از بودجه صفر فرهنگی تا پاسخ به شبهاتی درباره انتخابات خانه مطبوعات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از فقر بودجه در حوزه فرهنگ گفت‌ و به پرسش‌های خبرنگاران درباره انتخابات خانه مطبوعات استان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رمضانعلی معتمدی صبح امروز _شنبه ۱۸ بهمن‌ماه_ در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در مجموعه فرشچیان برگزار شد، اظهار کرد: حدود هشت ماه است که مسئولیت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از طرف وزیر ارشاد به اینجانب واگذار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فرهنگ، ادامه داد: ماموریت‌هایی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظیر رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب، اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق و ابتکار در جامعه، رواج فرهنگ و هنر اسلامی، آگاهی جهانیان نسبت به مبانی انقلاب اسلامی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به خصوص مسلمانان جهان و فراهم آمدن زمینه‌های وحدت میان مسلمین بیان شده است.

وی گفت: تمام بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر مبنای این مأموریت‌ها سیاست‌گذاری و حرکت کنند. ۴۲ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر باید به سمع و نظر مردم رسانده شود. فرهنگ زیربنای توسعه کشور است، یعنی هر توسعه‌ای در کشور باید با زیرساخت فرهنگ اتفاق بیافتد.

معتمدی ادامه داد: طراحی پروژه‌ها و ابرپروژه‌ها در کشور باید پیوست فرهنگی داشته باشد، اما ۹۰ درصد از پروژه‌ها این پیوست را ندارد و مشکل اصلی نیز همین مسئله است. این قانونی است که اجرا نمی‌شود. در شورای برنامه‌ریزی استان بارها درباره پیوست فرهنگی و رسانه‌ای پروژه‌ها تذکر داده‌ام که کار تمام ادارات باید پیوست فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه "پیام‌های اصلی انقلاب را باید اطلاع رسانی کرد"، تصریح کرد: با وجود تمام تحریم‌ها و تهدیدها، انقلاب ما رو به جلو حرکت کرده است. باید با امید به آینده و توجه به توانمندی جوانان کشور، پیش برویم. در حوزه هنر و فرهنگ هم باید به جوانان توجه ویژه‌ای شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه سیاست گذاری دارد

معتمدی با اشاره به حوزه‌های پنج‌گانه تحت نظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: با نگاه جدیدی که در شورای فرهنگ عمومی ایجاد شده، سعی کردیم از حضور اعضا بهره بیشتری ببریم. در همین راستا ۹ کارگروه تخصصی ذیل شورا تشکیل شده است و دستورات از این کارگروه‌ها خارج می‌شوند. ماهانه ۲۲۰ کارگروه تخصصی ذیل شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل جلسه می‌دهند. سه سند رصدخانه فرهنگ و هنر، سند توسعه و ارتقا کارکرد مساجد که در سطح استان اصفهان تصویب شده بود، در سطح کشوری نیز به تصویب رسید و به عنوان یک طرح ملی مطرح شد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه سیاست‌گذاری در قالب حمایت و نظارت را دارد. ۲۶ دستگاه دیگر در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنند و باید مجری این سیاست‌ها باشند که نیستند. با این حال هر جا مشکلی پیش می‌آید، وزارت فرهنگ باید پاسخ‌گو باشد.

درخواست مدیرکل از مجلس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید قوانینی تصویب کند که سیاست گذاری واحد اجرا شود و دستگاه‌های دیگر مجری سیاست‌های نظام در حوزه فرهنگ و هنر باشند. دیگران کار را انجام می‌دهند، اما وزارت فرهنگ باید جواب پس بدهد. این در حالی است که مجریان به صورت مستقل بودجه می‌گیرند.

معتمدی درباره بودجه حوزه فرهنگ و هنر، تصریح کرد: هنرمندان و اصحاب رسانه مظلوم‌ترین قشر در برابر بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. هنرمندان و اصحاب رسانه کمترین حقوق‌ها و پایین‌ترین امنیت شغلی را دارند.

با کدام پول می‌شود فعالیت و کار کرد؟

وی افزود: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری راه برون رفت از مشکلات، اعتماد به بخش خصوصی است. دستگاه‌های دولتی نباید تصدی‌گری کنند، بلکه باید تولی‌گری کنند. کمتر از دو درصد از بودجه عمومی دولت برای فرهنگ و هنر است و از این مقدار شش دهم درصد برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. که از این مقدار ۹۰ درصد برای حقوق و دستمزد است. با کدام پول می‌شود فعالیت و کار کرد؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: اگر بودجه‌های فعالیتی در اختیار بخش مردمی و خصوصی قرار بگیرد، آنها می‌توانند در حد اعجاز کار کنند. ظرفیت‌های مردمی را ۳۰ سال است که می‌شناسم و در کنار آن‌ها بودم. می‌دانم اگر حمایت از بخش مردمی شود، چقدر می‌توانند کار کنند. برای عدالت فرهنگی نیازمند اعتبار فرهنگی هستیم، چرا نباید مردم شرق استان اصفهان از فرهنگ و هنر بهره‌مند شوند و زیرساخت‌های فرهنگی در سطح استان توسعه یابد.

