درمان بیماری انسدادی مزمن ریه به شیوه جدید

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، درمان ساده‌ای را برای بیماری انسدادی مزمن ریه ارائه داده‌اند.

به گزارش ایمنا، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که استنشاق ترکیب موسوم به "هیالورونان"(Hyaluronan) می‌تواند به بهبود عملکرد ریه در بیماران مبتلا به "بیماری انسدادی مزمن ریه"(COPD) کمک کند. هیالورونان، قندی است که توسط بافت زنده ترشح می‌شود و مانند داربست سلول‌ها عمل می‌کند. از این ماده در محصولات آرایشی نیز به عنوان مرطوب‌کننده پوست و در اسپری بینی برای مرطوب کردن راه‌های هوایی ریه استفاده می‌شود.

هیالورونان در آزمایش‌ها به عنوان یک روش درمانی، مدت زمانی را که افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه به مراقبت‌های ویژه و حمایت تنفسی نیاز داشتند، کاهش داد، تعداد روزهای بستری شدن در بیمارستان را کم کرد و با کاهش مدت زمان ماندن در بیمارستان توانست به صرفه‌جویی در هزینه کمک کند.

این پژوهش، نمونه خوبی از نحوه بررسی تاثیرات آلودگی محیط زیست بر ریه‌ها به شمار می‌رود که می‌تواند به ارائه درمان‌های مناسب منجر شود. چندین سال پیش، "استاوروس گارانتزیوتیس" (Stavros Garantziotis)، از اعضای مؤسسه ملی سلامت آمریکا، در پژوهشی نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلودگی، به تجزیه هیالورونان به بخش‌های کوچک‌تر در ریه‌ها منجر می‌شود.

این بخش‌های کوچک‌تر، بافت ریه را تحریک کرده، سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند و به انقباض و التهاب مجاری تنفسی منجر می‌شوند. گارانتزیوتیس تشخیص داد که استنشاق هیالورونان سالم می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

وی تشبیهی را برای نحوه بروز التهاب ارائه داد و گفت: هیالورونان، سلول‌ها را مانند ملاتی که آجرها را احاطه می‌کند، در بر می‌گیرد. آلودگی به ایجاد ترک‌هایی در ملات منجر می‌شود و آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کند.

گارانتزیوتیس اظهار کرد: این قطعات کوچک‌تر، بدن را تحریک می‌کنند و به فعال کردن سیستم ایمنی بدن منجر می‌شوند. تولید مجدد هیالورونان، مانند ایجاد یک پوشش جدید از ملات است که تحریک‌کنندگی کمتری دارد و میزان التهاب را کاهش می‌دهد.

از آنجا که هیالورونان در ایتالیا برای مرطوب کردن مجاری تنفسی مورد تایید قرار گرفته است، گارانتزیوتیس و همکارانش به بررسی این موضوع پرداختند که آیا استنشاق هیالورونان به بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه کمک می‌کند یا خیر.

وی افزود: بیماران از یک دستگاه تنفسی "فشار هوای مثبت مداوم"(CPAP) برای درمان بیماری انسدادی مزمن ریه استفاده کردند. این دستگاه با دمیدن هوا به داخل مجاری تنفسی از طریق ماسک، امکان پشتیبانی از تنفس را فراهم کرد.

"رافائل اینکالزی"(Raffaele Incalzi)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هیالورونان استنشاق شده به عنوان کمکی تحریک‌کننده برای افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه عمل می‌کند، زیرا تجویز آن ایمن و استفاده از آن ساده است.

گارانتزیوتیس همچنین قصد داشت بداند که چه چیزی موجب بسته شدن راه هوایی در ریه افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه می‌شود. نظریه او این بود که ممکن است مخاط غلیظ در این موضوع نقش داشته باشند.

گارانتزیوتیس و همکارانش در "دانشگاه آلاباما در برمینگهام"(UAB)، سلول‌های مجاری تنفسی بیماران مبتلا به "آمفیزم"(emphysema) را پرورش دادند و نحوه حرکت مخاط در سلول‌ها را بررسی کردند. آنها دریافتند که پس از تجویز هیالورونان، مخاط به سادگی جریان می‌یابد.

"استیون راو"(Steven Rowe)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اگر افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه، هیالورونان مصرف کنند، انتقال مخاط بهبود می‌یابد و به بازیابی آنها کمک می‌کند. این پژوهش، در مجله آنلاین "Respiratory Research" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

کد خبر 472672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.