بورس؛ انتشار پیش بینی سود خوب است یا بد؟

بر خلاف هفته گذشته که شاخص کل مثبت و شاخص هم وزن تغییرات منفی داشت، در این هفته هر دو نماگر هم جهت شدند تا روند غالب بازار منفی باشد. شاخص کل با کاهش ۲.۸ درصدی در ۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۰ واحد بسته شد و شاخص هم وزن نسبت به هفته قبل افت اندکی داشت که کمتر از ۰.۵ درصد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این هفته صبر مدیریت بازار برای عرضه اولیه سهام به سر آمد اقدام به معرفی سهام جدید زغال سنگ پرورده طبس با نماد کزغال نمود؛ واکنش بازار به این کم صبری را می‌توان در استقبال سرد از این سهام مشاهده نمود؛ به نحوی که فروش تمامی ۲۰۰ میلیون سهام عرضه شده در سقف قیمت با وجود سهمیه اندک ۶۰ سهمی در نظر گرفته شده برای هر کد معاملاتی میسر نگردید و رنج معاملات تا کف قیمت ۱۹۵۰۰ ریالی مجاز امتداد پیدا کرد.

این عدم استقبال در شرایطی رخ داد که حداکثر نقدینگی مورد نیاز جهت این عرضه ۴,۱۰۰ میلیارد ریال بود در حالی که همین بازار سرمایه شاهد انجام موفقیت‌آمیز عرضه‌هایی با نقدینگی مورد نیاز بیش از ۵۷,۰۰۰ میلیارد ریال نیز در سال جاری بوده است.

در هر حال کزغال با ارزش بازار نزدیک به ۴۱,۰۰۰ میلیارد ریال به ویترین بازار اضافه گردید تا چهارمین عضو از شرکت‌های گروه استخراج زغال سنگ در بازار سرمایه باشد. بر اساس ابلاغ جدید سازمان بورس در خصوص اعلام پیش بینی سود شرکت‌ها، زغال سنگ پرورده طبس نیز اعلام نموده است پیش بینی سود خالص آن شرکت در سال ۹۹ برای هر سهم مبلغ ۳,۲۸۷ ریال می‌باشد.

آغاز ارائه پیش بینی سود شرکت‌ها که برای چند سال متوقف شده بود، با حاشیه‌ها و اظهار نظرهای فراوانی همراه گردید؛ بیشترین توجهات را در این میان ملی صنایع مس به خود جلب نمود؛ این شرکت در روز ۱۳ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال پیش بینی خود برای سال ۹۹ را مبلغ ۱,۰۰۶ ریال سود خالص برای هر سهم ارائه داد.

محافظه کاری بیش از حد مدیریت صنایع مس در این پیش بینی که برای کمتر از ۲ ماه باقیمانده از سال جاری نرخ هر دلار را ۱۹۰ هزار ریال و نرخ هر تن کاتد مس را ۷۰۰۰ دلار پیش بینی نمود اعتراضات زیادی را در بازار بر انگیخت تا آنجا که عده‌ای آن را بهانه ریزش بازار از روز دوشنبه دانستند.

در نهایت سعد محمدی مدیرعامل صنایع مس با دستوری به تیم تحلیل خود فرمان بازنگری در پیش بینی شرکت داد که در روز چهارشنبه نتیجه این بازنگری ارائه پیش بینی جدید با نرخ دلار ۲۲۰ هزار ریال و نرخ فروش هر تن کاتد ۷۷۰۰ دلار در روزهای باقیمانده از سال جاری منتشر شد. در پیش بینی جدید پیش بینی سود هر سهم شرکت برای سال ۹۹، ۱,۱۹۷ ریال اعلام گردید.

همین حواشی موجب بروز بحث‌های زیاد پیرامون مزایا و معایب انتشار پیش بینی سود سهام توسط شرکت‌های گردید. هر دو گروه موافقان و مخالفان این اقدام استدلال‌هایی در خور توجه دارند؛ موافقان انتشار سود سهام معتقدند نبود پیش بینی سود موجب بهره گیری گروه‌هایی شده است که با انتشار شایعات از عملکرد آتی شرکت‌ها و سو استفاده از ضعف تحلیلی بازار اقدام به دستکاری در قیمت سهام می‌نمایند.

