جذب ۲۴هزار پرستار طی دو سال/ پیگیری پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل از بیماران کرونا

معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و همچنین پرداخت معوقات پرستاران، در عین حال از پیگیری پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت در منزل از بیماران کووید ۱۹ خبر داد.

به گزارش ایمنا، مریم حضرتی در نشستی ویدئو کنفرانسی ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر، گفت: در سال ۹۹ سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم، اما دستاوردهای خوبی داشتیم و توانستیم به نتایج بزرگی برسیم. یکی از آن‌ها قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود که سال ۸۶ تصویب شده بود و با پیام رهبر انقلاب در روز پرستار جان تازه گرفت و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌کنیم.

۳ اقدام مورد لزوم تعرفه گذاری خدمات پرستاری

وی در این باره افزود: برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری سه اقدام لازم است؛ یکی تعیین منابع مالی، دوم نحوه تعرفه گذاری و خرید خدمت و باز توزیع آن است که با دستور وزیر و ابلاغی که برای معاونت پرستاری زدند، این اقدام به جد پیگیری می‌شود و امیدواریم با کمک سایر معاونان، دستگاه‌ها و سازمان نظام پرستاری بتوانیم این قانون را اجرا کنیم.

جذب ۲۴ هزار پرستار طی دو سال

وی افزود: فوق‌العاده ویژه کارکنان نظام سلامت یکی از دستاوردهای مهم بود که به همت و تلاش پرستاران و به همت معاونت توسعه اجرایی شد و نکته مثبتی بود. جذب نیروی پرستاری که در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۲۴ هزار پرستار جذب شدند و این یک این تحول عظیمی در تاریخ پرستاری است. البته هنوز کمبود زیاد است، اما این دستاورد بزرگ جای تشکر و تقدیر دارد.

آخرین وضعیت پرستاران شرکتی و پرداخت معوقات پرستاری

وی ادامه داد: در گروه پرستاری کارهای دیگری هم انجام شده است. دستورالعمل خرید خدمت ابلاغ شد. با پرستاران شرکتی به شیوه‌های مختلف برخورد می‌شد که با این دستورالعمل یکسان سازی انجام شد. همچنین معوقات پرستاری در سال ۹۸ در سه ماه اول سال ۹۹ هم تسویه شده است و سه ماه دوم در حال توزیع است.

بررسی میزان سختی کار پرستاران در سه بخش بیمارستانی

حضرتی گفت: در زمینه آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری برای اولین بار در تاریخ پرستاری ایران این اقدام انجام شد و اکنون هم فاز نهم آن را اجرا می‌کنیم و برای پرستارانی که نمره قبولی در این آزمون گرفتند، گواهی صلاحیت حرفه‌ای صادر می‌شود. از سال ۱۴۰۰ نیز این آزمون دو بار در سال برگزار می‌شود. در مورد سختی کار پرستاران نیز این مورد در بخش‌های سوختگی و روانی محاسبه شده بود، اما در بخش اطفال، انکولوژی و عفونی در دست اقدام است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه در جریان بیماری کووید -۱۹ تخت‌های ای سی یو به دلیل نیاز جامعه افزایش پیدا کرد، گفت: بر این اساس توانمندسازی ۵ هزار پرستار در کشور برای فعالیت در آی سی یو انجام شد که به صورت مجازی و عملی آموزش دیدند. اقدام بسیار ارزشمندی بود که با کمک معاونت درمان و آموزش انجام شد و در حال انجام است. در عین حال یکی از برنامه‌های مهم در حوزه پرستاری که طبق برنامه ششم توسعه مکلف به اجرای پرستاری در جامعه و برنامه مراقبت تسکینی است که از نظر قانونی ما مکلف به اجرای آن هستیم. این برنامه هم در کنار کارهای کووید ۱۹ که کار سنگینی بود، با موفقیت انجام شد. تعدادی از پرستاران هم برای یادگیری مراقبت تسکینی به اردن اعزام شدند تا بتوان آن را اجرا کرد و همچنین دو وبینار برای مراقبت تسکینی نیز برگزار شد.

ابلاغ دستورالعمل‌های مراقبت در منزل برای چند بیماری

حضرتی با بیان اینکه معاونت پرستاری عضو کارگروه پرستاری در سازمان بهداشت جهانی و منطقه امروز برای استقرار مراقبت تسکینی است، گفت: تدوین آئین نامه مراکز ارائه خدمات طولانی مدت نیز از دیگر اقداماتمان بود. برخی از بیماران ما در منزل درمان و برخی در بیمارستان درمان می‌شوند، اما برای برخی بیماران نه می‌توان در بیمارستان اقدام کرد و نه در منزل می‌توان آنها را مورد مراقبت قرار داد. مانند بیماران مبتلا به آلزایمر و … خوشبختانه بعد از دو سال تلاش مستمر معاونت پرستاری این اقدام انجام شد و ابلاغ آن در دی ماه از سوی وزیر انجام شد. تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های استاندارد مراقبت در منزل نیز انجام شد که هدف ما توسعه مراقبت در منزل است تا بار بیمارستان را کاهش داده و رضایت بیماران را افزایش دهیم که استانداردهای آن برای بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، نارسایی مزمن قلبی و ریوی، سرطان، کووید -۱۹ استاندارد خدمتی مراقبت در منزل تدوین شد و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. در عین حال بیماران هموفیلی، ام اس در دستور کار هستند تا بسته‌های استاندارد خدماتی مراقبت در منزل آنها را فراهم کنیم.

پیگیری پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل از بیماران کووید ۱۹

وی گفت: در زمینه تدوین بسته‌های استاندارد مراقبت در منزل از بیمار کووید -۱۹ نیز انجام شد که به دنبال پوشش بیمه‌ای آن هستیم و باید در شورای عالی بیمه مصوب شود که هنوز اتفاق نیفتاده و امیدواریم سریع‌تر انجام شود. با سازمان‌های بیمه نیروهای مسلح درباره اجرای طرح پیشگیری از بیماری‌های مزمن از سالمندان و پوشش بیمه‌ای خدمات ارائه شده در منزل و ارائه خدمت در منزل به سالمندان مطرح شده که پیگیریم تا با بیمه‌های نیروهای مسلح در این زمینه تفاهم نامه‌ای داشته باشیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 473276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.