بورس امروز ۱۴ بهمن + اخبار و وضعیت

امروز ۱۴ بهمن، در ساعات پایانی بازار شاهد حضور پر رنگ تری در طرف تقاضا بود و بسیاری از نمادهای بزرگ بازار شاهد افزایش تقاضا بودند؛ در نهایت شاخص کل در محدوده ۱,۲۰۵,۴۲۶ متوقف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل ابتدای روز را با عدد ۱.۲۳۳.۶۶۷ واحدی آغاز کرد و به سطح ۱.۲۰۵.۱۶۶ در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه کاهش یافت در ساعات پایانی بازار شاهد حضور پر رنگ تری در طرف تقاضا بودیم و بسیاری از نمادهای بزرگ بازار شاهد افزایش تقاضا بودند و در نهایت شاخص در محدوده ۱,۲۰۵,۴۲۶ متوقف شد.

بر اساس اتفاقات روز جاری و جمع شدن صف‌های فروش بازار انتظار می‌رود فردا روز متعادل‌تری برای بازار سرمایه باشد، ریسک‌های متخلف سیستماتیک که می‌تواند بر نرخ ارز تأثیر بگذارد مانند ورود آمریکا به برجام (اثر کاهشی) و رد کلیات لایحه بودجه که یک ریسک سیاسی می‌باشد بر روند معاملات بازار می‌تواند تأثیر گذار باشد.

بازار بورس تهران در روز ۱۳ بهمن ماه شاهد افت ۲۳۲۳۷ واحدی شاخص و افت ۲۰۸ واحدی شاخص هم وزن بود و ارزش کل بازار بورس به عدد ۴۷.۹۳۷.۸۷۷ میلیارد ریال رسید. ارزش معاملات انجام شده در بازار بورس تهران ۱۰۷.۵۶۰ میلیارد ریال و در بازار فرابورس ۵۲.۰۷۸ میلیارد ریال بود. ۱۰ نمادی که بیشترین که تأثیر منفی در شاخص گذاشتند به ترتیب فارس، فولاد، فملی، شستا، شپنا، وپاسار، تاپیکو، وبملت، وغدیر، شتران، اخابر و فخوز بودند.

برترین ارزش معاملات (ورود و خروج پول حقیقی میلیارد تومان) تا ساعت ۱۲:۲۶

شپنا ۴۲۶ میلیارد تومان (۱۶۷-) شستا ۳۹۷ میلیارد تومان (۱۰۷-) خساپا ۳۳۹ میلیارد تومان (۴-) خودرو ۲۹۳ میلیارد تومان (۳-) وتجارت ۲۸۲ میلیارد تومان (۷۵-) سمگا ۲۶۵ میلیارد تومان (۱۰۴+) خگستر ۲۵۸ میلیارد تومان (۱۶+) حکشتی ۲۳۵ میلیارد تومان (۱۷+) تاصیکو ۲۳۰ میلیارد تومان (۳۴+) کویر ۱۷۶ میلیارد تومان (۶۰-) شتران ۱۵۵ میلیارد تومان (۸۲-) سدور ۱۳۱ میلیارد تومان (۲-) فولاد ۱۰۷ میلیارد تومان (۴۸-) سبهان ۱۰۲ میلیارد تومان (۳+) فملی ۹۹ میلیارد تومان (۴۷-)

نگاهی به اتفاقات امروز بازار

در روز گذشته شرکت ملی مس ایران در گزارش پیش بینی سود خود برآورد کرد بود که تا پایان سال ۳۵۴.۴۶۳.۲۸۴ میلیون ریال محصولات خود را به فروش برساند این در حالی است که در ۹ ماهه سال جاری شرکت توانسته بود ۲۷۹.۰۹۲.۴۷۲ میلیون ریال از محصولات خود را بفروش برساند، مجموع سود ناخالص ۹ ماهه عددی بالغ بر ۱۷۳.۷۰۸.۴۱۷ میلیون ریال است که برآورد شده بود این عدد به ۲۰۱.۱۳۶.۲۱۹ میلیون ریال افزایش یابد.

فملی با سرمایه ثبت شده ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریالی شناسایی سود ۱۰۰۶ ریالی را برای ۱۲ ماهه خود انجام داده، و این پیش بینی براساس گفته خود شرکت با مفروضات دلار ۱۹ هزار تومانی و نرخ مس ۷۰۰۰ دلاری انجام شده است بر اساس اینکه نیمی از فصل چهارم سال گذشته است و نرخ دلار نیمای همچنان بالای ۲۰ هزار تومان و نرخ مس در محدوده ۷۰۰۰ دلار است.

این گزارش چندان منطقی به نظر نمی‌آمد و امروز به دستور سعد محمدی، مدیرعامل ملی مس تیم کارشناسی شرکت موظف شد که گزارش بودجه ارسالی رو بررسی کند و نسبت به تعدیل و واقعی کردن این گزارش اقدام نماید و گفته شده است که ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن رو کدال بارگذاری خواهد شد.