اعتبار فرهنگی: صفر!

معتمدی با بیان اینکه "اعتبار فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان صفر است" خاطرنشان کرد: بودجه فصل پنج در اختیار ما که کار باید فرهنگی کنیم نیست. درحالی که برخی دستگاه‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه فرهنگی دارند. متولی، سیاست‌گذار و ناظر ما هستیم، اما اعتبار جای دیگری است.

وی گفت: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین فرهنگ مهدویت کارهای زیادی صورت گرفته، اما لازم و کافی نیست. کشور ما در مقابل ابر قدرت‌ها ایستاده و مردم با تمام وجود در صحنه هستند، اما باید بیشتر از این و شبانه‌روزی تلاش کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، سند و چشم‌انداز پنج ساله استان را در حوزه فرهنگ و هنر نوشتیم. در برش استانی و شهر به شهر و در تمام مولفه‌ها این کار انجام شده است. در سال ۱۴۰۰ به فرماندار، رئیس اداره فرهنگ، امام‌جمعه و نماینده مجلس هر شهرستان یک سند توسعه فرهنگی خواهیم داد. با این سند عدالت فرهنگی در تمام شهرستان‌های استان اصفهان انجام خواهد شد.

حمایت از هنرمندان‌ها در بحران کرونا

معتمدی با اشاره به بحران کرونا، افزود: در بحران ویروس کرونا بسیاری از شغل‌ها از جمله اصحاب فرهنگ و هنر آسیب دیدند. در سامانه کارا که برای حمایت از هنرمندان قرار گرفته، ۱۹۱۳ پرونده از استان اصفهان ثبت شده و ۵۶۵ میلیارد ریال و حدود ۵۰ درصد آن پرداخت شده است. در سامانه تحفه نیز که برای حمایت از مشاغل است، ۳۳۵ درخواست از استان اصفهان ثبت شده و تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان، چهار درصد و توسط بانک عامل در حال پرداخت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در سطح کشور ۱۲۰ میلیارد تومان به هنرمندان کمک بلاعوض شده است. همچنین افرادی که در صندوق اعتباری هنر ثبت نام کردند، هنرکارت دریافت نمودند و از آبان‌ها مبلغ یک و نیم میلیون تومان در این کارت‌ها اعتبار وجود دارد. هنرمندان پیشکسوت و درجه یک هم پنج میلیون تومان اعتبار گرفتند.

انتخابات خانه مطبوعات در صحت و سلامت برگزار شد

وی در بخش دوم نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا درباره تعامل با دیگر بخش‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر از جمله شهرداری‌ها توضیح داد: در تلاش هستیم از موازی کاری بین ۲۶ بخش مختلف فرهنگی وهنری جلوگیری کنیم و اثر بخشی کار را افزایش دهیم. مجلس شورای اسلامی باید با تصویب قانونی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را یکپارچه کند. باید به دستگاه‌های دیگر نظیر شهرداری‌ها که به حوزه فرهنگ کمک و فرهنگسراهایی نظیر فرهنگسرای رسانه راه‌اندازی می‌کنند دست‌مریزاد گفت.

معتمدی درباره سلامت انتخابات خانه مطبوعات که سوال بسیاری از خبرنگاران حاضر در جلسه بود، اظهار کرد: اساسنامه خانه مطبوعات اجازه می‌دهد که در روزهای نزدیک به انتخابات نیز عضو بگیرد، از طرفی تغییر تاریخ انتخابات از دی ماه به بهمن نیز تصمیم کشوری بود. در ظاهر این انتخابات مشکلی نداشت. خانه مطبوعات باید از ظرفیت همه اعضا بهره‌مند شود، کمیته‌های تخصصی ذیل هیأت مدیره باید تشکیل شود، حتماً که نباید ۹ نفر برگزیده خانه را اداره کنند. ما به عنوان تأیید صلاحیت کننده و ناظر انتخابات هیچ شبهه‌ای در آن ندیدیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: خانه مطبوعات جایگاهی برای خبرنگاران است. بررسی مشکلات، تربیت نیرو و وضعیت معیشت باید توسط خانه مطبوعات دنبال شود. آقایان زندآور و گلناری هر دو عضو شورای فرهنگ عمومی استان هستند و باید مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه را جهت بررسی و ارائه راهکار به شورا بیاورند.

برای بانوان فضایی برای دوچرخه سواری ایجاد شود

وی درباره وضعیت مالکیت مجتمع فرشچیان، توضیح داد: برای اداره این مجموعه منع قانونی داریم و باید به بخش خصوصی واگذار می‌کردیم.

معتمدی در پایان و در پاسخ به سوالی مبنی بر فرهنگ‌سازی برای دوچرخه سواری بانوان در جامعه، اظهار کرد: اگر موارد شرعی در تمام مباحث رعایت شود، هیچکس با موضوعات مشکلی ندارد. اگر جایی را برای بانوان ایجاد کنند که محصور باشد و مورد دید نامحرم قرار نگیرد، همه بانوان می‌توانند دوچرخه سواری کنند. این موضوع باید مورد نظر مدیریت شهری قرار گیرد.

کد خبر 473195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.