خودزنی مجلس یازدهم

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

اعتراض نوبخت به اظهارات نادران

جلسه امروز مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای پر هیاهو بر سر مهمترین لایحه مالی دولت بود؛ لایحه‌ای که از نیمه آذر تا امروز کشمکش‌ها بر سرش کم نبود و یکی از نقاط پررنگ اختلافی میان دولت دوازدهم و مجلس یازدهم بر سر این لایحه بود. امروز هم که نمایندگان گوی و میدان به دستشان افتاده بود تا انتقاداتشان را در حضور معاون حسن روحانی در مجلس بیان کنند دولت را بی‌نصیب نگذاشتند اما اختلافات وقتی رنگ بیشتری گرفت که محمدباقر نوبخت به عنوان نماینده دولت و رئیس برنامه و بودجه پشت تریبون قرار گرفت تا از این لایحه دولت حمایت کند. او در صحبت‌هایش انتقادات مهمی را نسبت به مجلس بیان کرد که در همان لحظه فریاد «دو دو» کردن نمایندگان بلند شد اما ماجرا به همین جا ختم نشد و درست در میانه صحبت‌های نوبخت بود که میکروفن او قطع شد.

نوبخت اعتراض خود را خطاب به قالیباف با میکروفن بسته اعلام کرد اما قالیباف این موضوع را خارج از وظایف خود دانست و اعلام کرد که فرصت ۲۰ دقیقه‌ای شما تمام شد و قطع میکروفن دست ما نیست!! و این اتفاق برای نمایندگان دیگر هم رخ داد.

الیاس نادران در قامت رئیس کمیسیون تلفیق بعد از پایان صحبت‌های نوبخت پشت تریبون قرار گرفت و انتقادات تندی را خطاب به دولت مطرح کرد او با حمایت از دولت محمود احمدی‌نژاد دولت دوازدهم را بی‌عرضه خطاب کرد. او دولت را تهدید به استیضاح روحانی کرد و گفت: ما در کمیسیون تلفیق آمادگی داریم که هر اصلاحی را که مجلس صلاح بداند انجام دهیم و تمایل دولت این است که مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۰ رد شود و دولت از مصوبه ما عصبانی است چرا که ما اصلاحات اساسی انجام دادیم. مجلس در راس امور است و اگر دولت لایحه بودجه را اجرا نکند بنده اولین کسی هستم که روحانی را استیضاح می‌کنم.

نادران در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان بدانید که رد مصوبه کمیسیون تلفیق، عروسی دولت است.

این صحبت‌ها با واکنش نوبخت مواجه شد و هرچه اصرار کرد تا به او اجازه دهند پاسخ نادران را بدهد قالیباف این اجازه را نداد.

شوخی نادران با نوبخت جنجالی شد

در جلسه صحن علنی امروز سه‌شنبه ۱۴ بهمن ماه، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در هنگام شروع سخنان خود، گفت: یک شوخی با آقای نوبخت داشته باشم و آن اینکه چه کسی گفته است که تخصیص بودجه کامل اجرا نمی‌شود؟ راه‌آهن قزوین-رشت را ببینید، آزادراه قزوین-رشت را ببینید.

اشاره نادران به اتمام و افتتاح دو پروژه انجام در دولت تدبیر و امید آن هم در شرایطی که محمدباقر نوبخت که اصالتاً رشتی است، معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشته است، بود.

دقایقی بعد سید کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا در مجلس در تکه کاغذی که زیر دست او قرار داد نوشت: آزادراه قزوین-رشت ۳۰ سال معطل مانده بود؛ که نادران پس از قرائت آن گفت: این هم عذر بدتر از گناه است.

در دقایق پایانی زمان سخنرانی او تعدادی از نمایندگان شمال کشور با تجمع در کنار تریبون سخنرانی به این اظهارات او اعتراض کردند که رئیس کمیسیون تلفیق در واکنش به گلایه آن‌ها اظهار داشت: همه جای ایران سرای من است و من قصد شوخی داشتم.

