افزایش ۱۵ درصدی ارزش افزوده تجاری و تراکم در اصفهان

ارائه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری و تصویب لایحه افزایش ۱۵ درصدی ارزش افزوده تجاری و تراکم سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ و اصلاح ۵۰ مورد از ردیف‌های دفترچه ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی، مهم‌ترین اتفاقات جلسه امروز شورای شهر اصفهان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لایحه افزایش ۱۵ درصدی ارزش افزوده تجاری و تراکم سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ در همه ردیف‌ها و اصلاح ۵۰ مورد از ردیف‌های دفترچه ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی پیشنهادی برای سال آینده با قید دو فوریت، امروز (یکشنبه) در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بررسی شد.

مرتضی طهرانی، نماینده شهردار در صحن علنی درباره لزوم ارائه دو فوریت این لایحه گفت: مدت زمان تصویب عوارض تا ۱۵ بهمن‌ماه است، بنابراین اگر با لایحه موافقت شود، می‌توان از این فرصت برای بهبود درآمدهای شهرداری استفاده کرد.

پس از آنکه دو فوریت این لایحه تصویب شد، نادر آخوندی مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان، درباره اصلاح برخی از ردیف‌های دفترچه ارزش افزوده تراکم گفت: طرفین خیابان‌های مهرداد شرقی، سلمان و موحدی‌نیا، بر خیابان بزرگمهر از شیخ صفی تا ۲۲ بهمن و بر خیابان جی از لاهور تا بزرگراه صیاد شیرازی بخشی از موارد پیشنهادی برای اصلاح است.

وی افزود: حتی اگر اصلاح قیمت عوارض برای سال آینده تصویب نشود، بازهم باید در این ۵۰ ردیف اصلاح شود تا بتوانیم عوارض این خیابان‌ها را دقیق‌سازی کنیم تا به کسی که قصد ساخت‌وساز دارد ظلم نشود.

آخوندی تصریح کرد: اصلاح قیمت‌ها باید در جهت شفاف‌سازی انجام شود چون اگر در سال آینده نیز روش‌های قبلی اتخاذ شود، شهروندان دچار ابهام خواهند شد.

فتح‌الله معین، رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای شهر نیز درباره دلیل افزایش ۱۵ درصدی ارزش افزوده تجاری و تراکم سال آینده تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه در کشور و وجود قوانین بالادستی در شهرها باعث شده تا شرایطی متفاوت را برای اداره شهر در پیش داشته باشیم، بنابراین باید پیش‌بینی لازم برای مدیریت شرایط داشته باشیم.

وی ادامه داد: رقم افزایش نرخ عوارض از رقم تورم فاصله زیادی دارد و اگر قرار است شهرداری در سال آینده بتواند اداره شهر را به نحو مطلوب انجام داده و سطح خدمات به همین شکل باقی بماند، نیاز به تصویب نرخ پیشنهادی است وگرنه این سطح خدمات تنزل پیدا خواهد کرد؛ هرچند افزایش ۱۵ درصدی در نگاه اولیه چندان به چشم نیاید اما جمع آن می‌تواند در درآمدهای شهرداری مؤثر باشد.

همچنین مرتضی طهرانی نماینده شهردار، با تاکید بر اینکه این لایحه نه تنها فشاری به مردم تحمیل نمی‌کند بلکه به نفع طبقه متوسط جامعه بوده و در جهت شفافیت ارائه شده است، اظهار کرد: با وجود آنکه حقوق و دستمزد در بودجه ساری ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشت، اما عملاً بخش کارگری تا ۴۰ درصد و کارمندی نزدیک به ۳۰ درصد افزایش را تجربه کردند.

وی اضافه کرد: هزینه‌های عمرانی و ماشین‌آلات نیز که شهرداری به‌طور روزانه با آن سروکار دارد، افزایش فوق‌العاده‌ای داشته و حتی فراتر از تورم رسمی اعلام شده است بنابراین ۱۵ درصد حداقل مبلغی است که باعث می‌شود شهرداری از ارائه خدمت باز نماند و فشار مضاعفی نیز بر مردم وارد نشود.

در نهایت این لایحه که جهت بهبود و گسترش درآمدهای شهرداری سطح شهرداری و با هدف ارتقای خدمات به شهروندان به صحن علنی آمده بود، با ۹ رأی به تصویب رسید.

