۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
کلیات طرح شفافیت آرا رد شد

کلیات طرح «شفافیت آرای نمایندگان» که امروز در دستور کار مجلس شورای اسلامی بود برای تصویب نیاز به دو سوم آرای صحن علنی داشت اما با ۱۵۳ رای و ۶۵ درصد آرای موافق، برای تصویب فقط سه رای کم آورد. این طرح در مجلس دهم فقط ۵۹ رای کسب کرده بود.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب فقط سه رأی کم آورد. این طرح که در حقیقت اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس بود برای تصویب به ۶۷ درصد آرای صحن علنی نیاز داشت اما با ۶۵ درصد آرا ۳ رأی کم آورد و تصویب نشد. نمایندگان در جلسه روز یکشنبه، ۱۲ بهمن ماه رأی به اولویت رسیدگی به آن داده بودند.

دکتر قالیباف پس از پایان رأی گیری کلیات طرح اصلاح آئین نامه داخلی مجلس پیرامون شفافیت آرای نمایندگان گفت: با توجه به اینکه اصلاح آئین نامه داخلی نیاز به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد، کلیات این طرح رأی مورد نیاز را کسب نکرد، البته موافقان و مخالفان کلیات طرح با اصل موضوع شفافیت موافق بودند، لذا کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس تلاش کند تا آئین نامه را به نوعی تنظیم و تدوین کند که شفافیت و دغدغه همه نمایندگان دیده شود.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: این طرح براساس ماده ۱۴۲ آئین نامه در کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون شورا و آئین نامه نیز در کارگروهی متشکل از مرکز پژوهش‌ها و سایر نهادها و بازوهای علمی و نظارتی مجلس آن را مورد واکاوی قرار داد.

وی افزود: از آن جایی که طرح مذکور مطالبه عمومی جامعه است امیدواریم کلیات آن با اقبال نمایندگان همراه بوده و بتوانیم خواست عمومی را در خصوص آن اجابت نمائیم.

در تدوین طرح جزئیات شفافیت آرا ملاحظات مختلفی در نظر گرفته شده است

محمدحسین فرهنگی گفت: این طرح در صورت تدوین درست می‌تواند باعث سربلند و افتخار این دوره از مجلس باشد و هم می‌تواند خدای ناکرده اگر جملات و احکامی در آن ذکر شود باعث فشار بر نمایندگان و ایجاد زمینه‌هایی برای عوام گرایی مجلس شود.

وی افزود: در کمیسیون آئین نامه داخلی در زمانی که این طرح در دستور بررسی بود، همه این ملاحظات در نظر گرفته شد، چرا که حساسیت بالایی در مورد این طرح وجود دارد، چون مخفی بودن یک آثار دارد و آشکار بودن آثاری دیگر دارد. مخفی بودن ممکن است موجب آزاد بودن نماینده در رأی باشد و باعث رفع فشارهای بیرونی شود و نقطه مقابل این موضوع شفافیت است که می‌تواند صداقت را به جامعه القا کند، لذا عباراتی در این گزارش است که ممکن است البته بنده با بعضی از آنها موافق نباشم، اما خیلی از نگرانی‌هایی که مخالفان محترم به آن اشاره کردند، رفع می‌کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تبصره ماده ۹ آمده است که در مورد هر یک از مواد و اجزا که به تشخیص هیأت رئیسه مجلس برسد که جنبه صنفی یا منطقه‌ای داشته باشد، اینها را گفته است می‌توان عمومی نشود. همچنین در موردی که البته بنده موافق نیستم و قطعاً در بررسی جزئیات پیشنهاد حذف آن را خواهم داد، آمده است که علنی کردن رأی اعتماد به وزرا که معتقدم اگر این موضوع علنی شود باعث وکیل الدوله شدن نمایندگان می‌شود، لذا این جنبه‌ها را اگر بتوانیم رعایت کنیم و در کنار جنبه‌های مثبت این طرح آن را قرار دهیم، از شدت مخالفت نمایندگان می‌کاهد.

فرهنگی اظهار کرد: برخی نمایندگان فرمودند که در دوره‌های قبل نیز شفافیت وجود داشته، اما بنده عرض می‌کنم این شفافیت وجود نداشت، اینکه با قیام و قعود رأی داده شود، بله در برخی موارد اینچنین بود، اما این نوع رأی گیری فقط برای کسانی قابل رؤیت بود که در آن صحنه حضور داشتند، اما اینکه آرا ثبت و منتشر شود در گذشته وجود نداشته است، لذا از همکاران درخواست می‌کنم که به کلیات طرح مذکور رأی موافق داده و نگرانی‌های خود را در خصوص این طرح در جزئیات اعلام نمایند تا آنها را مرتفع سازیم.

کد خبر 472794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.