افزایش نرخ عوارض ساختمانی و ورود به محدوده طرح ترافیک در تهران

اعضای شورای شهر تهران با افزایش ۵۰ درصدی نرخ عوارض ساختمان و افزایش ۲۵ درصدی نرخ عوارض به محدوده طرح ترافیک موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران، محمد علیخانی گزارش کمیسیون مشترک حمل و نقل-برنامه بودجه در خصوص لایحه شهردار تهران مبنی بر «تعیین مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰» را ارائه کرد و گفت: در این مصوبه چند تغییر صورت گرفت که نخستین در موضوع افزایش پایه عوارض بود که در لایحه شهرداری ۲۰ درصد افزایش را شامل می‌شد اما در کمیسیون آن را به ۲۵ درصد افزایش دادیم.

او افزود: در تبصره پنجم هم عوارض از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. بهای خدمات صدور مجوز سالانه تردد هم از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین به پیشنهاد مجید فراهانی عبارت (مفاد جداول این ماده و تبصره به قوت خود باقیست) در پایان همه مفاد مصوبه اضافه شد. در ماده ۸ این اصلاحیه نیز افزایش عوارض از مبلغ ۵ هزار تومان به ۲۵ درصد افزایش یافت. البته بصورت استثنا ورود کامیون‌های حمل سوخت و آرد رایگان شد.

همچنین در ماده (۱۳) هم تعیین موارد هزینه و تخصیص درآمدهای حاصل از این مصوبه مورد اصلاح قرار گرفت و قرار شد که چهل درصد از آن سهم شهرداری تهران جهت نوسازی بافت فرسوده شد.

احمد مسجد جامعی در مخالفت با این اصلاحات گفت: شهرداری افزایش درآمدی ۲۰ درصد را پیشنهاد داده است که کمیسیون آن را ۲۵ درصد تبدیل کرده است. اما در قسمت مربوط به عوارض حوزه شهرسازی میزان جابجایی‌ها در این لایحه مشخص نشده است. همچنین در این عوارض رقم‌ها بسیار بالا رفته است. نکته دیگر اینکه طبق سنت دوره شورا برای افزایش مشارکت مردم، میزان هزینه‌ها را کاهش می‌داد درحالی که در این لایحه افزایش داشته است.

سید حسن رسولی در مقام موافق لایحه افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه دیماه امسال ۵/۳۸ درصد است و پیش‌بینی ها نشان می‌دهد که نرخ تورم امسال نسبت به سال قبل به بیش از چهل درصد برسد و این درحالیست که هزینه‌های شهرداری به ۶۰ درصد افزایش رسیده است.

او ادامه داد: تحقق درآمدهای شهرداری هنوز به مرز ۷۰ درصد نرسیده است و دولت هم از پرداخت سهم شهرداری از محل ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی جلوگیری می‌کند و بیش از دو هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است. حتی یک دستگاه اتوبوس هم به شهر داده نشده و دولت به مترو فقط ۶۴ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است.

کلیات طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۹ رأی موافق به تصویب رسید.

سپس مسجد جامعی با بیان استدلال‌های سابق پیشنهاد بازگشت به لایحه و تبدیل به ۲۰ درصد افزایش را مطرح کرد که به رأی گذاشته شد که با ۷ موافق به تصویب نرسید.

همچنین پیشنهاد آروین برای افزایش نرخ به رأی گذاشته شد و با ۱۸ موافق به تصویب رسید و سپس کلیات لایحه با اصلاحات انجام شده به رأی گذاشته شد و با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه مصوبه «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در شهر تهران» بنا به درخواست حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری، بازپس گرفته شد.

در این جلسه همچنین اصلاح مصوبه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و راهکارهای ارتقا کمی و کیفی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران هم مورد بررسی قرار گرفت.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در توضیح این لایحه گفت: سازمان آتش‌نشانی در این سال‌ها از محل این عوارض توانسته است به خوبی تجهیزات خود را به‌روزرسانی کرده و کیفیت ببخشد و سایر نیازهای خود را که جنبه سرمایه‌ای دارد را از این محل تأمین کند.

او با اشاره به اینکه عوارض فوق درآمدهای پایدار سازمان آتش‌نشانی را تأمین می‌کند، گفت: در گذشته عوارضی که اخذ می‌شد تحت عنوان عوارض ایمنی ساختمان برای ساختمان‌های بالای ۹ طبقه ۳ درصد و برای زیر ۹ طبقه، ۲ درصد بود که در اصلاحیه لایحه این عوارض مشخص‌تر شده است.

