تیپ‌های شخصیتی کووید-۱۹ را بشناسیم

محققان ارتباطات علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه برگن در جدیدترین تحقیقات خود به بررسی تأثیرات چشمگیر هویت رفتاری ویروسی در حال ظهور، خصوصا در زمینه بیماری فراگیر فعلی پرداختند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در راستای بهره سیاسی از همه‌گیری و افزایش نژادپرستی، تبعیض و درگیری، هویت‌های رفتاری ناشی از شیوع کووید_۱۹ در حال بلعیدن هویت‌های اجتماعی و سیاسی موجود هستند. حال آنکه کرونا نشان داد که مردم جهان نسبت به یکدیگر مصونیتی از ابتلای بیماری‌ها ندارند و در مبارزه با همه‌گیری‌هایی هم‌چون معضل فعلی، به رسمیت شناختن شئونات اساسی عمومی و اهمیت دادن به تفاوت‌های ملیتی که در حال حاضر جهان را به بخش‌های مجزا تفکیک کرده است اهمیت دارد. افزایش تاب‌آوری در شرایط کووید -۱۹ و فراهم آوردن زمینه‌های غلبه بر سایر چالش‌های مشترک جهانی که پیامدهای آن در درازمدت آشکار می‌شود چیزی از وخامت آن کم نمی‌کند، تنها با پرورش دادن و حمایت کردن از نوعی برنامه اخلاقی و برابرانگارانه ممکن خواهد بود.

بدین ترتیب محققان دانشگاه برگن معتقدند که لازم است نوعی برنامه‌ریزی سیاسی اخلاقی با سه اولویت را مدنظر قرار داد. اولویت اول آنکه لازم است در هر جامعه‌ای تنوعات فردی شناخته شود، دوم اینکه لازم است در مورد مبادلات ارزشی مذاکره شود و سوم باید وضعیت عناصر مشارکت‌، اعتماد و انطباق را بهبود بخشید.

بعضی از تیپ‌های شخصیتی شکل گرفته به دنبال شیوع کووید -۱۹ عبارتند از منکران این موضوع، پخش‌کننده‌ها، آسیب‌زنندگان، رئالیست‌ها، نگران‌ها، متفکران، احتکار کنندگان، شکست‌ناپذیرها، شورشیان، سرزنش‌گران، استثمارگران، مبتکران، حامیان، آلتروئیست‌ها یا نوع‌دوستان، جنگجویان و کهنه‌سربازان.

منکران کووید ۱۹ افرادی هستند که تهدیدات ویروسی را نادیده می‌گیرند و امور تجاری خود را مطابق با روال معمول پیش می‌برند. پخش‌کننده‌ها به کسانی گفته می‌شود که معتقدند ویروس باید گسترش یابد تا میان افراد در برابر آن مصونیت ایجاد شود و شرایط به دوران عادی بازگردد، آسیب‌زنندگان عبارتند از شخصیت‌هایی که سعی می‌کنند با انداختن آب دهان و سرفه کردن به دیگران آسیب بزنند و رئالیست‌ها گروهی هستند که واقعیت آسیب بالقوه یا احتمالی را تشخیص می‌دهند و رفتارهای خود را بر اساس شرایط حاکم تنظیم می‌کنند.

نگران‌ها افرادی هستند که برای کنترل بی‌اعتمادی، فقدان اطمینان و ترس خود همیشه نسبت به شرایط اطلاعات کافی دارند و اصول ایمنی لازم را رعایت می‌کنند، متفکران در این موقعیت‌ها منزوی می‌شوند و درباره زندگی و جهان فکر می‌کنند، محتکران به منظور محافظت از خود در برابر هرگونه کمبود احتمالی، محصولات مختلف را احتکار می‌کنند و شورشیان همواره قواعد اجتماعی محدود کننده آزادی‌های فردی‌شان را نادیده می‌گیرند.

شکست ناپذیرها، غالباً شامل جوانان هستند که خود را از هرگونه آسیب ایمن می‌دانند و سرزنش‌گران همیشه ترس و سرخوردگی خود را به دیگران منتقل می‌کنند، استثمارگران آن دسته از افرادی محسوب می‌شوند که از اوضاع پیچیده رخ داده برای کسب قدرت و منافع، بی‌رحمانه سوءاستفاده می‌کنند و مبتکران منابعی را برای مبارزه با بیماری همه‌گیر فعلی و بعضاً آینده، طراحی و استفاده می‌کنند.

حامیان افرادی هستند که اتحاد خود را در حمایت از دیگران به هر طریق ممکن بروز می‌‎دهند و نوع‌دوستان شامل گروهی می‌شوند که به افراد آسیب‌پذیر، سالخورده و منزوی کمک می‌کنند. شخصیت جنگجویان به افرادی هم‌چون کارکنان مراقبت‌های بهداشتی یا کادر درمان اطلاق می‌شود که در خط مقدم مبارزه با واقعیت ناخوشایند بیماری حضور دارند و در نهایت کهنه سربازان کسانی هستند که دوران سارس (SARS) یا مرس (MERS) را تجربه کرده‌اند و با رغبت از محدودیت‌های تعیین‌ شده توسط مقامات پیروی می‌کنند.

کد خبر 472366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.