ارزیابی طرح‌های شهری چه اهمیتی دارد؟

یک دکترای شهرسازی گفت: ارزیابی طرح‌های توسعه شهری و محله‌ای از مهم‌ترین مراحل پس از اجرای طرح‌ها است تا بتوان به مجموعه‌ای از تجارب قابل استناد رسید و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه در سطح محلات مجموعه‌ای از اقدامات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در برمی‌گیرد و هدف از این توسعه بازگرداندن حیات همه جانبه به ساختار شهر است.

وی با بیان اینکه نبود نظام ارزیابی از مهمترین مشکلات طرح‌های شهری است، خاطرنشان کرد: در این راستا نیاز است یک پایگاه اطلاعاتی تحلیلی از پروژه‌های انجام شده در بافت‌های شهری، اعم از بافت‌های تاریخی و بافت‌های میانی وجود داشته باشد تا میزان موفقیت طرح‌های در نظر گرفته شده مشخص شود.

این کارشناس شهرسازی یادآور شد: به طور معمول باید برای هر طرح شهری ارزیابی قبل از اجرا، ارزیابی حین اجرا و ارزیابی پس از اجرای طرح توسعه انجام شود در حالی که چنین اقدامی هیچ گاه به صورت نظام مند انجام نشده است.

شبانی تصریح کرد: نیاز است در قوانین بالادستی و طرح‌هایی که در قالب آئین نامه‌ها و ضوابط اجرایی تعریف شده، جایگاه ویژه‌ای برای ارزیابی قائل شویم تا از هزینه‌های اقتصادی و انسانی ناشی از اجرای نادرست طرح‌ها جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: نیاز است پس از اجرای پروژه‌های شهری، نتایج آنها به طور دقیق رصد و ارزیابی شود تا بر این اساس بتوان به یک مجموعه تجارب قابل استناد رسید و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد.

کد خبر 472852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.