حومه‌های شهرها در آینده متحول می‌شود

حومه‌های شهری در آینده‌ای نه چندان دور، تحولات عظیمی را متحمل می‌شود چرا که شهرنشینان متاثر از شیوع بیماری کووید-۱۹، شهرها را به مقصد مکان‌هایی با امنیت، فضا و قلمرو شخصی بیشتر ترک می‌کنند. همچنین، امکان اتخاذ سبک زندگی سالم در حومه‌ها بیشتر از شهرها است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از انتشار ویروس کرونا و بیکار شدن مردم یا ترویج دور کاری، بسیاری از شهرنشینان از ترس ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در مناطق پرتراکم شهری، این سکونتگاه‌ها را به قصد زندگی در حومه‌ها ترک کرده‌اند. البته مهاجرت مردم به مناطق روستایی یا حومه‌های شهری دلایل دیگری نیز داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند به مقرون به صرفه‌بودن خانه‌ها، هوای پاک، سبک زندگی سالم و پیوند بیشتر انسان با طبیعت اشاره کرد. با این توصیفات، پیش‌بینی می‌شود که اگر دورکاری برای همیشه به یک روال عادی تبدیل شود، آنگاه گرایش شهرنشینان به زندگی در حومه‌های شهری افزایش یابد و همین امر زمینه را برای تحولات روستایی فراهم آورد. البته پیش از این نیز، حومه‌ها تغییرات چشمگیری را متحمل شده و اگرچه نه به اندازه شهرها، اما پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده بودند.

حومه‌ها نه تنها بخش‌های کوچکی از اطراف شهر را در بر می‌گیرد، بلکه می‌تواند به معنای شهرهایی مستقل، اما کوچک باشد که در نزدیکی شهرهای دیگر واقع شده است. در گذشته، چنین مناطقی از دید طراحان شهری نادیده گرفته می‌شد، اما انتشار ویروس کرونا باعث شد چنین محل‌های سکونتی از اهمیت بیشتری برخوردار شود تا جایی که برخی از منتقدان بر این باورند، تا ۳۰ سال آینده، حومه‌ها، شهرهای اصلی کشورها به شمار می‌رود. پس در این شرایط، پیش‌بینی می‌شود چنین مناطقی، بسیار بیشتر از گذشته توسعه یابد تا امکان زندگی ایمن، راحت، پاک و با امکانات کافی را برای شهروندان فراهم آورد. در واقع، شاید در آینده، چیزی به نام حومه شهری وجود نداشته باشد و آنچه که بشر در آن سکونت می‌گزیند را یک شهر کاملاً مستقل در نظر گرفت.

سبک معماری، میزان تردد مردم از طریق وسایل حمل و نقل، وجود آپارتمان‌های بلند در مقایسه با ویلاهای شخصی، فضاهای سبز، تراکم جمعیتی، و نرخ آلودگی هوا از جمله معیارهایی است که تا کنون برای تشخیص شهر از حومه در نظر گرفته می‌شد. اما در پی افزایش گرایش روستانشینی و مهاجرت به حومه‌های شهری، که بیشتر بر اثر انتشار ویروس کرونا اتفاق افتاده است، پیش‌بینی می‌شود حومه‌ها و روستاها شکل ظاهری خود را در آینده نزدیک از دست بدهند و هر یک به مراکز شهری مستقلی تبدیل شوند.

به عنوان مثال، نیوراشل شهری واقع در شمال کلانشهر نیویورک است که به محلی برای گریز از هرج و مرج‌های شهری و زندگی در آرامش کامل، در سراسر ایالات متحده آمریکا شهرت دارد. این منطقه مسکونی، از هزینه‌ای بسیار معقول برای زندگی برخوردار است و با حمل و نقل راحت خود به سمت منهتن و برعکس، از سکونتگاه‌های بسیار محبوب نیویورک به شمار می‌رود. البته هر روز بر تعداد افرادی که به زندگی در این منطقه سبز گرایش پیدا می‌کنند افزوده می‌شود و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که نیوراشل نیز تا چند دهه آینده، دیگر آرامش و راحتی قبل را برای ساکنان به ارمغان نیاورد. این منطقه محبوب، طی چند سال گذشته رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده است و بدون شک تا چند دهه دیگر، به یک مرکز شهری پرتردد و متراکم تبدیل خواهد شد.

کلمبوس، مرکز ایالت اوهایو آمریکا و بزرگ‌ترین شهر این ایالت، در بزرگراه‌های بیشماری محصور شده است که هر یک به منطقه مسکونی کوچکی متصل می‌شود. علاوه بر این، بزرگراه‌های شهر، مردم را از قلب آن به سمت مراکز تجاری، دانشگاه‌های معروف و سایر مکان‌های عمومی هدایت می‌کند و همین امر باعث شده است هر روز بر تعداد افرادی که از مرکز به سمت مناطق اطراف گرایش پیدا می‌کنند، افزوده شود. مقامات محلی در حومه‌های کلمبوس، تغییرات قابل توجهی به وجود آورده‌اند و مراکز تجاری، اداری، تفریحی و خدماتی زیادی را در آن‌ها احداث کرده‌اند. در نتیجه، مردم بدون طی کردن مسافت‌هایی طولانی، تنها با قدم زدن در این مناطق می‌توانند با ایمنی بیشتر و سبک زندگی سالم‌تر در آن‌ها سکونت گزینند. پس انتظار زیادی نیست اگر بگوییم که این حومه‌ها نیز آینده شهرهای ایالات متحده را در دست خواهد گرفت و هر یک به شهری مستقل تبدیل خواهد شد.

کد خبر 472733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.