نوری اضافه کرد: براساس پیشنهاد شهرداری ساختمان‌های یک تا ۳ طبقه با ضریب یک، ساختمان‌های ۴ و ۵ طبقه با ضریب ۲ و ساختمان‌های مسکونی ۶ تا ۸ طبقه با ضریب ۳ و بالای ۹ طبقه با ضریب ۵، ساختمان‌های غیر مسکونی از یک تا ۵ طبقه با ضریب ۳، ۶ تا ۸ طبقه با ضریب ۴ و ۹ طبقه به بالا با ضریب ۶ محاسبه می‌شوند. این لایحه مورد بررسی قرار گرفت و به تأیید کمیسیون‌های مشترک رسید.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران گفت: در ماده ۲ نیز پیشنهاد یک دهم پی مطرح شده بود که عدد بالایی می‌شود و در کمیسیون‌ها مشترک به عدد یک ۲۵۰ کاهش پیدا کرد. این ضریب مورد موافقت شهرداری نیز قرار گرفت.

همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۰ را به تصویب رساندند. بر اساس این لایحه نرخ پایه عوارض پارک حاشیه‌ای از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت.

در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان بررسی و گزارش مشترک دو کمیسیون سلامت و محیط زیست و برنامه و بودجه قرائت شد.

بر این اساس یک عوارض مربوط به محیط بن درختان است که در گذشته به صورت سانت به سانت بوده است، به جای آن مقاطع را ۱۰-۱۰ قرار دادیم و فرض را از ۲۱ سانت تا ۳۰ سانت، ۳۱ سانت تا ۴۰ سانت و الی آخر قراردادیم و از ۱۰۰ به بعد محیط بن را ۲۰ سانت به ۲۰ سانت افزایش دادیم. از محیط بن ۲۰۰ را تا ۲۵۰ در نظر گرفته و یک عوارض جداگانه برای آن منظور کردیم. از ۲۵۰ به بالا نیز ارزش درختان یک میزان است و عوارض دیگری محاسبه کردیم.

به گفته صد اعظم نوری در نتیجه عدد را از ۶۸۰ هزار تومان پایه، ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفتیم و مقداری آن را کاهش دادیم و تا محیط بن ۲۵۰ عدد ما ١٢٠میلیون تومان شده است که در گذشته این رقم ٨٨ میلیون تومان بوده است. در واقع با این اقدام میانگین اعداد محیط بن را تعدیل کردیم؛ در نقاطی کاهش و در نقاطی افزایش پیدا کرد و به کرانه میانگین تعادل بخشیده شد. در مجموع می‌توان گفت رقم ۲۵ درصد افزایش عوارض قطع محیط بن درختان در نظر گرفته شده است.

او همچنین درباره عوارض EC «ضریب اکولوژیک» گفت: این ضریب را به ۰/۶ تا ۱/۳ تبدیل کردیم. چرا که تغییر در وضعیت ضریب محیط بن باید در ضریب اکولوژیک نیز در نظر گرفته شود تا ضرب این دو یک عدد متعادلی را ارائه دهد.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران در نهایت افزایش ۲۵ درصدی میانگین عوارض قطع محیط بن درختان در سال آینده را به تصویب رساندند.

همچنین اعضای شورای شهر تهران در صحن شورا تبصره الحاقی عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری ذیل بند «د» مصوبه ساماندهی و توسعه تأسیسات گردشگری در شهر تهران را به تصویب رسانند که بر اساس آن هتل سازان معادل ۴۰ درصد این عوارض را به صورت علی‌الحساب پرداخت خواهند کرد.

در جلسه امروز لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی مبتنی بر تعیین ارزش املاک در شهر تهران (با تاکید بر موقعیت مکانی) و اصلاح مصوبات نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی، نظارت فنی و عوارض استفاده موقت در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در این خصوص گفت: امسال ارزش تک تک ۹۴۰ هزار پارسل شهر تهران به صورت جداگانه محاسبه شده و بر اساس آن عوارض در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس حداکثر افزایش عوارض ساختمانی مبتنی بر تعیین ارزش املاک ۵۰ درصد خواهد بود.

در ادامه کلیات این لایحه بدون مخالف به رأی اعضای شورای شهر گذاشته شد و با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

کد خبر 472113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.