آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران و نقش حمل و نقل عمومی

"فضای وسایل نقلیه عمومی در شیوع کرونا خیلی خطرساز نیست و نباید نگران باشیم. مردم ترجیحاً از آن‌ها استفاده کنند ضررش کمتر از این است که همه با خودروهای تک‌سرنشین آلودگی هوا را تشدید کنیم که در این آلودگی ریه‌های آسیب‌پذیر در مقابل کرونا آسیب‌پذیرتر شوند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، "وضعیت شیوع کرونا در تهران دوباره نگران کننده شده است" این هشدار مسئولان ستاد مقابله با شیوع کرونا تهران است، آنها نسبت به روند افزایشی آمارهای مبتلایان به کرونا و جمعیت جوانی که در چند هفته اخیر به این ویروس مبتلا شده، ابراز نگرانی کرده‌اند. برگزاری جشنواره فیلم فجر و ضعف در رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در حاشیه جشنواره و سایر تجمعات نیز احتمال خطر را افزایش داده است.

تجربه اردیبهشت‌ماه که محدودیت‌های کرونایی و وحشت مردم از شیوع ویروس جدید و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی، مبتلایان و مرگ و میرها را کاهش داده بود و اوج‌گیری در خرداد و تابستان نشان داده همچنان باید نگران موج چهارم مبتلایان به این ویروسی بود که هر روز تغییر شکل می‌دهد.

با وجود آنکه اولین محموله واکسن وارد ایران شده، اما هنوز زمان دقیقی برای واکسیناسیون فراگیر اعلام نشده است؛ ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران می‌گوید "تا زمانی که یک مورد ابتلاء به کرونا وجود داشته باشد احتمال اینکه به وضعیت گذشته بازگردیم است. " متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

در دو هفته‌ای که بعد از محدودیت‌های گسترده پشت سر گذاشتیم وضعیت بسیاری از شهرها مناسب بود، اما دوباره رنگ برخی از شهرها نارنجی شده و مسئولان بهداشتی کشور نسبت به وضعیت شکننده تهران هشدار داده‌اند، اتوبوس‌ها و متروها دوباره شلوغ شده و در مراکز تجاری هم شاهد ازدحام هستیم؛ آیا این احتمال وجود دارد که دوباره وضعیت گذشته را تجربه کنیم؟

من بارها گفته‌ام تا زمانی که ما حتی یک مورد مثبت ابتلاء به کرونا داشته باشیم شرایطمان ویژه و بحرانی است مرگ که جای خود دارد؛ در حال حاضر هم روزانه ۱۹ تا ۲۰ مرگ کرونایی در تهران به ثبت می‌رسد که نشان می‌دهد کرونا همچنان در تهران مبتلا می‌کند و جان می‌گیرد و همه مردم، شهروندان و ادارات و سازمان‌های مختلف چه نهادهای عمومی و چه خصوصی باید بدانند که شرایط کشور بحرانی است و همه باید تمام پروتکل‌ها را رعایت کنند.

با وجود این، به نظر شما بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها درست است؟

مطالعات اپیدمیولوژیک شهر تهران نشان داده که بیشترین مکانی که افراد مبتلا شده و احتمال دارد که خطر ابتلاء را افزایش دهد، مهمانی‌ها و تجمعات خانوادگی است. حالا می‌خواهد مجلس شادی باشد یا خدای ناکرده مجلس سوگ یا مراسم دیگری که برگزار می‌شود.

بنابراین تاکید ما این است که حتی‌الامکان از برگزاری هر نوع تجمع در فضای بسته خودداری شود. به دلیل اینکه اکنون فصل سرد سال است و معمولاً تجمعات در فضای بسته انجام می‌شود که باید از آن اجتناب شود، به ویژه آنکه این تجمع یک مهمانی در رستوران سربسته، در منزل یا در محیط کار باشد.

ازدحام در اتوبوس و مترو چطور، به ویژه که در حال حاضر بسیاری از مسافران می‌گویند دیگر ازدحام محدود به زمان‌های پیک نیست و اغلب ساعات شاهد شلوغی مترو هستیم؟

فضای وسایل نقلیه عمومی خیلی خطرساز نیست و نباید نگران باشیم. مردم ترجیحاً از آن‌ها استفاده کنند ضررش کمتر از این است که همه با خودروهای تک‌سرنشین آلودگی هوا را تشدید کنیم که در این آلودگی ریه‌های آسیب‌پذیر در مقابل کرونا آسیب‌پذیرتر شوند.

