ترک تشریفات بدون مجوز در قراردادهای شهرداری قزوین/ سانسور خبری در صحن شورا

مدیریت فعلی برای شهردار و شورای آینده تعهد ایجاد و بدون مجوز شورای شهر اقدام به عقد چهار قرارداد ترک تشریفات با مبلغ ۲۶۲ میلیارد تومان کرده است؛ یعنی بیش از نیمی از بودجه عمرانی سال ۹۹ شهرداری بدون مجوز قانونی در یک قرارداد هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرچه به پایان دوره پنجم شورا نزدیک می‌شویم، انتقادات از تریبون‌های رسمی و غیررسمی به عملکرد شهرداری بیشتر می‌شود. حواشی فروش ستاره پونک، انفعال شهرداری در برابر هدررفت سرمایه‌های شهر، ضعف در حوزه‌های برنامه‌ریزی و درآمد پایدار و درآمد حاصل از تفکیک زباله و حواشی اخیر درباره قراردادهای بالای ۴۰۰ میلیون تومان شهرداری که بدون مجوز شورا منعقد شده است، موارد دانه‌درشت انتقادات به عملکرد شهرداری است.

با وجود این، سانسور خبری صحن شورا و محدودیت ورود خبرنگاران در جلسات علنی شورای شهر قزوین در روزهایی که بسیاری از شهرهای کشور امکان تماشای زنده جلسات صحن علنی را برای تمام شهروندان فراهم کرده‌اند یکی از مواردی است که سبب شده شهرداری در عملکرد ضعیف خود تا حد زیادی آزادانه عمل کند.

سیده‌ منیره قوامی، سخنگوی شورای شهر قزوین و رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست این شورا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، جزئیات حواشی اخیر مدیریت شهری و اهم انتقادات به سیاوش طاهرخانی، شهردار قزوین را تشریح کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

در ماههای اخیر شما یکی از افرادی بودید که در شورای شهر به عملکرد شهردار قزوین انتقاد داشتید، دلیل آن چیست؟ آیا این رویه را به مصلحت شهر می‌دانید؟

امروز پس از گذشت ۴۲ ماه از فعالیت شورای اسلامی شهر قزوین، باید از عملکرد شورا در وظایف اصلی خود بگوییم، وظیفه اصلی شورای شهر نظارت بر مدیریت شهری و امور جاری در شهر است که باید این نظارت بدون هیچ ملاحظه‌ای و در جهت حفظ منافع مردمی اعمال شود.

البته بعضی افراد که تذکرات من را می‌شنوند نباید ذوق‌ زده شوند یا به بهره‌برداری سیاسی و سوءاستفاده شخصی و تسویه حساب بپردازند از سوی دیگر کسانی که تحت این نظارت و تذکرات قرار می‌گیرند ناراحت نشوند چرا که اگر تذکری داده می‌شود از سر وظیفه نمایندگی مردم و برای اصلاح امور بوده و چیز دیگری نیست.

اگر اعضای شورا مواردی را که لازم می‌بینند، تذکر ندهند خودشان زیر سوال می‌روند و به رأی مردم خیانت کرده‌اند که در این خصوص اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در موارد مختلف تذکرات سازنده‌ای دادند. ما بر خود لازم می‌دانیم که با وحدت و هم افزایی با مجموعه مدیریت شهری ضمن عمل به وظیفه قانونی و نظارتی خود، امور مردم را پیش ببریم.

با این توضیح، آیا مدعی هستید که قصد شخصی در انتقادات خود ندارد؟

من عملکردها را نقد می‌کنم و نقد عملکردی باید دقیق، روشن، شفاف باشد و در آن هیچ ابهامی وجود نداشته باشد؛ دنبال تامین نفع شخصی نیستم که دو پهلو نقد کنم، تا هر وقت خواستم حرف را عوض کنم و موضع متفاوت بگیرم.

زمانی که شهردار قزوین، در ۳۰ مهرماه سال ۹۸ با رأی پنج نفر از اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب شد، بنده به همراه سه عضو دیگر به او رأی ندادیم اما به عنوان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین خود را مکلف به حمایت، همراهی و تعامل با شهردار جدید در راستای تحقق برنامه‌های ارائه شده می‌دانستم و در این مسیر حرکت کردم اما امروز پس از گذشت بیش از یک سال از مدیریت شهردار، نه تنها برنامه‌های ارائه شده توسط او تحقق نیافته بلکه دیگر کارد به استخوان شهر رسیده و حال پروژه‌های شهر روز به روز بدتر می‌شود.

