فناوری‌های نوظهور به یاری کشاورزان می‌آید

یک محصول دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شد تا پایش هوشمندانه زمین‌ها و محصولات کشاورزی امکان پذیر شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این محصول فناورانه گفت: ستاد بر اساس مأموریت خود مبنی بر حمایت از محصولات دانش‌بنیان، در تلاش است تا توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و ژئوماتیک را سرعت دهد. بر همین اساس نیز از تولید محصول در حوزه ژئوماتیک حمایت کرده است.

وی افزود: این محصول فناورانه «کشتیار» نام دارد که در پایش هوشمند زمین‌های کشاورزی کاربرد دارد. این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور با کمک دانش کشاورزی، راه‌کارهایی برای مدیریت، افزایش عملکرد و تولید محصولات کشاورزی ارائه می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: این محصول با حمایت گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری و توسط شرکت دانش‌بنیان فضاپایه کشتیار طراحی و توسعه یافته است.

به گفته منطقی، با وجود این سامانه، کشاورزان می‌توانند فعالیت‌های کلیدی انجام شده در مزرعه خود را در سامانه کشتیار ثبت و تمامی اطلاعات را در طول فصل زراعی ذخیره کنند. این سامانه به کشاورزان امکان تجزیه و تحلیل تاریخچه زمین و اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی دقیق‌تر متناسب با گذشته زمین خود را می‌دهد.

یاسر ابراهیمیان قاجاری، رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در رابطه با این شرکت دانش‌بنیان گفت: بهینه‌سازی فرآیندهای کشاورزی و در اختیار قرار دادن ابزارهای نظارتی و مدیریتی به کشاورزان از جمله حوزه‌های فعالیت این شرکت است.

وی افزود: تحقیق و توسعه در زمینه کاربرد فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان‌داده در حوزه کشاورزی از دیگر فعالیت‌های این شرکت است. محصول فناورانه شرکت فضاپایه کشتیار، سامانه نرم‌افزاری دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای برای کاربردهای کشاورزی و ارائه خدمات مکان‌محور نظارتی و مدیریتی در زمینه‌های محیط زیست، جنگلداری و منابع طبیعی است.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: در این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به صورت هفتگی تغییرات خصوصیات ویژه مزرعه از جمله میزان پوشش گیاهی، تراکم، سلامت و رطوبت اندازه‌گیری می‌شود.

به گفته ابراهیمیان، با استفاده از این تصاویر، بهره‌گیری از دانش کشاورزی و در نظر گرفتن شرایط جوی و اقلیمی منطقه، توصیه‌ها و هشدارهای لازم برای رفع کاستی‌ها و مدیریت بهینه به کشاورزان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: این سامانه قابلیت پایش زمین‌های کشاورزی بالای یک هکتار را دارد و برای کشاورزان خرده مالک، مزرعه داران عمده، شرکت‌های کشت و صنعت، شرکت‌های ارائه دهنده نهاده‌ها و خدمات کشاورزی و سایر نهادهای خصوصی و دولتی قابل استفاده است.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: شرکت کشتیار علاوه بر کسب مجوزهای لازم از دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در داخل کشور، در عرصه‌های بین‌المللی نیز درخشیده و جزو ۳۰ استارتاپ برتر مسابقه کشاورزی با ماهواره «farming by satellite» سازمان فضایی اروپا شده است.

کد خبر 472750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.