزود: برای سال آینده برنامه‌هایی برای افزایش کیفیت و کمیت تولیدات و تنوع آنها داریم؛ امید است با برداشتن محدودیت‌های صادراتی و محدودیت‌های عرضه در بورس کالا، بتوانیم به هدف‌هایی که در نظر گرفته شده بهتر دست پیدا کنیم.

مدیرعامل ذوب آهن تصریح کرد: ذوب‌آهن تنها شرکتی است که مصرف کننده سنگ آهن دانه بندی است و امیدواریم به کمک وزارت صمت درد مزمن چند ساله تأمین مواد اولیه ذوب‌آهن حل شود.

یزدی زاده اظهار کرد: توانستیم معادن زغال سنگ البرز مرکزی را تملک کنیم که امید است کمک شایانی به تأمین مواد اولیه شرکت کند؛ همچنین برنامه‌هایی برای افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در نظر داریم.

وی ادامه داد: تمرکز ویژه‌ای روی کاهش هزینه‌ها داریم؛ البته این کاهش در حوزه منابع انسانی بوده و در بودجه سال آینده هزینه‌های پرسنلی رشد نیز داشته است؛ معتقدیم هر چقدر معیشت پرسنل ذوب‌آهن ارتقا یابد به نفع شرکت خواهد بود.

مدیرعامل ذوب آهن همچنین درباره ارز بری صنعت فولاد گفت: حدود ۳۰ درصد محصول ذوب‌آهن هزینه‌های ارز بری ذوب‌آهن است.

یزدی زاده ادامه داد: باید توجه داشته باشیم منابع طبیعی کشور را حفظ و حراست کنیم، آب، خاک و هوا عناصری است که ما وامدار آن هستیم، درهای فلکسیبلی که اکنون بومی سازی شده است، بوی نامطبوع کک را تا مقدار زیادی کاهش داده است.

وی افزود: صادرات در شرایط تحریمی که نمی‌توانیم از بانک‌ها، صرافی و شرکت‌های ثبت شده خارجی نمی‌توان استفاده کرد کار مشکلی است، راه گریز ذوب‌آهن، تهاتر مواد اولیه با محصولات است که بخشی از صادرات ما را شامل می‌شود، هزینه‌های نقل و انتقال در این شرایط بالاتر است و ما در این شرایط مجبوریم با دور زدن تحریم‌ها ارز را برگردانیم.

مدیرعامل ذوب آهن تصریح کرد: نگرانی‌های زیادی برای بازگشت ارز داریم، زغال وارداتی، ذوب‌آهن و کشور در تحریم است، بنابراین واردات مواد اولیه، تجهیزات و قطعات کار بسیار مشکلی است.

یزدی زاده در رابطه با مزایده در بورس کالا گفت: برای نخستین بار از ابزار مزایده باز در بورس کالا انجام شد و شرایط اعلام شده مخصوص شرکت‌هایی بود که سنگ‌آهن دانه بندی مصرف می‌کنند، دولت نمی‌تواند بدون برگزاری مزایده سنگ آهن به شرکتی واگذار کند و با این شیوه ما توانستیم سنگ آهن مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

وی در رابطه با خام فروشی زغال سنگ اظهار کرد: به این دلیل که مجموعه‌هایی همچون احیا و گل گهر درگیر پایین دست شدند، خودشان مصرف کننده شدند و مازاد تولیدشان را به ما واگذار نمی‌کنند، بنابراین ذوب‌آهن در تأمین سنگ آهن با مشکل مواجه شد.

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به اهداف افق ۱۴۰۴ تصریح کرد: اگر بخواهیم به افق ۵۵ میلیون تن افق ۱۴۰۴ با ضریب ۸۰ درصد برسیم، ظرف ۱۰ سال آینده بیشتر سنگ آهن نخواهیم داشت، بنابراین باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود تا در آینده با مشکل نبود سنگ آهن مواجه نشویم.

یزدی زاده در مورد حقابه ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن تنها صنعتی است که حقابه دارد، این حقابه برابر یک متر مکعب بر ثانیه است که سال گذشته کمتر از نیم متر مکعب از آن را استفاده کرده‌ایم، استان اصفهان به عنوان یک استان صنعتی، سهم آب صنعت در کل استان ۷ درصد است؛ همچنین تا امروز بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان در زمینه پساب در این شرکت سرمایه‌گذاری شده است، این در حالی است که ذوب‌آهن حقابه دارد، اما ذوب‌آهن به واسطه تعامل سازنده‌ای که با منطقه و استان دارد، مسئولیت اجتماعی خود در صرفه‌جویی آب را انجام داده است.

وی در مورد استفاده شرکت ذوب آهن از مازوت اظهار کرد: ما امکان استفاده از مازوت داریم اما استفاده نمی‌کنیم.

کد خبر 473543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.