۱۹ بهمن ۱۳۵۷؛ اعلام حمایت همافران نیروی هوایی ارتش از امام خمینی (ره)

۱۹ بهمن ۱۳۵۷ حوادث و رخدادهای بسیاری داشت که حمایت همافران نیروی هوایی ارتش از امام خمینی (ره) و حرکت انقلابی مردم ایران، از مهم‌ترین حوادث این روز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷، تعداد زیادی از همافران و پرسنل نیروی هوایی ارتش با اجرای رژه مقابل امام خمینی (ره) و خواندن سرود، با اهداف انقلاب اسلامی ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی کردند. امام (ره) نیز در واکنش به این اقدام، از راهپیمایی اقشار مختلف در حمایت از دولت مهندس بازرگان تشکر کردند.

در این روز مردم در خیابان‌های تهران تظاهرات بزرگی برپا کردند، شاپور بختیار دستور تیراندازی به سمت مردم را صادر کرد، اما عده زیادی از همافران و پرسنل نیروی هوایی در واکنش به این اقدام، با لباس نظامی در میان شادی و حیرت مردم به اقامتگاه حضرت امام خمینی (ره) رفتند. در همین روز، عکسی از برخی همافران ارتش در روزنامه کیهان چاپ شد که ستاد ارتش در واکنش به آن، عکس روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل حضرت امام (ره) را تکذیب کرد.

امام خمینی در این دیدار خطاب به ارتشی‌ها فرمودند: "درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستید و به دامن قرآن پیوستید. من امیدوارم سایر افرادی که در آن خدمت هستند آنها هم وظیفه خودشان را بفهمند و به ملت بپیوندند. ما صلاح شما را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم که شماها آزاد باشید. ما می‌خواهیم که مملکت را شما مستقل کنید. ما می‌خواهیم دیگر کسانی که می‌خواهند در خاک شما تصرف کنند اینها نباشند و دست اجانب کوتاه باشد. خداوند نصرت به همه شما عنایت کند. "

در پایان این روز، مردم در حالی که به پیروزی انقلاب اسلامی امیدوارتر شده بودند، کوچه و خیابان‌ها را ترک نکردند تا با وحدت بیشتر به ندای امام خمینی (ره) لبیک بگویند و حکومت نظامی را بشکنند.

رادیو ریاض اعلام کرد که "مهندس بازرگان اعلام کرده که دولت نتوانسته است رضایت ارتش را جلب کند و ارتشیان از قانون اساسی حمایت می‌کنند. وی طی اولین سخنرانی عمومی پس از اعلام نخست وزیری دولت موقت گفت که "بنده ماشین سواری نازک نارنجی هستم که باید روی جاده‌های آسفالت و راه هموار حرکت کنم. "

طرفداران قانون اساسی، شهر خوی را به آتش کشیدند و در شهر گنبد به یک حمام زنانه یورش بردند. عده‌ای از هواداران رژیم پهلوی که به بهانه طرفداری قانون اساسی در تهران تجمع کرده بودند، با مخالفین خود به زد و خورد پرداختند و در ادامه، خبرنگار لوس‌آنجلس تایمز، در تیراندازی‌های خیابان فرح‌آباد ژاله تیر خورد و کشته شد.

در این روز، شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فریاد و خشم کلیه اقشار در مقابل رژیم پهلوی بود. بانک‌ها و دیگر مؤسسات دولتی مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنایت‌های شاه قرار گرفت و شعله‌های آتش از همه سو زبانه می‌کشید.

در پایان این راهپیمایی، قطعنامه‌ای مردمی در هفت بند قرائت شد. در بخشی از آن آمده است: "ما از همه نیروهای انتظامی، ارتش، ژاندارمری و شهربانی می‌خواهیم که هرچه زودتر مراتب اطاعت خود را از مهندس بازرگان و دولت او که مورد تأیید ملت است اعلام کنند. "

شاپور بختیار در گفت‌وگویی با خبرنگاران اعلام کرد که "در مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کرده‌ام و در مقابل آیت‌الله خمینی و بازرگان نیز مقاومت خواهم کرد. پیش و پس از انتخاب بازرگان به نخست‌وزیری دولت موقت آیت‌الله خمینی، با او تماس داشته‌ام و هر نوع مذاکره‌ای را با او می‌پذیرم. فرق من با بازرگان این است که من می‌توانم آزادانه‌تر عمل کنم اما بازرگان نمی‌تواند. اگر انتخاباتی آزاد به لغو رژیم سلطنتی منتهی شود گردن خواهم نهاد. کشور به مدت ۲۵ سال دستخوش دیکتاتوری بوده و اکنون باید به پایان برسد. "

امام خمینی (ره) نیز طی نطق کوتاهی که از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون به طور مستقیم پخش می‌شد، ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه‌های گروهی، فرمودند که "دستگاه‌هایی در این قسمت بوده و هستند که باید در خدمت مردم می‌بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف‌های نامشروع استفاده کرده است. "

خانواده افسران بازداشتی نیروی هوایی، همچنان با ادامه تحصن، تهدید به اعتصاب غذا کردند. مهندس شریف امامی که از طرف دادستانی ممنوع‌الخروج شده بود، از کشور گریخت و گروه منصورون، ترور رئیس گارد دانشگاه جندی شاپور اهواز را بر عهده گرفت.

کانون وکلا اعلام کرد که "هنوز چهار نفر از همافران ارتش در بازداشت به سر می‌برند. این در حالی بود که نیروی هوایی اعلام کرده بود همه همافران بازداشت شده آزاد شده‌اند. همچنین در این روز اعلام شد که "کارکنان ۱۱ وزارتخانه و بسیاری از مؤسسات دولتی در ۴۸ ساعت گذشته حمایت خود را از مهدی بازرگان اعلام کرده‌اند و فقط از دولت موقت اطاعت خواهند کرد. " کمیته مشترک کارکنان مناطق نه‌گانه خطوط لوله و مخابرات صنعت نفت ایران در اعلامیه‌ای پشتیبانی خود را از دولت بازرگان اعلام کردند.

در سنندج هم، یک ژاندارم در برابر ساختمان رادیو تلویزیون کردستان به ضرب گلوله کشته شد و در گرگان هم دو نفر از جوانان عضو کمیته انتظامات این شهر بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی جان خود را از دست دادند و دو جوان دیگر مجروح شدند. افراد مسلح به یک شعبه بانک ملی در کرمان دستبرد زدند. همچنین موجودی یکی از شعب این بانک در تهران نیز سرقت شد.

امام خمینی (ره) در حدود ساعت ۲۲، بدون اطلاع قبلی به اتفاق فرزندان و همراه با محافظان خود به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) مشرف شدند. خادمان حرم که از ورود امام آگاه شده بودند، بلافاصله درهای صحن را بستند و در رواق مطهر به ایشان خیر مقدم گفتند. حضرت امام (ره) در مدخل حرم به نماز ایستادند و پس از ادای نماز و زیارت حضرت عبدالعظیم، به زیارت امام‌زاده حمزه (ع) مشرف شدند. مردم که متوجه حضور امام (ره) شده بودند، در خیابان‌ها آمدند و بر علیه طاغوت شعار سر دادند.

پس از انجام زیارت، خدام حرم، رهبر انقلاب را از درهای مخصوص آستانه راهنمایی کرده و به اتومبیل‌شان که در مقابل صحن آماده بود، رساندند و ایشان به تهران و محل اقامتشان بازگشتند.

کد خبر 473378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.