پس از پایان سخنان نادران و پیش از اعلام رای‌گیری، محمدباقر قالیباف رییس مجلس طی سخنانی کوتاه، گفت: مجلس هرکار عمرانی که در هر جای کشور انجام شود را ارزشمند می‌داند و قدردان زحمات همه کسانی که در این مسیر تلاش کنند، است. قصد آقای نادران همانطور که خودشان اشاره کردند، مزاح با آقای نوبخت بود.

توضیحات امیری درباره غیبت روحانی در مجلس

حسینعلی امیری درباره عدم حضور رییس جمهوری در مجلس برای ارایه لایحه بودجه گفت: موارد الزام قانونی حضور رییس جمهور در مجلس بر اساس قانون اساسی و قوانین عادی مشخص است و حضور برای ارائه لایحه بودجه و یا موقع رسیدگی به کلیات لایحه بودجه و دفاع از آن به هیچ وجه الزامی نیست.

معاون پارلمانی رییس جمهور یادآور شد: در دولت‌های قبلی نیز مواردی بوده که روسای جمهور قبل نه برای ارائه لایحه بودجه و نه در موقع رسیدگی به کلیات در مجلس حضور نیافته‌اند، مضافاً اینکه آنچه که امروز در مجلس مطرح شد و نهایتاً به رای گذاشته شد از منظر حقوقی لایحه دولت نبود، بلکه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بود.

امیری گفت: حضور رییس جمهوری برای دفاع از مصوبه کمیسیون تلفیق نه وجه منطقی دارد و نه وجه قانونی. لذا صحبت از ضرورت حضور آقای رییس جمهور سخن دقیقی نیست، در واقع امروز نمایندگان محترم به رد مصوبه کمیسیون تلفیق رای دادند.

او افزود: آقای نوبخت هم به عنوان نماینده دولت به تغییراتی که البته تغییرات هم اساسی بود که در لایحه دولت داده شده بود نیز ایراد گرفتند و نظر دولت را بیان کردند و از آثار و تبعات این مصوبه صحبت‌های قابل توجهی را به میان آوردند.

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ رای نداد.

تابش: بلاتکلیف ماندن وضعیت بودجه برای کشور مضر است

محمدرضا تابش با اشاره به رد گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: بودجه سند یک‌ساله مالی کشور اداره کشور است که معمولاً باید با توجه به اسناد بالادستی و قانون برنامه توسعه برای برش یک ساله تنظیم شود و مسئولیت خطیر تدوین بودجه متوجه دولت است.

وی گفت: به این دلیل دولت مسئول تدوین بودجه است که منابع و امکانات کشور، درآمدها و در عین حال هزینه‌هایی که باید انجام شود باید توسط دولت انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم درباره نقش مجلس در تصویب بودجه سالانه کل کشور گفت: مجلس می‌تواند اصلاحات مورد نظر خود درباره لایحه بودجه تقدیمی از طرف دولت به شرطی که مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی نبوده و بار مالی نداشته باشد، اعمال کند.

تابش با بیان اینکه مجلس می‌تواند از طریق کمیته‌های تخصصی و دیوان محاسبات بر بودجه نظارت کند، گفت: ایراد ساختاری که وجود دارد این است که مسئولیت خطیر اداره کشور بر عهده دولت است اما به دلیل اینکه ما یک مکانیزم به اصطلاح قوی و منطقی را در بررسی بودجه پیشنهاد نکردیم، مجلس می‌تواند شاکله لایحه بودجه را تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه در ساختار فعلی، مجلس می‌تواند محتوا و شاکله لایحه بودجه تقدیم شده از سوی دولت را تغییر دهد و فقط جلد آن بماند، خاطرنشان کرد: این در حالی که مسئولیت اداره کشور و هزینه‌ها با دولت بوده و توقعات و انتظارات در همه حوزه‌ها از دفاع و امنیت و بهداشت و غیره از دولت است.

عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تا وقتی که این ایراد ساختاری را حل نکنیم همیشه این گرفتاری‌ها خواهد بود، گفت: هر وقت که مسائل حزبی و جناحی بر مسائل فنی و تخصصی تفوق پیدا کند مشکلات حادتر می‌شود وگرنه اختیارات مجلس در جای خود و اختیارات دولت هم در جای خودش محترم است.