این موضوع را در نطق پیش از دستور که در یکی از جلسات اخیر خوانده شد، به اعضای شورا نیز گوشزد کردم و گفتم امروز حال شهر و شهرداری قزوین خوب نیست و بنده خود را ملزم به استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و حقوق قانونی شورا برای پاسخگو کردن شهردار می‌دانم.

یکی از انتقادات به عملکرد شهردار محقق نشدن درآمد ناشی از تفکیک زباله است که برخی معتقدند این موضوع به خاطر شیوع کرونا است، آیا قبول دارید بی تأثیر نبوده است؟

تفکیک زباله از مبدا که قبل از حضور شهردار فعلی مطابق با برنامه پنج ساله، پیش می‌رفت و از ۰.۸ درصد در سال ۹۶ به ۲.۵ درصد در سال ۹۸ رسید و قرار بود در سال ۹۹ به ۳.۴ درصد افزایش یابد، با بی توجهی بی نتیجه ماند و به بهانه شیوع کرونا تمام زحمات دو سال اول شورا و سازمان مدیریت پسماند شهرداری بی‌اثر شد.

تفکیک زباله از مبدا در حوزه برنامه‌ای و درآمدهای پایدار تا حدود صفر درصد کاهش یافت؛ چرا شهر تهران و سایر شهرهایی که مانند قزوین دارای برنامه پنج ساله هستند در این یک سال از برنامه خود عقب نماندند؟ مگر شیوع کرونا در آن شهرها نبود؟ این نمونه‌ای از برنامه محور نبودن حوزه مدیریت شهری قزوین است.

آیا شهرداری مقصر فعال نشدن کدهای درآمدی بوده یا زمینه فعال شدن آنها فراهم نبوده است؟

شهردار قبل از انتخاب گفت که بحث درآمدزایی اولویت من است. قرار بود با شناسایی و فعال کردن کدهای درآمدی غیر فعال، از بودجه کل کشور سهم داشته باشیم تا درآمد شهرداری افزایش یابد. بفرمایند در این مدت کدام کد غیر فعال شناسایی و فعال شد؟ بنده حاضرم با شهردار مناظره کنم؛ کاهش درآمد در آن بخش‌هایی که مستقیماً به ابتکار و برنامه‌ریزی، توان مدیریتی، رایزنی، چانه زنی و تعامل با سایر دستگاه‌ها نیاز داشت، در یک سال اخیر مشاهده نشد و تمام این کاستی‌ها وجود دارد.

به عملکرد شهرداری درباره فروش ستاره پونک و سهام شهرداری در بورس یا ترک تشریفات در بعضی قراردادها انتقاداتی مطرح است، در خصوص این موارد توضیح دهید.

مدیریت شهری باید عملکرد و برنامه شفاف ارائه دهد، آیا لایحه ابهام برانگیز فروش ستاره پونک دارای مدیریت شفاف و صادقانه بود؟ شورا در این مورد و موارد مشابه هوشیارانه عمل کرد و به دلیل نبود شفافیت لوایح مربوطه و خطر احتمالی لابی‌های پشت پرده به شهردار اجازه مفت فروشی نداد و اگر امروز شاهد افزایش روز به روز بدهی‌های شهرداری به بانک شهر هستیم این خسارت حاصل بی برنامگی و نبود شفافیت است و نمی‌توان شورا را که به وظیفه ذاتی و نظارتی خود در معاملات مالی عمل کرده مقصر جلوه دهیم.

سایر شهرداران سهام بانک شهر را خریدند، اما شهرداری قزوین پیشنهاد فروش آن را برای ایجاد نقدینگی ارائه کرده است. پیشنهاد شورا برای سبدگردانی سهام شهرداری در بورس مانند سایر پیشنهادات، بین زمین و هوا ماند.

قرار بود زمان انجام پروژه‌های عمرانی کاهش یابد تا مشمول تعدیل نشود؛ اما در عمل اتفاق نیفتاد یا اکثر پروژه‌های عمرانی شهرداری به دلیل ندادن منابع مالی توسط شهرداری به بن بست رسید.

