پایان تخریب محیط زیست توسط پروژه ها از سال ۹۶

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: از سال ۱۳۹۶ هیچ طرح اجرایی بزرگی در مملکت بدون ارزیابی زیست محیطی شروع نشده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری با اشاره به مأموریت‌های محیط زیست، گفت: سازمان محیط زیست در دو بخش محیط طبیعی و محیط انسانی، فعال است. در حوزه محیط طبیعی وظایف اجرایی و در حوزه منابع انسانی، وظایف نظارتی و پایش داریم. به عنوان مثال مسائل آب، خاک و هوا را رصد و از آلوده شدن این منابع جلوگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این بخش وظایف ما بسیار گسترده است و تمام کشور باید تحت پایش قرار بگیرد و از اجرای پروژه‌های بزرگی که مطالعات زیست محیطی ندارند، جلوگیری کنیم. این مژده را به مردم می‌دهم که از سال ۱۳۹۶ هیچ طرح اجرایی بزرگی در مملکت بدون ارزیابی زیست محیطی شروع نشده است؛ پیش از آن و به ویژه در دهه‌های نخست پس از انقلاب، پروژه‌ها مطالعات زیست محیطی نداشتند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ۳۰ سال پس از انقلاب، مسائل زیست محیطی در پروژه‌های بزرگ اعم از دولتی یا خصوصی، جایگاهی نداشت، گفت: به تدریج با تصویب قوانین مختلف همه وادار شدند که در پروژه‌هایی که می‌خواهند اجرا کنند، به موازات مطالعات فنی طرح‌ها، مطالعات زیست محیطی نیز انجام دهند و اجرای طرح‌ها حداقل خسارت‌های زیست محیطی را داشته باشند؛ به عنوان مثال هیچ کدام از سدهایی که اجرا شده بودند، پیوست مطالعات زیست محیطی نداشتند.

کلانتری تصریح کرد: بر این اساس پس از اجرای این پروژه‌ها با ریزگردها، گرد و غبارها، خشکی‌ها، از بین رفتن منابع ژنتیکی، خشک شدن تالاب‌ها و … مواجه می‌شدیم. همه اینها در اثر نبود مطالعات زیست محیطی و به عبارت دیگر سیاست توسعه بدون پایداری، رخ داد. پس از شروع برنامه ششم توسعه قانونا دستگاه‌ها، دولت و بخش خصوصی از اجرای پروژه‌های بزرگ بدون مطالعات زیست محیطی منع شدند و هرگز پروژه‌ای که به محیط زیست آسیب بزند شروع نمی‌شود.

وی با اشاره به وظایف سازمان محیط زیست در حوزه محیط طبیعی، اظهار کرد: در حوزه محیط طبیعی بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی باید حدود ۱۷ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده قرار بگیرد که تا به امروز ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار و به عبارت دیگر ۱۲ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده در راستای حفظ منابع ژنتیکی برای نسل‌های بعد است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: یکی از وظایف سازمان محیط زیست، حفاظت از حقوق نسل‌های بعد است؛ مناطق حفاظت شده باید دست نخورده باقی بماند، منابع ژنتیکی باید حفظ شود؛ اعم از ژنتیک حیوانی، ژنتیک گیاهی و جانوری و در اینجا ما وظایف اجرایی داریم که از این مناطق حفاظت شده فعلاً با حدود ۳۴۰۰ محیط‌بان و نزدیک به ۷۰۰ پاسگاه محافظت می‌شود.

کلانتری با تاکید بر اینکه با افزایش آگاهی مردم، خودشان حافظ محیط زیست شدند، گفت: در غیر این صورت تنها با ۳۴۰۰ محیط‌بان و حدود ۱۵۰ سرباز از پس حفاظت از منابع برنمی آمدیم.

کد خبر 473418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.