پتروشیمی غدیر با نماد شغدیر در روز جاری گزارش پیش بینیی سود خود را منتشر کرد، این شرکت در ۹ ماهه اخیر خود توانسته ۱۴.۷۸۶.۳۴۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش برساند و سود ۵.۴۰۱ ریالی را نیز شناسایی بکند در گزارش پیش بینی خود برآورد کرده است که جمع فروش ۱۲ ماهه به ۲۴.۵۳۹.۵۴۶ میلیون ریال افزایش یابد و به ازای هر برگه سهم سودی معادل با ۷.۴۲۴ تومانی را شناسایی کند، شرکت در گزارش سه ماهه سوم خود ۳.۱۸۰ ریال سود شناسایی کرد که بر اساس مفروضات قیمت دلار و نرخ فروش pvc دستیابی به این مقدار سود محتمل است.

در حال حاضر قیمت این نماد بر روی تابلو معاملات بورس تهران در محدوده ۵۸.۰۰۰ ریال می‌باشد و دارایی نسبت p/e = ۹.۳۸ واحدی است در صورت تحقق این مقدار سود و با فرض ثبات قیمت سهم p/e تحلیلی سهم در سال جاری به عدد ۷.۸ کاهش می‌یابد.

فعالین بازار سرمایه در اقدامی گروهی به دنبال حذف قیمت گذاری دستوری خودرو و سیمان هستند، قیمت گذاری دستوری منجر به ایجاد رانت و فساد می‌شود، زیرا قیمت‌های تعیین شده توسط مراجع ذی‌صلاح دست به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد و افرادی در این بین از تفاوت قیمت ایجاد شده سودهای کلان می‌برند در اقدامی هماهنگ فعالین بازار سرمایه در ماه‌های گذشته در مقابل قیمت گذاری دستوری وزارت صنعت معدن در بازار فولاد ایستادگی کردند.

ولید هلالات، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص قیمت گذاری دستوری معتقد است: "من با آزادسازی صنعت خودرو موافقم در کنار اینکه می‌دانم کیفیت و قیمت خودروها در بازارهای جهانی به چه صورتی است؛ معتقد هستم که فاصله قیمت ایجاد شده بین بازار و کارخانه باید حذف شود و این رقم هم اکنون به جیب برنده خوش شانس قرعه کشی و دلال‌ها می‌رود. من معتقدم اگر قیمت‌ها دستوری نبود، اگر فروش خودرو به روش قرعه کشی نبود، اتفاقاً تقاضا کاهش می‌یافت و قیمت‌های بازار آزاد نزولی می‌شد. حالا هم مصرف کننده گران می خرد و هم کارخانه ارزان می‌فروشد. وقت آن رسیده تا صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری رها شود. فاصله بین قیمت کارخانه و قیمت آزاد اگر صرف تسویه بدهی‌های بانکی این صنعت می‌شد امروز شاهد پلتفورم‌های به روز بودیم. این صنعت سهامداران و کارگران متعددی دارد. منفعت قشر عظیمی از مردم ایران در گرو پایان رانت عظیم صنعت خودرو است. "

شرکت ذغال سنگ پرورده طبس با نماد کزغال روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه به دامنه قیمت ۱۹۵۰۰ تا ۲۰۵۰۰ عرضه اولیه می‌شود حداکثر تعداد خرید سهم ۶۰ عدد می‌باشد و حداکثر مبلغ مورد نیاز ۱۲۴ هزار تومان است، این شرکت در گزارش ۹ ماهه منتهی به سال ۱۳۹۹ توانسته سودی بالغ بر ۴,۷۳۴,۶۹۵ میلیون ریال شناسایی کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود که سود ۱,۶۶۱,۶۰۷ میلیون ریال شناسایی کرده بود رشد ۱۸۵% داشته است.

نرخ ارز و قیمت گذاری محصولات

نرخ ارز در روز جاری در صرافی بانک ملی برابر بود با یورو: ۲۸۴.۰۰۰ ریال خرید و ۲۸۸.۵۰۰ ریال فروش، دلار ۲۳۴.۲۰۰ ریال خرید و ۲۳۸.۷۰۰ ریال فروش و نرخ بازار آزاد دلار در محدود ۲۴۲.۸۰۰ ریال در حال داد ستد است؛ نرخ سامانه نیما خرید دلار ۲۳۴.۲۰۰ و فروش ۲۳۸.۷۰۰ ریال می‌باشد.

به علت اینکه نرخ سامانه نیما تفاوت چشمگیری در چند ماه اخیر نداشته است و شرکت‌های بورسی که مبنای قیمت گذاری محصولات از نرخ ارز تأثیر می‌پذیرند همچنان قیمت فروش محصولات مناسبی دارند پیش بینی می‌شود که گزارشات ۱۲ ماهه شرکت‌های بورسی همانند گزارشات ۹ ماهه از روند خوبی برخوردار باشد به طور مثال ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان در روز گذشته در بورس کالا به نرخ ۱۷۷.۸۹۹.۰۰۰ ریال معامله شد که نسب به نرخ پایه که برابر با ۱۳۸.۲۰۴.۰۰۰ ریال است حدوداً رشد ۳۰% را داشته است.

نقشه بازار بورس تهران امروز


یادداشت از: ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه
 


 

کد خبر 472510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.