در این جلسه درخواست ارائه طرح پیشنهادی پروژه مدل‌سازی و برآورد ارزش املاک شهر اصفهان براساس ارزش موقعیتی ملک و تدوین دفترچه ارزش افزوده بر تراکم تجاری و مسکونی و پیشنهاد اهدای مبلغ ۵۲۰ میلیون ریال از عوارض ارزش افزوده بر تراکم جهت مساعدت در تعویض پروانه ساختمانی بر روی ملک مجتمع خیریه مهدیه در میدان جمهوری اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش ایمنا، در ابتدای جلسه نیز بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان با مبلغ هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تقدیم ریاست شورا شد و این دستورجلسه بخش عمده جلسه علنی را به خود اختصاص داد؛ سهم بودجه جاری برای سال آینده ۲۹ درصد و عمرانی ۷۱ درصد است.

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه جلسه و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز بودجه ۱۴۰۰ توسط شهردار تقدیم شورای اسلامی شهر اصفهان شد، طبق قانون گذشته شهرداری‌ها تا پایان دی ماه برای ارائه بودجه زمان داشتند اما امسال با توجه به شرایط کرونایی این رویداد با ۱۵ روز تأخیر اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: پس از ارائه این بودجه اعضای شورای شهر باید در هفت کمیسیون تخصصی بودجه را بررسی کنند که امیدوارم بتوانیم در نیمه اول اسفند بودجه را تصویب کنیم تا مقدمات کار برای سال ۱۴۰۰ فراهم شود.

اضافه کرد: یکی از برجسته‌ترین نکات بودجه امسال شهرداری ارائه شدن آن به صورت یکجا است و علاوه بر آن بودجه شرکت‌های وابسته به شهرداری نیز امروز ارائه شد. هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه سال آینده شهرداری است که امیدوارم با توجه به اولویت‌ها بتوانیم خدمت خوبی برای شهر انجام دهیم.

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در جمع خبرنگاران گفت: بودجه امسال بر اساس برنامه ۱۴۰۵ تدوین شده است، بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه مصوب امسال ۴۴ درصد رشد داشته است؛ امسال بودجه شهرداری مرکزی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها به صورت یکجا تقدیم شورای اسلامی شهر شد.

وی ادامه داد: هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان مبلغ بودجه ۱,۴۰۰ شهرداری اصفهان است که در شورا روی آن اصلاحاتی خواهد شد، در برنامه ۱۴۰۵ اهداف کلانی وجود دارد که این بودجه بر اساس آن‌ها تدوین شده است؛ ۷۱ درصد بودجه عمرانی و ۲۹ درصد بودجه جاری در نظر گرفته شده است.

شهردار اصفهان افزود: در ۷۱ درصد بودجه بیشتر تمرکزمان روی کاهش آلودگی‌ها است تا شهر زیست‌پذیرتر شود و در بخش دیگر سعی داریم فضای سبز شهرمان را توسعه دهیم.

نوروزی تصریح کرد: در سه سال گذشته بودجه مصوب شهرداری محقق شد بنابراین پیش بینی می‌شود امسال نیز این اتفاق خوب بیفتد، زیرا بودجه‌بندی امسال از منطق خوبی برخوردار است و می‌توان با استفاده از آن شاهد تحقق شهر زیست ‌پذیرتری باشیم.

در بخش نطق و تذکرات نیز رضا امینی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مدیران مناطق باید از اتخاذ آسان‌ترین نحوه کسب درآمد که همان شهر فروشی است، پرهیز کنند، ادامه داد: فارغ از اهمیت سقف بودجه آنچه در لایحه تقدیمی به شورا اهمیت دارد روش کسب، کیفیت درآمد و هزینه تمام شده بودجه است.

اصغر برشان، خزانه‌دار شورا هم در این جلسه با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اولین بودجه تدوین شده بر اساس برنامه پنج ساله اصفهان ۱۴۰۵ است، اظهار کرد: از تمام کمیسیون‌های شورای اسلامی درخواست می‌کنم با جدیت کامل و انجام کار کارشناسی پیوسته همانند گذشته این بودجه که در زمان مقرر تقدیم شورای اسلامی شهر شده را بررسی کنند و شورای شهر به موقع در صحن علنی آن را تصویب و جهت برنامه‌ریزی مدیران تقدیم شهرداری و سازمان‌های وابسته کند.

کد خبر 472124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.