بازگشت به تحصیل حدود ۲۰ درصد دانش‌آموزان استان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ۱۹.۶۳ درصد دانش‌آموزان به گوشی یا تبلت اندروید دسترسی نداشتند و به دلیل عدم دسترسی مناسب به آموزش از تحصیل بازماندند.

لیلاسادات ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آمار ترک تحصیل در استان اصفهان، اظهار کرد: هر سال آماری از دانش‌آموزان لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها اعلام می‌شود و امسال آمار استان اصفهان قریب به ۵ هزار و ۱۸ نفر بوده است که برای این تعداد دانش‌آموز، شناسایی‌ها با روش‌های متفاوت و مساعدت سازمان‌های دیگر انجام شده است.

وی افزود: حدود ۳ هزار و ۳۹۰ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل تا کنون شناسایی شده‌اند و مشغول به تحصیل هستند و شناسایی و اطلاع از وضعیت حدود هزار و ۶۲۸ دانش‌آموز دیگر نیز با تعامل و کمک سازمان‌های دیگر در حال پیگیری است تا وضعیت تحصیل آنها برای آموزش و پرورش مشخص شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: پس از شیوع ویروس کرونا تعدادی از دانش‌آموزان به علت‌های متفاوت وارد چرخه تحصیل نشدند و آموزش و پرورش در نواحی و مناطق استان اصفهان علت ترک تحصیل این دانش آموزان را رصد کرده است.

ترک تحصیل بیش از ۲۰ درصد دانش‌آموزان به دلیل بدسرپرستی

ابطحی با تاکید بر اینکه تعدادی از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استان از اتباع هستند و خانواده‌های آنها نسبت به ادامه تحصیل فرزندان هیچ رغبتی ندارند، گفت: این خانواده‌ها ترجیح می‌دهند در شرایط کرونایی دانش آموزان وارد چرخه تحصیل نشوند که ۲۲.۷۴ درصد ترک تحصیلی‌ها جزو این دسته هستند.

وی تاکید کرد: ۲۱.۱۸ درصد از دانش‌آموزان به دلیل مشکلات خانوادگی مانند طلاق والدین، اعتیاد والد و بدسرپرستی بازمانده از تحصیل شدند و از اعضای خانواده کسی پیگیر ادامه تحصیل این گروه از کودکان نیست و این اتفاق ربطی به شرایط کرونایی ندارد. این گروه از کودکان سرپرست واقعی ندارند تا از شرایط تحصیل برخوردار باشند.

فقر عامل بی‌رغبتی ۱۵ درصد دانش‌آموزان به ادامه تحصیل

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: ۱۹.۶۳ درصد از دانش آموزان به گوشی یا تبلت اندروید دسترسی نداشتند و به دلیل عدم دسترسی مناسب به آموزش از تحصیل بازماندند. آموزش و پرورش استان با همکاری خیران و تهیه تبلت، تا حد امکان تلاش کرد این دانش آموزان را وارد چرخه تحصیل کند.

ابطحی افزود: فقر مالی، بهم خوردن وضعیت معیشتی خانواده، بیکاری والد و درآمد پایین خانواده باعث شده بود تا ۱۴.۹۵ درصد دانش آموزان رغبتی به ادامه تحصیل نداشته باشند و خانواده‌ها هم پیگیر این مسئله نبودند.

وی در خصوص اینکه ترس از شیوع بیماری کرونا در خانواده باعث عدم تمایل تعدادی از خانواده‌ها برای ادامه تحصیل دانش‌آموز بوده است، گفت: این گروه از خانواده اعتقاد دارند کودک آنها در این شرایط نمی‌تواند از خود محافظت کرده و خودمراقبتی لازم را داشته باشد و در منزل بودن و ترک تحصیل در این شرایط و ادامه تحصیل از سال‌های آینده را بهترین راه حل می‌دانند. همچنین ۸.۶۲ درصد خانواده‌های دانش آموزان ترک تحصیل کرده به این موضوع فکر کرده بودند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، با اشاره به این موضوع که بعضی از دانش‌آموزان مشکل اختلالات یادگیری دارند و نیاز به آموزش ویژه دارند گفت: خانواده‌های این گروه از کودکان به دلیل داشتن شرایط خاص فرزندانشان اعتقاد دارند که بهتر است آنها وارد تحصیل مجازی نشوند و منتظر شرایط عادی هستند تا مربی بتواند با حضور دانش‌آموز مشکلات او را برطرف کند. ۴.۳۶ درصد از دانش آموزان ترک تحصیل کرده‌، از این خانواده‌ها هستند.

ارسال درسنامه با کمک ۵۵ راهبر آموزشی در مناطق کم برخوردار

ابطحی خاطرنشان کرد: ۲.۸۰ درصد از خانواده‌ها اعتقادهای نادرستی نسبت به آموزش‌های مجازی دارند و اذعان می‌کنند که آموزش‌ها کافی و کاربردی نیست و نمی‌تواند دانش‌آموز آنها را به خوبی رصد کند و رشد درسی او مختل می‌شود، در حالی که آموزش و پرورش مخالف این نظریه است و اعتقاد دارد همه دانش‌آموزان جهان درگیر شرایط کرونایی و آموزش آنلاین هستند و نمی‌توان با این دیدگاه‌ها حق و حقوق آموزش کودک را نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: ۲.۳۹ درصد از دانش آموزان ترک تحصیل کرده نیز از خانواده‌هایی بودند که نسبت به تحصیل فرزندان در شرایط کنونی توجهی نداشته و بی‌تفاوت رفتار کردند. خانواده‌های ۱.۹۷ درصد از ترک تحصیلی‌ها از عشایر و کوچ نشین‌ها هستند که مهاجرت‌های فصلی دارند و در جابجایی‌ها به امر تحصیل فرزندان توجهی نکردند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: ۱.۳۵ درصد از دانش‌آموزان در بحران کرونا با وجود داشتن گوشی و تبلت نمی‌توانستند به اینترنت متصل شده و وارد فضای مجازی و آموزش آنلاین شوند. برای جلوگیری از ترک تحصیل این گروه از کودکان بسته‌های یادگیری و درسنامه‌ها با کمک راهبران آموزشی در اختیار آنها قرار گرفته است.

ابطحی خاطرنشان کرد: تلاش آموزش و پرورش شناسایی نفر به نفر دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است و در این زمینه مکاتبه‌های مختلفی با دیگر نهاد و سازمان‌ها انجام دادیم، ارائه تجهیزات و درسنامه‌ها به دانش آموزان مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای استان با فعالیت ۵۵ راهبر آموزشی و مساعدت خیران استان پیگیری می‌شود و کلاس‌های رفع اشکال در مناطق آبی با حضور معلمان و مدیران مدرسه دایر است.

کد خبر 473464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.