افزایش پایداری شهری با ارائه خدمات دیجیتالی و ائتلاف شهری

گزارش‌های مجمع جهانی اقتصاد درباره آینده مشاغل حاکی است که پاندمی کرونا نیاز به فرآیند دیجیتالی شدن و اتوماسیون صنعتی را تشدید کرده است که بدون شک، این امر تغییرات چشمگیری در بازار کار به وجود خواهد آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان مجمع اقتصاد جهانی پس از انجام مطالعات گسترده پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، در پی دیجیتالی شدن و اتوماسیون صنعتی ۴۳ درصد مراکز کاری نیاز خود به نیروی انسانی کار را کاهش دهند در حالی که ۴۱ درصد شرکت‌ها نیز به استخدام متخصصان فنون دیجیتالی خواهند پرداخت. سازمان بین‌المللی کار ادعا کرده است که در پی انتشار ویروس کرونا و بیکاری بخش زیادی از جمعیت جهان، بیش از ۴۰۰ میلیون شغل نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۹، در سراسر دنیا از بین برود. اگرچه مکاتب جدید اغلب در زمینه پایداری اقتصادی بر فرآیند دیجیتالی شدن شهرها تمرکز کرده‌اند با این حال جنبش جهانی به سمت اصول دیجیتال‌سازی با سرعتی بسیار پایین رخ داده است. در واقع بسیاری از شهرهای نوظهور از آمادگی کافی برای مدیریت فرآیندهای تکنولوژیک برخوردار نیستند و همین امر آن‌ها را در اجرای سیاست‌های لازم در این زمینه با مشکل مواجه کرده است.

تأسیس اندیشگاه دولت هوشمند برای ایجاد جوامع بهتر

هنگ کنگ طی چند سال یا حتی ۲۰ سال گذشته با ناپایداری شدید اجتماعی مواجه بوده و مقامات محلی آن همیشه با وجود اختلاف نظر در بین عموم مردم دست و پنجه نرم کرده‌اند. علاوه بر این  سیاسی‌کاری به‌دلیل بی‌توجهی به نظر حزب‌های مختلف و همچنین اطاله‌های بررسی که به خاطر روش‌های مختلف سیاستگذاری در مجلس مقننه رخ می دهد بر ناپایداری اجتماعی در این منطقه خودمختار افزوده است. اما خبر خوش اینکه، شیوع بیماری کووید -۱۹ فرصت‌های جدیدی در اختیار مقامات محلی قرار داده است تا به از طریق آن‌ها مدیریت، منافع تجاری و اعتماد عموم مردم ارتقا یابد.

مدیریت ارشد اطلاعات دولت که مسئولیت تنظیم استراتژی‌های مربوط به تکنولوژی اطلاعات را بر عهده دارد در ژوئن سال ۲۰۱۹ اندیشگاه دولت هوشمند را راه‌اندازی کرد که در آن سازمان‌های دولتی به طور مستقیم با شرکت‌های فناوری اطلاعات ارتباط برقرار کنند. در این اندیشگاه، نوآوری‌های جالب و محصولات جدیدی ارائه می‌شود که می‌تواند چالش‌های پیش روی مدیریت شهری در نقاط مختلف هنگ کنگ را به طور چشمگیری برطرف کرده و به عنوان یک مرکز برای ارزیابی کردن تاثیر تکنولوژی در سیاست و تنظیم مقررات زیست محیطی قبل از ورود به بازار عمومی عمل کند.

در حال حاضر نوآوری‌های زیادی در حال ارزیابی کارآیی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیستم هوشمند مدیریت دارایی‌ها برای نظارت بر استفاده از انرژی سبز و اشغال فضا اشاره کرد. علاوه بر این متخصصان در نقاط مختلفی از هنگ کنگ برای نظارت خودکار برای تشخیص مشکلات تغذیه‌ای و میزان دسترسی مردم به مواد غذایی سالم از طریق داده‌ها و خدمات تحلیلی بهره می‌گیرند. این کار امکان ایجاد ارتباط بین مراکز دولتی مختلف و در نتیجه اجرای مقررات مختلف نظیر یک چهارچوب سیاسی جدید به منظور حمایت از زیرساخت‌های دیجیتالی را برای ایجاد جوامع بهتر، فراهم می‌آورد.

مدیریت ارشد اطلاعات دولت هنگ کنگ در نوامبر سال ۲۰۲۰ طرحی با عنوان "دسترسی اینترنتی هوشمند از طریق تلفن همراه " را آغاز کرد تا گام دیگری در شخصی‌سازی خدمات دیجیتالی برداشته باشد. در این طرح، نرم‌افزاری با همین عنوان روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شود و دسترسی عمومی مردم به خدمات عمومی نظیر امضای دیجیتالی با کاربرد قانونی و پر کردن یک فرم مخصوص برای افراد بالای ۱۱ سال ساکن در هنگ کنگ امکان‌پذیر می‌شود.

بدون شک برنامه‌ریزان شهری در سایر نقاط دنیا می‌توانند از استراتژی‌هایی که مقامات هنگ کنگ در زمینه ارائه خدمات دیجیتالی و شبکه‌سازی های شهری به کار می‌گیرند درس‌های زیادی بگیرند. اگرچه شیوع بیماری کووید -۱۹ شهرها را به سمت دیجیتالی شدن و اتخاذ استراتژی‌های جدید برای سازگاری بیشتر با شرایط جدید سوق داده است با این حال لازم است مقامات یک رویکرد پایین به بالا در کارآفرینی اداری و ارتقای سیستم حمل و نقل اتخاذ کنند تا رفاه شهری و شهروندی را بیش از پیش در سراسر دنیا فراهم آورند.

کد خبر 473264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.