واکنش های جهانی به کودتای نظامی در میانمار

صبح امروز، سخنگوی حزب «اتحاد ملی دموکراسی» میانمار اعلام کرد که ارتش، آنگ سان سوچی رهبر این کشور و سایر اعضای ارشد حزب حاکم را بامداد دوشنبه بازداشت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اثر کودتای نظامی در میانمار، وین مینت، رئیس جمهور، آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و سایر رهبران این کشور، در ساعات اولیه روز دوشنبه بازداشت شدند. در ادامه، واکنش‌های جهانی به این کودتای نظامی را می‌خوانید:

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این کودتا، در نشست خبری خود گفت: ما همچنان به حمایت قدرتمند خودمان از نهادهای دموکراتیک برمه ادامه خواهیم داد و با هماهنگی شرکای منطقه‌ای خودمان از ارتش میانمار و دیگر طرف‌ها می‌خواهیم تابع هنجارهای دموکراتیک و قانون و مقررات بوده و همین امروز بازداشتی‌ها را آزاد کنند. ایالات متحده مخالف هر نوع تلاشی برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا کارشکنی در گذار دموکراتیک میانمار است و اگر این اقدامات اصلاح نشوند، علیه مسببان اقدام می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از رهبران ارتش میانمار خواست تا سوچی و دیگر بازداشتی‌ها را آزاد کنند. بلینکن گفت، ایالات متحده از گزارش‌هایی در مورد بازداشت مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی میانمار "عمیقاً نگران و گوش به زنگ" شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن محکومیت بازداشت سوچی و همچنین رئیس جمهوری میانمار و دیگر اعضای حزب حاکم این کشور، گفت: تحولات اخیر میانمار، ضربه خطرناکی به اصلاحات دموکراتیک در این کشور وارد می‌کند. تمام رهبران باید در چارچوب اصلاح دموکراتیک میانمار، مشارکت در گفت‌وگوی معنادار، خودداری از خشونت و احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین اقدام کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: آقای گوترش در خصوص انتقال قدرت مجلس، قوه مجریه و قوه قضائیه به ارتش نگرانی عمیق خود را ابراز کرد. این تحولات بیانگر ضربه‌ای جدی به اصلاحات دموکراتیک در میانمار است.

ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای خطاب به ارتش میانمار گفت: به قانون و مقررات احترام گذاشته و مناقشات را از طریق مکانیسم‌های قانونی حل و فصل کرده و فوراً تمام رهبران مدنی و دیگر شخصیت‌هایی که بازداشت کرده‌اند، آزاد کند.

وزارت امور خارجه سنگاپور هم تمام طرف‌ها را به خویشتنداری و همکاری برای حصول یک نتیجه مثبت و مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

وزارت امور خارجه هند نیز در بیانیه‌ای گفت: ما با نگرانی عمیق تحولات در میانمار را دنبال می‌کنیم. هند همواره در حمایت از گذار دموکراتیک در میانمار ثابت قدم بوده است. ما باور داریم که قانون و مقررات و این فرایند دموکراتیک باید مورد حمایت قرار گیرند.

باب ری، سفیر کانادا در ایالات متحده هم در صفحه توئیتر خود نوشت: ارتش میانمار قانون اساسی را اینگونه نوشت تا بتواند این کار را انجام دهد. قانون اساسی سال ۲۰۰۸ مشخصاً برای این طراحی شد که تضمین کند قدرت ارتش عمیقاً ریشه‌دار و محافظت‌شده باقی می‌ماند.

دیل محمد، رهبر جامعه روهینجایی‌های میانمار هم در بیانیه‌ای گفت: ما جامعه روهینجایی‌ها قویاً این تلاش شنیع برای کشتن دموکراسی را محکوم می‌کنیم. ما از جامعه جهانی درخواست داریم تا جلو آمده و دموکراسی را به هر قیمتی احیا کنند.

خبر تکمیل می‌شود…

کد خبر 472199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.