طراحی شهرهای هوشمند آینده با رویکرد مردم محور

شیوع بیماری کووید -۱۹ نشان داد که مهم‌ترین اصل در طراحی شهرها باید مردم باشند؛ در همین راستا، بسیاری از برنامه‌ریزان در رویکرد خود برای بازطراحی شهرها، تغییر و نیازهای جدید بشری را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر چه انتشار ویروس کرونا شدت بیشتری می‌یابد، مراکز شهری بیش از سایر مناطق مسکونی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و قربانی می‌دهد. فروشگاه‌های خالی، دفاتر بسته، مدارس و سایر مراکز آموزشی تعطیل همگی انسان را به تأمل در مورد وضع آینده شهرها سوق داده و مدیران شهری را به یافتن رویکردهایی برای بهبود هر چه بیشتر دنیای پساکرونا برانگیخته است. اگرچه واکسن کرونا کشف شده و در بسیاری از کشورها در حال توزیع است اما ماه‌ها زمان لازم است تا مردم سراسر دنیا از این واکسن بهره‌مند شوند به همین دلیل مقامات شهری همچنان در تلاش برای اعمال اقداماتی جهت کاهش انتشار بیماری هستند.

طراحی شهرهای هوشمند آینده با رویکرد مردم محور

شکی نیست که شیوع بیماری کووید -۱۹ لطمه‌های زیادی بر کره خاکی و زندگی بشر وارد کرده است، با این حال این بازه زمانی به عنوان دوره‌ای ارزشمند در تاریخ ثبت خواهد شد چرا که بهبود وضعیت شهری و گرایش به ایجاد شهرهای هوشمند را در پی خواهد داشت. در واقع برنامه‌ریزان طی این دوران دریافتند که باید راه‌حل‌های جدیدی برای بررسی بحران‌هایی اعمال کنند که بیشترین تأثیر را بر زندگی شهری تحمیل می‌کنند. بنابراین، توجه به انسان، به عنوان مهم‌ترین مؤلفه در طراحی شهرها طی دوران کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است و پیش‌بینی می‌شود این اصل، زمام برنامه‌های مدیریت شهری پساکرونا را در دست بگیرد. برنامه‌ریزان شهری در تلاشند برای پساکرونا شهرهایی پایدارتر و برابر ایجاد کنند که در رسیدن به این هدف توجه به سه اصل حمل و نقل هوشمند، مراقبت از سلامتی و مسکن هوشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طراحی شهرهای هوشمند آینده با رویکرد مردم محور

حمل و نقل هوشمند

مقامات شهری طی چند سال اخیر به شدت بر توسعه حمل و نقل عمومی و فناوری‌های اشتراک وسایل تردد متمرکز شده‌اند و همین امر تسهیل دسترسی مردم به وسایل نقلیهعمومی و افزایش ایمنی و مقرون به صرفه بودن آن‌ها را در پی داشته است. متأسفانه شیوع بیماری کووید -۱۹ آسیب‌پذیری این خدمات را به تصویر کشید اما مردم را به سمت استفاده از روش‌های سبز تردد نظیر دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و استفاده از اسکوتر سوق داد. اگرچه پیش‌بینی می‌شود مردم در دنیای پساکرونا همچنان به رفت و آمد خود به روش‌های مذکور ادامه دهند، با این حال، انتظار می‌رود مدیران شهری نیز تغییرات قابل توجهی در نوع مصرف انرژی برای ناوگان حمل و نقل عمومی بهره گیرند. در واقع، حمل و نقل پساکرونا با دوران ماقبل آن تفاوت‌های چشمگیری خواهد شد و وسایل نقلیه الکتریکی و هیدروژنی به تدریج جای خودروهای موتوری را خواهد گرفت.

طراحی شهرهای هوشمند آینده با رویکرد مردم محور

خانه‌سازی هوشمند

مدیران شهری به منظور ایجاد آینده‌ای پایدارتر در شهرها باید تلاش کنند تا پس از پایان یافتن انتشار ویروس کرونا، بین تنوع، مقرون به صرفه بودن و فناوری در زمینه مسکن تعادل برقرار کنند. چنانچه مقامات بخواهند وضعیت شهرنشینی کنونی را بهبود بخشند، باید دستیابی به برابری، سلامت و جوامع پایدار را در رأس اهداف خود قرار دهند و شرایطی به وجود آورند که در آن تمام مردم از خدمات برابر بهره می‌برند. در این زمینه، استفاده از فناوری می‌تواند هم در ساخت و سازهای جدید و هم حفظ زیرساخت‌های موجود نظیر فناوری‌های سبز، فضاهای چندمنظوره و ساختمان‌هایی با انرژی کارآمد، بسیار موفق عمل کند.

طراحی شهرهای هوشمند آینده با رویکرد مردم محور

مراقبت از سلامتی

بهبود اقتصادی بعد از کووید -۱۹ یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود که در این راستا تغییر وضعیت سیستم مراقبت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا، انتظار می‌رود برنامه‌ریزان شهری نه تنها در آمریکا، بلکه در سایر نقاط جهان نیز محدودیت‌های موجود در مراقبت‌های مربوط به سلامت را بیشتر مورد توجه قرار دهند و برای رفع هر چه بیشتر آن‌ها در دنیای پساکرونا بکوشند. ارائه‌دهندگان فناوری از توانایی لازم برای ایجاد نوآوری‌هایی جهت پیشبرد بهتر سلامت در دوران پساکرونا برخوردار هستند و می‌توانند آینده‌ای به مراتب سالم‌تر برای شهر و شهروندان به ارمغان آورند.

طراحی شهرهای هوشمند آینده با رویکرد مردم محور

در واقع، بکارگیری فناوری نقش مهمی در تغییر وضعیت شهرها ایفا می‌کند و می‌تواند آن‌ها را برای تمام ساکنان، زیست‌پذیرتر و پایدارتر کند. با این حال، مدیریت شهری نقش پررنگ‌تری از فناوری در بهبود کیفیت زندگی و افزایش برابری بر عهده دارد و می‌تواند شهرهایی به وجود آورد که در مقابل بحران‌هایی نظیر کرونا در آینده، بسیار موفق‌تر عمل کنند.

کد خبر 472844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.