آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن ایرانی تزریقی - استنشاقی کووید -۱۹

صبح امروز از کارآزمایی بالینی اولین واکسن تزریقی - استنشاقی نوترکیب کووید-۱۹ تولیدی موسسه سرم و واکسن سازی رازی رونمایی شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین فرآورده آماده آزمایش بالینی تزریقی_استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید ایران ساخت با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی و مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

به این ترتیب با دریافت مجوزهای مربوطه، اولین واکسن تزریقی - استنشاقی نوترکیب کووید ۱۹ در مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی از امروز وارد فاز مطالعه انسانی شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مؤسسه تحقیقات و سرم سازی رازی، تاریخ پژوهش کشور است، گفت: این مؤسسه قدیمی‌ترین سازمان پژوهشی است که با ساخت این واکسن به جایگاه واقعی خود در کشور و منطقه رسیده است.

ستاری افزود: وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا شبانه روز جهاد گونه در تلاش بود تا هر چه زودتر این بیماری را در کشور کنترل کند. مؤسسه رازی نیز یکی از مجموعه‌هایی است که تلاش زیادی برای ساخت واکسن داشت. ایران یکی از کشورهای پیشرو در ساخت واکسن است؛ البته در مقاطعی اشتباه حرکت کردیم، اما امروز با ساخت واکسن کرونا دوباره به راه اصلی برگشتیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، تولید واکسن با روش پروتئین نوترکیب را یکی از مطمئن‌ترین و بهترین روش‌ها در دنیا برای تولید واکسن کووید ۱۹ دانست و گفت: مؤسسه رازی نیز با این روش اقدام به تولید واکسن کرده است‌.

وزیر بهداشت درباره این واکسن گفت: این واکسن بسیار کم عارضه است و این قابلیت را دارد که در صورت جهش ویروس، این دوز را باز طراحی کنیم و با توجه به فرم‌های جهش یافته از آن استفاده کنیم‌. همچنین واکسن ایرانی تزریقی - استنشاقی کووید ۱۹، عارضه بسیار کمی دارد و با دوز استنشاقی می‌تواند کمک کند تا فرد به طور کلی قابلیت ناقل بودن ویروس را از دست بدهد.

کد خبر 473510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.