مدیریت فعلی برای شهردار و شورای آینده تعهد ایجاد کرده و بدون مجوز شورای شهر اقدام به عقد چهار قرارداد ترک تشریفات با مبلغ ۲۶۲ میلیارد تومان کرده است؛ یعنی بیش از نیمی از بودجه عمرانی سال ۹۹ شهرداری بدون مجوز قانونی در یک قرارداد هزینه شده است. طبق قانون، شهردار تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان را می‌تواند بدون مجوز شورا هزینه کند اگر سقف قرار داد بالای ۴۰۰ میلیون باشد، صرفاً با مجوز و نظارت شورا در زمان اجرا رسمیت دارد.

با کدام منطق در چند ماه پایان شورای پنجم به جای اینکه تمام انرژی خود و درآمد شهرداری را برای تکمیل پروژه‌های ناتمام متمرکز کنند، پروژه‌های جدید آغاز شد، به علاوه تمام ایراداتی که وارد است، قانون‌شکنی را هم مشاهده می‌کنیم.

بر اساس بند ۱۴ ماده ۸۰ قانون شوراها، تصویب معاملات شهرداری و نظارت بر آنها از وظایف شورای اسلامی شهر است که اتفاقاً این مهم در نامه مورخ ۱۱ بهمن‌ماه ۹۹‬ دفتر امور شهری و شوراها به تمام شهرداران تاکید و به صراحت بیان شده است که "علاوه بر تصویب بودجه سالانه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر که یک برنامه مالی جامع بوده و در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در سال انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه انجام آنها پیش بینی می‌شود. ضروری است شهرداری در زمان اجرای طرح علی‌الخصوص طرح‌های عمرانی نسبت به اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر با مشخص کردن محل اجرای پروژه، هزینه مورد نیاز، محل تأمین اعتبار و سایر موارد با رعایت سایر فرآیندهای لازم از جمله طرح در هیأت تطبیق شهرستان اقدامات قانونی لازم بشود." بر اساس کدام مجوز شورای شهر قزوین چنین قراردادهایی را به صورت ترک تشریفات و بر اساس بند ۱ ماده ۳۱ آئین نامه مالی شهرداری‌ها منعقد کردند؟

انعقاد این قراردادها روال قانونی را طی نکرده است، پیشنهاد می‌کنم بدون هیچ ملاحظه‌ای در این خصوص بر اساس وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کنیم.

شهردار در زمان انتخاب قول داد سرمایه گذار جذب شده و برای اجرای پروژه‌های درآمدزا بسترسازی شود. مدیر سابق سازمان سرمایه گذاری را به بهانه حضور در شورا و در میان گذاشتن مشکلات حوزه سرمایه گذاری که با دعوت شورا در صحن آمد، عزل کرد؛ شاید ایشان را مسئول عدم ورود سرمایه می‌دانستند.

چرا پس از گذشت پنج ماه و انتصاب یکی از بهترین و کارآمدترین مدیران شهرداری در این سازمان، هنوز موفقیتی کسب نشده است پس شهردار اگر کاردان و خلاق باشد، چرخ شهر در حوزه‌های مختلف می‌چرخد؛ چرا سازمان سرمایه گذاری و سایر سازمان‌ها با قوی‌ترین مدیران هم در این حوزه عملکردی موفق نیستند؟

چرا شورای شهر از اختیارات خود استفاده نمی‌کند؟

نظر اعضای شورا نسبت به سیاست‌ها و عملکرد شهردار و استفاده از اختیارات شورا برای اصلاح وضعیت شهرداری متفاوت است و این سوال را می‌توانید از خود اعضا بپرسید.

البته به عقیده بنده کسانی که به شهردار رأی دادند و ایشان را به عنوان شهردار انتخاب کردند، خود را ناچار به حمایت از ایشان هرچند در ظاهر می‌دانند و این حمایت باعث شده تا حدودی خیال شهردار از شورا راحت باشد. اما بنده به آن اندازه سهم خودم در شورا حداکثر تلاشم را خواهم کرد تا از اختیارات شورا استفاده کنم و جلوی قانون‌شکنی و سو مدیریت را بگیرم.

