راهکار شهرهای دنیا برای مدیریت پسماند

استفاده از استراتژی‌های خلاق مدیریت پسماند در طولانی مدت به بهبود بهره‌وری انرژی کمک شایانی می‌کند؛ مدیران شهری در کشورهای مختلف در مقایسه با گذشته بر اهمیت بازیافت و مدیریت زباله آگاه‌تر شده‌اند و از راهکارهای نوین علم-محور برای پردازش پسماند بهره می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای سراسر جهان با چالش‌های مختلفی در زمینه پسماند و پایداری محیط زیست رو به رو هستند که شامل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تعدد فضاهای عمومی کثیف در سطح شهر، افزایش تقاضای انرژی پاک و همچنین محدودیت روش‌های نوین پردازش زباله می‌شود. استفاده از استراتژی‌های نوآورانه مدیریت پسماند می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند که در ادامه به بررسی راه‌حل‌های مورد استفاده توسط شهرهای مختلف برای کاهش و بازیافت زباله می‌پردازیم.

سنگاپور، سنگاپور

جمعیت سنگاپور ۵.۵ میلیون نفر است و مساحت آن نیز تقریباً ۷۰۰ کیلومتر مربع است. سازمان ملی محیط زیست سنگاپور به منظور افزایش بهره‌وری محل‌های دفن زباله، روزانه تقریباً ۸.۲۰۰ تن زباله را می‌سوزاند که به این ترتیب حجم زباله‌های مدیریت شده ۹ در این شهر به ۹۰ درصد می‌رسد. علاوه بر این، کارخانه‌های زباله‌سوزی روزانه بیش از ۲.۵۰۰ مگاوات ساعت انرژی تولید می‌کنند که با این میزان انرژی می‌توان روزانه انرژی مورد نیاز ۹۰۰ خانه را تأمین کرد. روش سوزاندن زباله در سنگاپور امکان بازیابی فلزات را نیز فراهم می‌کند که پس از مرحله بازیافت می‌توان این فلزات را با سود اندکی به فروش رساند. همچنین، مقامات شهری سنگاپور یک برنامه آزمایشی را آغاز کرده است که طی آن برای ارائه خدمات مختلف به خانوارهایی که زباله کمتری تولید کرده‌اند، پاداش در نظر گرفته می‌شود.

شهر سونگدو، کره جنوبی

سونگدو به عنوان یکی از شهرهای هوشمند کره جنوبی در نظر گرفته شده است، که تقریباً ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد. موضوع جالب توجه در مورد این شهر عدم وجود کامیون جمع‌آوری زباله در خیابان‌های این شهر است.، بلکه زباله‌های تولید شده در این شهر از طریق لوله‌های زیرزمینی به داخل کارخانه‌های جمع‌آوری زباله خودکار منطقه سوم منتقل می‌شود. زمانی که زباله‌ها به محل مورد نظر وارد می‌شوند، به صورت خودکار بازیافت می‌شوند، به منظور تولید انرژی سوزانده می‌شوند یا در اعماق زمین دفن می‌شوند. با وجود اینکه مرکز ذکر شده هنوز به طور کامل قابل استفاده نیست، اما سیستم‌های آینده‌نگرانه شهر سونگدو یک مدل متفاوت برای دستیابی به سطوح بی سابقه بازیافت زباله ارائه کرده‌اند.

شهر منگلور، هند

شهر منگلور که تقریباً ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، از زمان‌های قدیم تلاش کرده است مدیریت مناسب پسماند را در اختیار شهروندان قرار دهد. این شهر در سال ۲۰۱۲ به دلیل زباله‌های بدبوی جمع‌آوری نشده با یک مشکل جدی رو به رو شد. به همین دلیل، شرکت MCC (Mangalore City Corporation) با یک شرکت خصوصی قرار دادی منعقد کردند که طی آن موظف هستند مسیرهای عبور و مرور را از وجود هرگونه زباله تمیز کنند. علاوه بر این شهرداری با استفاده از زباله‌های تولید شده شهر منگلور روزانه ۲۰ تن کمپوست تولید می‌کند و به قیمت بالایی به فروش می‌رساند. علاوه بر این، دستگاه‌های مورد استفاده در مرکز بازیافت این شهر قادر است زباله‌های موجود در کیسه‌های پلاستیکی را تجزیه کند، بوی ناشی از آن‌ها را کاهش دهد و کیفیت کمپوست تولیدی را افزایش دهد.

فورتالزا، برزیل

در سال ۲۰۱۲، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای شهر فورتالزا ردیابی شد و مشخص شد که ۲۵ درصد انتشار این گازها به دلیل وجود زباله‌ها است. در حقیقت، روزانه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زباله در این شهر تولید می‌شود. فورتالزا به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از زباله‌ها، طرح مدیریت یکپارچه زباله‌های شهری را توسعه داد و بیش از ۳۰۰ هزار دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرد. همچنین، این شهر به منظور استفاده از زباله‌ها به عنوان منبع انرژی، طرحی برای جذب و تصفیه گاز متان موجود در محله دفن زباله توسعه داد. استفاده از این استراتژی‌های نوآورانه به ایجاد یک شهر پایدار و کم کربن کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 472619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.