بازنمایی خاورمیانه نوین از دیدگاه سینما

برداشت های متفاوت سینمای هالیوود و خاومیانه از رخداد های تاریخی مشابه، موضوع تازه ترین کتابی است که از سوی انتشارات حکمت کلمه منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "بازنمایی خاورمیانه نوین از دیدگاه سینمای هالیوود و جهان عرب" به قلم لینا خطیب محقق و نویسنده عرب و با موضوع اصلی سینما و تئاتر به رشته تحریر درآمده است. خطیب در این کتاب از نقش سینما در بازنمایی امور سیاسی منطقه سخن می‌گوید.

نویسنده کتاب معتقد است: "سینما به عنوان ابزار قدرتمند تولیدات فرهنگی، در مرکز بازنمایی خاورمیانه نوین قرار دارد و یکی از بارزترین زوایای این بازنمایی، تداخل سینما در ترسیم امور سیاسی منطقه است. بازنمایی سینمایی خاورمیانه تنها در انحصار صنعت سینمای غرب به‌سان هالیوود نیست، بلکه جهان عرب نیز در ترسیم خاورمیانه سینمایی از حضور فعال برخوردار است. در طول ۲۵ سال گذشته هالیوود و سینمای عرب، هر دو آثار سینمایی متعددی پیرامون این موضوع تولید کرده‌اند. با این حال با وجود موضع متفاوت صنعت‌های سینمایی نسبت به ابعاد مختلف امور سیاسی خاورمیانه، روابط متعددی میان صنایع سینمایی وجود دارد."

هما آسوده ترجمه این کتاب به زبان فارسی را به عهده داشته است. "بازنمایی خاورمیانه نوین از دیدگاه سینمای هالیوود و جهان عرب" که در چهار فصل تنظیم شده است، با پیش درآمدی درباره شرق شناسی و خاورمیانه سینمایی آغاز می‌شود و آثار سینمایی مربوط به ۲۵ سال گذشته _ از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۵ میلادی_ را مورد نقد قرار می‌دهد. انقلاب اسلامی ایران، تجاوز اشغالگران به لبنان، انتفاضه فلسطین، جنگ خلیج و حوادث ۱۱ سپتامبر بخشی از اتفاقات این بازه زمانی هستند.

در بخشی از پیش درآمد این کتاب می‌خوانیم:

"از آنجایی که سینمای هالیوود بر سکوی قدرتمندترین صنعت فیلم سازی جهان قرار دارد، مطالعه بازنمایی خاورمیانه از دیدگاه هالیوود حائز اهمیت است. انعکاس امور سیاسی خاورمیانه از قاب سینمای هالیوود تا حدودی بر ذهنیت مردم درباره منطقه تأثیر می‌گذارد. از این رو مقایسه این بازنمایی با تصویری که اعراب از خود و دیگری در سینما ارائه می‌دهند، ضرورت پیدا می‌کند.

به عنوان نمونه سینمای مصر، طلایه دار بزرگترین صنعت فیلم سازی خاورمیانه است. آثار سینمایی مصر در سراسر جهان عرب پخش می‌شود و اعراب مهاجر در سطح بین‌المللی به تماشای این آثار می‌نشینند. سینمای فلسطین نیز به تازگی به عنوان رقیبی قدرتمند در جهان عرب سر بر می‌آورد و شمار قابل توجهی اثر سینمایی تولید می‌کند. پخش این آثار در سطح بین‌المللی فرصت جدیدی جهت اظهار نظر در عرصه جهانی به فلسطین اعطا می‌کند. سایر کشورهای عربی نیز در این بازنمایی سینمایی ولو به میزان اندک حضور دارند. سوریه، الجزایر، لبنان، مراکش و تونس نیز دارای تولیدات سینمایی در مورد امور سیاسی خاورمیانه هستند."

"بازنمایی خاورمیانه نوین از دیدگاه سینمای هالیوود و جهان عرب" در ۳۵۲ صفحه و با قیمت ۶۵ هزار تومان در بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 473351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.