همچنین عدم تقارن اطلاعاتی بین دارندگان اطلاعات نهانی و سرمایه گذاران از دیگر دلایلی است که موافقان انتشار پیش بینی سود با استناد به آن معتقدند انتشار این اطلاعات موجب کاهش این ناهمسانی می‌گردد. همچنین ایجاد تعهد برای مدیریت شرکت در خصوص ارائه حداقل عملکرد از دیگر فوایدی است که موافقان برای انتشار پیش بینی سود قائل هستند.

مخالفان معتقدند انتشار پیش بینی سود در بازارهای مالی دنیا متعارف نیست و برآوردهای اشخاص و نهادهای حرفه‌ای تحلیلگر برآورد مناسب‌تری نسبت به پیش بینی‌های مدیران ارائه می‌دهد؛ این گروه بیان می‌دارند که در بسیاری موارد حتی اگر مدیریت شرکت هیچ قصدی برای ارائه اطلاعات ناصحیح به بازار نداشته باشد، ماهیت نوسانی قیمت‌های در بازارهای تأمین مواد اولیه و فروش محصولات امکان پیش بینی صحیح از ابتدای سال و یا حتی ابتدای دوره‌های سه ماهه را نا ممکن می‌سازد.

همچنین در بسیاری موارد مشاهده می‌گردد که مدیران با انگیزه‌های متفاوت اقدام به ارائه پیش بینی‌های محتاطانه و یا خوش‌بینانه می‌نمایند که در هر دو حالت موجبات گمراهی و اشتباه معاملاتی پاره‌ای از سرمایه گذاران را فراهم می‌آورد.

این گروه بر عکس گروه اول که انتشار پیش بینی را موجب کاهش عدم تقارن اطلاعاتی قلمداد می‌نماید، دسترسی زودتر از انتشار پاره‌ای از افراد به محتوای پیش بینی‌ها و درز این اطلاعات به بخشی از سرمایه گذاران زودتر از انتشار عمومی را موجب افزایش سو استفاده از اطلاعات نهانی در بازار سرمایه می‌دانند.

همانگونه که ملاحظه می‌شود استدلال‌های هر دو گروه موافقان و مخالفان انتشار پیش بینی سود سهام قابل تأمل است اما باید توجه داشت که پیش بینی سود سهام هیچگاه نمی‌تواند جایگزین تحلیل در بازار گردد بلکه خود به عنوان یک ورودی برای تحلیلگران قابل استفاده است.

در واقع با انتشار پیش بینی سود سهام، مدیریت شرکت به عنوان آگاه‌ترین فرد نسبت به وضعیت کسب و کار تحلیل خود را در خصوص برآورد دوره مالی پیش رو ارائه می‌نماید که این برآورد در کنار سایر تحلیل‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت تصمیم گیری کمک نماید. در نبود نظر مدیریت در قالب مشخص پیش بینی همواره ممکن است اطلاعات مختلف از دید تحلیلگران و فعالان بازار مخفی بماند.

عدم رواج انتشار پیش بینی سود در بازارهای مالی توسعه یافته را نمی‌توان دلیل کافی برای محروم نمودن بازار از نظرات مدیران دانست زیرا با توجه به شرایط خاص بازار کشور اطلاعات تحلیلی کافی به قدر کفایت در خصوص تمام سهام در اختیار همه سرمایه گذاران نمی‌باشد.

انتشار بیانیه‌های مدیریتی در قالب گزارشات تفسیری در کنار صورت‌های مالی سه ماهه در سال‌های اخیر نتوانسته است خلأ ارائه پیش بینی را جبران نماید و این گزارشات در بسیاری موارد در برگیرنده محتوای تکراری، بی حاصل و خسته کننده است که اسباب رفع تکلیف مدیران و سردرگمی سرمای گذاران را فراهم می‌نماید.

در این میان آنچه موجب سو استفاده از اطلاعات نهانی در هر دو حالت انتشار یا عدم انتشار پیش بینی سود سهام می‌گردد فقدان قوانین کافی و ابزارهای نظارتی جهت مجازات افرادی است که از اطلاعات نهانی سو استفاده می‌نمایند یا اقدام به دستکاری قیمت سهام می‌کنند.

توجه: این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نمی‌باشد و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده می‌باشد. مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران می‌باشد.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس‌

کد خبر 472858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.