در جریان مطالعات اپیدمیولوژیک شهر تهران که در دو فاز انجام شد، وقتی از افراد مبتلا می‌پرسیدیم که در دو هفته قبل از ابتلاء در چه مکان‌هایی تردد داشتید، در مترو و اتوبوس تقریباً ۲.۶ درصد بود. وقتی به آمار دنیا هم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که رتبه استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان محیطی که می‌تواند باعث پراکندگی و گسترش کرونا ویروس باشد، زیر سه درصد است، یعنی رتبه آن سیزدهم است بنابراین ما خیلی نگران وسایل حمل‌ونقل عمومی نیستیم، اما نگران تجمعات و گردهمایی‌های مختلف هستیم که حتماً باید از آن اجتناب کنیم.

تا چه زمانی همچنان باید نگران باشیم؟

ما حداقل تا دو سه ماه دیگر همچنان باید خودمان را در وضعیت آماده‌باش نگاه داریم و مردم همچنان تا می‌توانند رفت‌وآمدهایشان را کنترل کنند، چراکه این زنگ خطر به گوش می‌رسد که ممکن است جهش دیگری داشته باشیم.

هشدار را باید در دو حوزه جدی بگیریم؛ نخست پیک دیگری را ممکن است تجربه کنیم؛ یعنی همین وضعیت مجدد بحرانی شود و دوم اینکه ممکن است جهش ویروس را از نوع ایرانی آن در کشورمان شاهد باشیم چون طبیعت ویروس‌ها این است که وقتی مدت زیادی در یک جایی گسترش پیدا می‌کنند و می‌مانند احتمال جهش یافتنشان زیاد است و این خطرناک است. این‌طور نیست که ویروس کرونا تنها در انگلستان یا آفریقای جنوبی جهش پیدا کند، بلکه احتمال اینکه ویروس یک جهش جدید در ایران هم پیدا کند مطرح است.

آخرین آمار فوت شدگان کرونایی در تهران چقدر است؟

تاکنون تقریباً نزدیک به ۲۴ هزار نفر در تهران جان خود را از دست داده‌اند. آمار مرگ بین ۱۵ تا ۲۰ نفر در روز متغیر است. آمار موارد جدید ابتلا هم با اینکه تا چندی پیش رو به کاهش بود، ولی افزایش ملایمی را نشان می‌دهد که البته یکی از دلایل آن، انجام طرح غربالگری موسوم به طرح شهید سلیمانی است و بیماریابی تشدید پیدا کرده و وسیع‌تر شده است, به هر حال تعداد مبتلایان مثبت در حال افزایش است.

شهرداری تهران چقدر در مقابله با شیوع کرونا موفق عمل کرده است؟

شهرداری یکی از نهادهای موفق مدیریت در شرایط اپیدمی بوده که در حوزه خدمات مورد نیاز سلامت که در دوران اپیدمی بسیار حائز اهمیت است به بهترین نحو عمل کرده است. البته باید فردای پساکرونا را دریابیم، از اسفند ۹۸ تاکنون و در پی شیوع کرونا شاهد تعطیلی‌ها و اجرای محدودیت‌های اجتناب ناپذیر بوده‌ایم و شرکت‌های خصوصی و کسب و کارهای کوچک زیان‌های بسیاری دیدند و بسیاری از کارگران فصلی شغل خود را از دست داده‌اند.

اغلب خانواده‌های تهرانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، تحت تأثیر تبعات این همه‌گیری قرار دارند لذا توجه به شرایط خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و برخی با مشکلات روحی و روانی و برخی از نظر اقتصادی در معرض فقر و انواع آسیب‌های روانی قرار دارند باید در دستور کار قرار گیرد تا اگر سال ۱۴۰۰ پاندمی پایان یابد به سالی مصیبت‌بار و با از هم گسیختگی خانواده‌ها تبدیل نشود.

بدین سبب شهرداری می‌تواند تلاش کند تا دولت و مجلس برای بهبود شرایط پساکرونا بودجه کافی به شهرداری‌ها اختصاص دهند.

کد خبر 473226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.