با این حجم از انتقاد، بهتر نیست جدی‌تر به شهردار قزوین درباره انجام وظایفی که دارد تذکر داده شود؟ آیا ممکن است این تذکر به طرح سوال از شهردار و استیضاح او منجر شود؟

هر چیزی احتمال دارد. اعضای شورای شهر تا روز آخر در قبال شهر و شهروندان مسئولند و اگر بخواهند از این مسئولیت به بهانه اینکه شش ماه بیشتر تا پایان دوره نمانده شانه خالی کنند و اجازه بدهند که شهردار شهر را رها کند و به دنبال خوش خدمتی باشد، وکیل خوبی برای مردم نبوده اند. ما وکیل مردم هستیم و یک وکیل تا ثانیه‌های آخر باید از موکل خود دفاع کند.

از طرفی من فقط در مورد عزم جدی خودم در استفاده از ابزاری که قانون برای نظارت بر شهرداری در اختیار شورا گذاشته می‌توانم صحبت کنم. تذکر جدی داده‌ام و تا آخر پای این تذکر هستم. اینکه نظر سایر اعضا چیست باید از خودشان سوال شود.

به‌طور کلی شوراهای شهر نباید طوری عمل کنند که شهردار احساس امنیت کند چون در این صورت باید فاتحه شهرداری را خواند که مقدمات خواندن فاتحه برای شهرداری قزوین فراهم شده است.

چرا این انتقادات چندان رسانه‌ای نمی‌شود؟ آیا اعتراض شما به آقای طاهرخانی باعث نمی‌شود برخی تصور کنند دلیل آن نزدیک شدن به انتخابات است؟

با این روند شهردار، ایشان در شورای ششم شهردار نخواهد بود. بعضی از اعضا که آقای طاهرخانی را انتخاب کردند بر اساس وجدان بیدار خود و انصاف با توجه به وضعیت فعلی شهر در حوزه‌های مختلف اظهار پشیمانی کردند.

افرادی هستند، خود را وکیل شهرداری می‌دانند و با اطلاع یا عدم اطلاع ایشان، هر زمانی که اعضای شورا تذکر و انتقادی به عملکردها بدهند، توپخانه خود را روشن می‌کنند و در فضای مجازی یکی را متهم به نطق انتخاباتی، دیگری را متهم به باج گیری و سهم خواهی و مواردی از این دست می‌کنند.

می‌گوئید چرا تا کنون انتقاد نداشتید؟ چرا شما به عنوان رسانه نمی‌گوئید به بهانه شیوع کرونا ورود خبرنگاران تقریباً محدود شده و منتقدان وضع موجود با سانسور شدید خبری مواجه هستند.

هر وقت فلان شخص که از شهرداری حمایت می‌کند در صحن شورا نطق داشته باشد از رسانه‌ها دعوت می‌شود اما نزدیک به هشت ماه است که تمام نطق و انتقادات ما در صحن شورا با سانسور خبری همراه است. در نهایت مجبور شدیم شخصاً از رسانه بخواهیم به کمک ما آمده تا بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات را حل کنیم.

اگر این انتقادات مطرح می‌شده و مردم از آن بی‌اطلاع هستند، چرا خاطیان در خصوص اطلاع‌رسانی ضعیف درباره مواضع اعضای شورا توبیخ نمی‌شوند؟

رسانه ابزار قدرتمندی برای ایجاد شفافیت است که شورا کوتاهی کرده و خود رسانه‌ها هم از این ابزار خوب استفاده نکرده‌اند. طبق قانون ورود خبرنگار به صحن شورای شهر آزاد است اما امروز می‌بینیم که خود خبرنگاران هم دیگر تمایلی به حضور در شورا و اطلاع‌رسانی درباره جزئیات مصوبات و آنچه در صحن می‌گذرد، ندارند.

من فکر می‌کنم شاید دفع خبرنگاران از طرف شورا باشد اما رسانه‌ها باید این دافعه را به جاذبه تبدیل کنند.

اطلاع رسانی در مورد مسائل مربوط به شورا با دفتر شورای اسلامی شهر و زیر نظر ریاست شورا است که به دلیل شیوع کووید ١٩ مدتی است خبرنگاران دعوت نمی‌شوند.

با این حال زمانی که نطق پیش از دستور در دستور جلسه شورا اظهار می‌شود، باید اطلاع رسانی لازم انجام شود تا خبرنگاران در صحن حضور پیدا کنند.

کد خبر 472704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.