بورس امروز ۱۹ بهمن + اخبار و وضعیت

بازار بورس ایران در روز جاری شاهد بازگشت خوبی بود و مجددا شاهد شکل گیری صف‌های خرید در بازار بودیم شاخص کل بازار با رشد ۳۵ هزار واحدی و ۳ درصد رشد در سطح ۱.۱۷۰ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: بازار در روز جاری شاهد بازگشت خوبی بود و مجدداً شاهد شکل‌گیری صف‌های خرید در بازار بودیم شاخص کل بازار با رشد ۳۵ هزار واحدی و ۳% رشد در سطح ۱.۱۷۰ هزار واحدی قرار گرفت.

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۶۹ هزار میلیارد ریال بود و ارزش بازار بورس در سطح ۴۶.۵۵۲.۶۱۲ هزار میلیارد تومان قرار گرفت، شاخص کل هم وزن با رشد ۴۹۷۲ واحدی و رشد ۱.۲ درصدی به سطح ۴۲۰ هزار واحد افزایش یافت.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل با رشد ۲۷۸ واحدی به سطح ۱۷.۴۱۳ واحد افزایش یافت و ارزش بازار اول و دوم فرابورس در سطح ۱۱.۹۲۹.۴۹۲ میلیارد ریال قرار گرفت؛ ارزش معاملات این بازار ۵۷ هزار میلیارد ریال بود؛ یکی از دلایل رشد بازار را می‌توان به تصمیم جدید سازمان بورس در خصوص تغییر دامنه نوسان اشاره نمود که در ادامه به صورت کامل بررسی می‌شود.

نمادهای مؤثر در بازار

نمادهایی که به ترتیب بیشترین تأثیر مثبت را در بازار داشتند؛ فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد، تاپیکو، وغدیر، وبملت، شپنا، خودرو، وپاسار، رمپنا، پارسان، اخابر، فخوز، وتجارت، شتران، شپدیس، ومعادن، پارس، شبندر و همراه بودند.

برترین گروه‌های صنعت بر اساس ارزش معاملات به ترتیب گروه‌های خودرویی، فلزات اساسی، انبوه سازی شیمیایی، سیمان، غذایی به جز قند، بانک‌ها، کانه های فلزی، سرمایه گذاری ها، فرآورده‌های نفتی، مواد دارویی، کانه های غیر فلزی، قند و شکر، چند رشته‌ای، حمل و نقل ماشین آلات، دستگاه‌های برقی، کاشی و سرامیک، لاستیک، محصولات فلزی و گروه زراعت بودند.

پیش بینی سود شرکت پتروشیمی فن‌آوران نماد (شفن)

این شرکت در ۹ ماهه سال جاری توانسته است ۳۳ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته باشد که ارز این مقدار ۱۴ هزار میلیارد ریال بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت است؛ به عبارتی توانسته ۱۸ هزار میلیارد ریال سود ناخالص شناسایی کند که پس از کسر سایر هزینه‌ها مانند هزینه اداری فروش، هزینه‌های مالی، مالیات و افزودن سایر درآمدهای غیرعملیاتی شرکت توانسته ۶۵ هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کند.

این عملکرد در حالی است که در مدت مشابه سال قبل خود، تنها ۱۴ هزار میلیارد ریال سود شناسایی کرده بود؛ بخش عمده‌ای از این میزان سود از محل عملیات اصلی شرکت نیست و به علت واگذاری سهام تاپیکو است و در گزارش پیش بینی منتشر شده توسط خود شرکت در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران شرکت پیش بینی نموده است که میزان فروش خالص شرکت به ۴۷ هزار میلیارد ریال افزایش یابد و به صورت کلی سود خالص شرکت به عددی بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

به عبارتی به ازای هر برگه سهم سودی معادل ۷۲ هزار ریال شناسایی کند؛ این در صورتی است که در مدت مشابه سال قبل خود، به ازای هر برگه سهم تنها ۱۶ هزار ریال سود شناسایی شده بود؛ شرکت پتروشیمی فن‌آوران تولید کننده متانول، اسید استیک و منو اکسید کربن که به ترتیب در ۹ ماهه سال جاری شرکت توانسته است ۱۷۷ هزار تن، ۶۰ هزار تن و ۱۳ هزار تن از محصولات فوق را به فروش برساند؛ قیمت روز سهام این شرکت معادل با ۲۸۸,۰۶۰ ریال می‌باشد و نسبت پی بر ای (قیمت به سود سهام شرکت) عدد ۴ واحدی می‌باشد که با در نظر گرفتن پیش بینی سود این نسبت در همین محدوده ۴ واحد قرار می‌گیرد.

مصوبه‌های جدید سازمان بورس

در روز گذشته پس از جلسه رئیس سازمان بورس با کارشناسان دو تصمیم مهم گرفته شده است؛ تصمیم اول تغییر دامنه نوسان بازار بورس از منفی و مثبت ۵ درصد به منفی ۲ درصد و مثبت ۶ درصد است که این روش روز شنبه ۲۵ بهمن ماه عملیاتی می‌شود.

این کار از لحاظ بنیادی تغییراتی را در وضعیت شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه کاهش دهنده ریسک معاملات روزانه است؛ این تصمیم برای اهالی بازار خوش درخشید به صورتی که روز جاری از فشارهای فروش کاسته شد و تقاضا برای بازار افزایش پیدا کرد و شاهد افزایش صف‌های خرید نمادهای بازار بودیم؛ مصوبه دوم در خصوص تغییر حجم مبنا می‌باشد که هنوز اطلاعات دقیقی در این خصوص منتشر نشده است.

اتفاقات مهم تأثیر گذار بر روند بازار

از اتفاقات مهم تأثیرگذار بر روند بازار تزریق ۶۲.۴ هزار میلیارد ریالی بانک مرکزی در قالب توافق بازخرید با توافق ۱۴ روزه با نرخ ۱۹.۸ درصد از بانک‌های متقاضی است و کاهش نرخ بهره بانکی به زیر ۲۰ درصد از اتفاقات مهم برای بازار سرمایه است.

لازم است گفته شود نرخ‌های بهره بالا هزینه تأمین مالی نقدینگی برای شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و یک سیاست ضد تولیدی است؛ لازم است با اتخاذ تدابیر جدید این نرخ مجدداً کاهش یابد؛ از دیگر گزارشات مهم بانک مرکزی اعلام تغییرات نقدینگی است که در سه ماهه دوم سال، تغییرات نقدینگی کشور معادل با ۱۷ درصد، تغییرات پول ۴۰ درصد، شبه پول ۱۲.۲ درصد و سپرده‌های بخش غیر دولتی ۱۷.۶ درصد می‌باشد.

نقشه بازار بر اساس ارزش معاملات

کد خبر 473502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.