تابش با یادآوری اینکه بودجه ۱۴۰۰، بودجه سال آخر دولت است که دولت بعدی باید آن را تحویل دهد، افزود: تحولاتی در عرصه خارجی اتفاق افتاده و متاسفانه با توجه به حجم گسترده تحریم‌ها و مسائل و موضوعات دیگر، بودجه یک مقدار ماهیت سیاسی هم پیدا کرده و این سه عامل باعث شد که دولت دست خودش را کاملاً باز نکند تا دیگران سوء استفاده نکنند.

وی، نمایندگان مجلس یازدهم را در عین پرانرژی و جوان بودن، کم تجربه خواند و اضافه کرد: نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدا ساز مخالفت با بودجه را زدند و ۲ سه تا ایراد هم به لایحه بودجه داشتند که ایرادهای منطقی با توصیه‌های راهگشای مقام معظم رهبری و تعامل بین دولت و مجلس مدنظر قرار گرفت و اصلاحاتی هم در کمیسیون تلفیق انجام شد.

نماینده پیشین مجلس گفت: یکی از ایرادات مجلس به دولت این بود که چرا ظرفیت صادرات نفت کشور را بالای ۲ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته است که در جواب دولت اعلام کرد که با تحولات اتفاق افتاده در حوزه سیاست خارجی و وجود نشانه‌هایی برای بهتر شدن تعاملات خارجی، امکان تولید و صادرات بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در روز هم وجود دارد.

تابش، نحوه تنظیم و تدوین بودجه را دارای تبعات سیاسی برای کشور دانست و گفت: نحوه تدوین بودجه به داخل و خارج کشور سیگنال می‌دهد و ما نباید خودمان پرچم سفید شکست از دشمن را بالا ببریم و بودجه را روی یک میلیون ببندیم و وقتی بودجه را روی صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز بستیم یعنی قرار است کشور در همین مسیر حرکت کند و همین چالش‌ها باشد و تعاملات بین‌المللی ثمربخش نباشد.

وی قیمت ارز را مساله اختلافی دیگر بین دولت و مجلس عنوان کرد و افزود: دولت قیمت ارز را حدود ۱۱ هزار تومان در نظر گرفت تا شاید مانع از ارائه سیگنال منفی به بازارها درباره افزایش قیمت‌ها شود اما مجلس اصرار داشت که قیمت ارز باید بالای ۱۷ هزار تومان تصویب شود که این موضوع می‌تواند انتظارات تورمی را در کشور بالا ببرد.

نماینده پیشین مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، در نظر گرفتن چشم‌انداز کاهشی برای صادرات نفت و در عین حال چشم‌انداز افزایشی برای قیمت ارز در بودجه را تورم زا دانست و افزود: دولت ایجاد چنین چشم اندازی برای بودجه ۱۴۰۰ را غیرقابل قبول دانست اما با تداوم اعتراضات مجلس، در نهایت با توصیه‌های راهگشای مقام معظم رهبری به کمیسیون تلفیق، موضوعات حل شد اما در کمال تعجب، ناگهان امروز شاهد رد گزارش کمیسیون تلفیق از سوی مجلس بودیم.

وزیر احمدی نژاد: به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فکر می‌کنم

رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشت مردم، هنوز زود است که فضای کشور را انتخاباتی کنیم و بنده با اینکه سمت دولتی ندارم، امّا این روزها بخشی از وقت خود را برای حل مشکلات اقتصادی کشور گذاشته‌ام.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: شاید خیلی‌ها معتقد باشند که حل مشکلات اقتصادی خیلی سخت است؛ من این حرف را رد نمی‌کنم، اما به عنوان فردی که سال‌ها در حوزه اقتصاددانی و حوزه اجرایی و عملیات کار کرده، عرض می‌کنم که حل مشکلات در کشور ثروتمندی مثل ایران با ظرفیت‌های عظیم و منابع انسانی مستعد و جوان، آنقدر پیچیده نیست، حتی با وجود اینکه تحریم‌ها فشار خودش را وارد می‌کند و بی‌تأثیر نیست.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که نام شما به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود، آیا به کاندیداتوری در ۱۴۰۰ فکر می‌کنید یا خیر، گفت: هر کسی ممکن است به خیلی چیزها فکر کند، فکر کردن مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه کشور با ده پانزده چالش اصلی روبروست که شناسایی شده‌اند و برای آن‌ها راهکار هم وجود دارد، تصریح کرد: امروز فرصت سعی و خطا برای ما وجود ندارد. همه قبول داریم که اقتصاد ما مثل یک کشتی طوفان زده است، نمی‌شود این کشتی را دست کسی داد که تا حالا قایق را هم نرانده است. با توجه به اینکه مشکل کشور اقتصادی است آن هم در حوزه اجرایی و عملیاتی، باید کشور را دست کسی داد که تجربه این کار را داشته باشد.

وزیر سابق نفت با اشاره به حضور کاندیداهای مختلف در عرصه انتخابات گفت: ای کاش آقایان دو سفر خارجی می‌رفتند و یک کارگاه آجرپزی را اداره می‌کردند بعد به عرصه ورود می‌کردند. کسی که تا حالا یک کارگاه آجرپزی اداره نکرده می‌خواهند اتوبوس دولت را براند، چنین شخصی یا اتوبوس را به داخل دره می‌اندازد یا آن را بالای قله می‌برد.

قاسمی افزود: امروز دنیا دنیای دیپلماسی آن هم دیپلماسی اقتصادی است. آقایان بگویند آیا در این زمینه تجربه‌ای دارند

واکنش رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به دیدار با سفیر آلمان

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در دیدار جمعی از مدیران رسانه و فعالان فرهنگی استان اظهار کرد: برنامه دیدار با اقشار مختلف مردم و مراجعات عمومی مورد تأکید است و در این زمینه برنامه‌ریزی‌شده است.

وی افزود: روزانه ۸۰۰ پیامک برای من می‌رسد و همچنین در فضای مجازی پیام‌های زیادی ارسال می‌شود که با توجه به حجم زیاد آن فرصت برای مطالعه و پاسخگویی نیست، گاهی روزانه ۹۰ تماس بی‌پاسخ دارم و اگر بخواهم به همه تلفن‌ها جواب بدهم فرصت برای رسیدگی به کارهای دیگر وجود ندارد و تعمدی در عدم پاسخگویی نیست.

برخی رسانه‌ها دیدارم با سفیر آلمان را تحریف کردند

ذوالنور با اشاره به سخنان دروغ و تحریفات درباره دیدار با سفیر آلمان تصریح کرد: سفیر آلمان پیگیر بود که به ملاقات من بیاید و پس از چند هفته این دیدار انجام شد و حرف‌های خود را بیان کردم ولی متأسفانه برخی از اشخاص و کانال‌های خبری دروغ‌هایی درباره این دیدار گفتند و اینکه دیدار در سفارت انگلیس انجام‌شده که این سخنان غیرواقعی واقعاً جای تأسف است.

وی ادامه داد: گفته شد که ذوالنور صاحب شرکت است شخصی که این خبر را منتشر کرد چرا کارکردهای شرکت و فعال بودن آن اشاره نکرده چون شرکت صورت‌های مالی دارد ولی هیچ موردی ذکر نشد ولی متأسفانه تخریب صورت می‌گیرد و برخی از رسانه‌ها بازنشر کرده و این موضوع منصفانه نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه مرا دوره کرده و در یک‌جهت بیندازند این‌گونه نیست بلکه تکلیف محور عمل می‌کنم، ممکن است حرف حقی بزنم که اصلاح‌طلبان از آن خوششان بیاید و ممکن است علیه جریان اصولگرا باشد ولی حرف حق باشد، من هیچ‌گاه در چارچوب‌های خشک جریانی مطلقاً خود را اسیر نمی‌کنم و اینکه به تکلیف برسم و کاری را انجام می‌دهم.

کد خبر 472624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.