ایران در پروژه‌های ساخت و پرتاب ماهواره پیشرفت خوبی داشته است

یک کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: فناوری فضایی، عرصه بسیار گسترده‌ای است که از جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی قابل بررسی است و یکی از عرصه‌های رو به رشد و مهم در دنیا و برای هر کشور محسوب می‌شود.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فناوری فضایی به معنی عملی کردن کاربرد محصولات فضایی و بهره بردن از فضا برای زندگی بهتر است. اکنون چندین دهه است که ایران وارد مباحث فناوری فضایی شده است.

وی به روز ملی فناوری فضایی اشاره و خاطرنشان کرد: روز پرتاب اولین ماهواره ایرانی، یعنی ماهواره امید که در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۳۸۷ با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت، بهانه‌ای برای بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه ایران در عرصه فضایی پیشرفت‌هایی داشته و با پرتاب ماهواره امید و چندین ماهواره دیگر از جمله ظفر، فجر و دوستی، توانسته پیشرفت خود را در این عرصه ثابت کند، اما در عرصه فضا و پرتاب ماهواره هنوز در ابتدای راه است.

بارونی افزود: ماهواره‌ها با وزن‌های بسیار پایین و حدود ۱۰۰ کیلوگرم و ارتفاع پایین حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر از سطح زمین، پرتاب شده است که این خود موجب شده کارایی چندان بالایی نداشته باشند، زیرا وقتی وزن پایینی داشته باشند نمی‌توانند تجهیزات سنگین و زیادی را حمل کنند. همچنین ارتفاع کم آنها نیز موجب می‌شود تا عمر ماهواره‌ها کوتاه و در حد چند ماه باشد.

وی یادآور شد: ایران در عرصه فناوری فضایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما نیاز است که شرایط در این حوزه بهبود پیدا کند. ماهواره‌های سنجشی که در حوزه هواشناسی، اقلیم شناسی و محیط زیست استفاده می‌شود، با جرم‌های چندین تنی در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند و ماهواره‌های مخابراتی مثل ماهواره‌های رادیویی و تلویزیونی در مدارهای ۳۶ هزار کیلومتری، جزو مهمترین و کاربردی‌ترین ماهواره‌ها محسوب می‌شود.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: اگرچه ایران در عرصه فناوری فضایی پیشرفت داشته، اما نیاز است به مرحله‌ای برسد که بتواند به صورت کاربردی‌تر و تخصصی‌تر از ماهواره‌ها بهره بگیرد، زیرا ارسال ماهواره‌ها و استفاده از آنها یکی از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های فضایی است که به صورت مستقیم با زندگی مردم ارتباط دارد.

بارونی با بیان اینکه عصر فضا با پرتاب ماهواره‌ها شروع شد، عنوان کرد: ایران طی چند سال اخیر تمرکز زیادی بر پروژه‌های ساخت و پرتاب ماهواره، به خصوص ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی داشته که از نظر کارشناسان، راهبردی درست است.

کد خبر 472429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.