توانمندی زنان منجر به توانمندی اعضای خانواده می‌شود

کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده گفت: همچنان که مردان یک جامعه می‌توانند شتاب دهنده تغییرات اجتماعی گسترده باشند، زنان نیز به عنوان عاملانی تاثیرگذار در جهت آماده سازی زیرساختی برای این تغییرات هستند.

مریم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خانواده سیستم ارتباطی منحصر به فردی است که با روابط دوستی و کاری متفاوت است، اظهار کرد: ارزش اصلی خانواده، حاصل شبکه روابطی است که توسط اعضای آن به وجود آمده است و حقوق، تکالیف و نقش‌های مختلف در خانواده از آن جهت است که امکان وجود سلامت مادی و معنوی خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد جامعه که جایگاه حقیقی پیدایش و پرورش انسان است تأمین شود.

وی ادامه داد: بار اصلی مسئولیت برای پرورش فرزندان و بهتر طی شدن مراحل اجتماعی شدن آن‌ها بر دوش مادر خانواده است، زن به عنوان همسر و مادر محوری‌ترین نقش‌ها را نه تنها در خانواده خود بلکه در توسعه جامعه و دگرگونی تاریخ و جامعه دارد، آن‌ها از یک سو نیمی از پیکره جامعه هستند و با حضور فعال خود در عرصه‌های گوناگون اجتماعی مسئولیت‌های بسیاری را بر دوش گرفته‌اند همچنان که زنان مسلمان ایرانی نقش خود را در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و سال‌های پس از آن به خوبی ایفا کرده‌اند و از سویی دیگر با ایفای نقش مادری و همسری نقش محوری در تحکیم خانواده و تربیت نسل آینده را دارا هستند.

کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده با بیان اینکه احترام و ارزش زن در جامعه تا حدی است که پیشرفت مردان نیز در گرو آن‌ها خواهد بود، افزود: زنانی به عنوان مادر هستند که می‌توانند افرادی از جمله علما، شهدا، فقها و صلحا را پرورش دهند که سرنوشت تاریخ به دست با برکتشان تغییر کند، سیره معصومان و روایات‌ها حاکی است که همچنان که مردان یک جامعه می‌توانند شتاب دهنده تغییرات اجتماعی گسترده باشند، زنان نیز به عنوان عاملانی تأثیرگذار در جهت آماده سازی زیرساختی برای این تغییرات هستند.

تغییر در مناطق کم برخوردار با کارآفرینی برای زنان

کریمی در خصوص وضعیت زنان در مناطق کم برخوردار شهر و تأثیر ایجاد آگاهی در آن‌ها، تصریح کرد: کارآفرینی برای زنان این مناطق جهت زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد و آن‌ها را به افراد مؤثری در جامعه تبدیل می‌کند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف که نیاز جامعه است  فعالیت‌های کارآمدی بکنند و علاوه‌ بر کمک به جامعه خانواده خود را نیز تأمین مالی کنند.

وی با اشاره به اینکه زنان مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار ممکن است سرپرست خانواده و یا بدسرپرست باشند، اضافه کرد: اگر آگاهی زنان در این مناطق در همه جهات افزایش یابد، قطعاً در نوع تربیت فرزندان‌شان، مقابله با چالش‌ها، ادامه تحصیل فرزندان، درآمدزایی، ایجاد کسب و کار، کاهش اعتیاد و خودکشی، افزایش امید به زندگی و بسیاری از موارد دیگر تأثیرات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

لزوم توجه به ازدواج‌های زودهنگام

کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده در خصوص نقش زن در خانواده، گفت: زنان باید توانمند باشند تا بتوانند به توانمندسازی اعضای خانواده و جامعه کمک کنند، زنان فعال در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی موفق‌تر و با نشاط‌تر از زنان منفعل هستند چرا که می‌دانند مؤثر هستند و باعث پویایی جامعه خود می‌شوند و فعالیت اجتماعی آن‌ها را از آسیب‌هایی مانند افسردگی دور نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: زنان مناطق حاشیه شهر در زمینه اقتصادی رنج‌های بسیاری را متحمل می‌شوند و اگر بتوانند شغل مناسبی داشته باشند، به سمت انجام جرایم نمی‌روند و یا جرم‌خیزی این مناطق کمتر خواهد شد، چرا که اکثراً برای تامین معاش خانواده به دزدی و دیگر مسائل خلاف قانون دست می‌زنند.

کریمی با اشاره به وجود ازدواج‌های زودهنگام در مناطق کم‌برخوردار، افزود: در این مناطق اکثر دختران زود ازدواج می‌کنند و از تحصیل و پرورش باز می‌مانند، بنابراین اگر بتوان این چالش را با برنامه‌ریزی حل کرد می‌توان به دختران بسیاری که آرزوی تحصیل و داشتن شغلی مناسب را دارند کمک کرد. اغلب به خاطر فقر خانواده، اعتیاد والدین و برخی سنت‌های پوشالی دختران زودتر از آنچه که باید وارد مرحله ازدواج می‌شوند، در این موارد معضل طلاق که خود اهمیت آسیب‌شناسی بسیاری دارد و زنان را با مخاطرات بسیاری روبرو می‌کند فراوان دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: جامعه باید به سمتی برود که حامی زنان باشد و در حفظ عزت نفس و شخصیت زنان تأثیرگذاری مثبتی ایجاد کند.

کد خبر 472649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.