سیاستمداران مانع مشارکت سیاسی مردم نشوند

رئیس کمیسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از راه‌های رسیدن به شرایط مطلوب بین‌المللی و داخلی این است که از هر نوع تقسیم‌بندی مردم در داخل کشور و ایجاد مانع برای مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت خود به شدت پرهیز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین امروز (یکشنبه) در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای شهر، اظهار کرد: کشور ایران از معدود کشورهایی است که با داشتن تاریخ مدون بیش از دو هزار سال همچنان هویت خود را علی رغم فراز و نشیب‌های بسیار حفظ کرده و هنوز به عنوان کشوری بزرگ با میراثی درخشان در صحنه جهانی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه دوره طولانی حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس و دوره‌های تهاجم مغولان و تیموریان و دیگر اقوام به کشور ما می‌توانست عاملی بر محو نام ایران از جغرافیای جهانی و یا بروز تغییراتی شود که دیگر نشانی از زبان و فرهنگ ایرانی باقی نماند، ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که از بسیاری از آن مهاجمان نامی در جهان باقی نمانده و فرزندان این مرز و بوم در زمره معدود کشورهایی هستند که می‌توانند مکتوبات و اشعار شاعران و نویسندگان ایران با قدمت بعضاً حدود یک‌هزار سال قبل مانند رودکی، فرخی، منوچهری، فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ را مطالعه و از آن بهره مند شوند.

رئیس کمیسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ریشه این غنای فرهنگی در نحوه کتابت و نوشتن مطالب نیز قابل تأمل است و در تحولات قرون اخیر خصوصاً بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی نیز ایران پیشگام اصلاحات در منطقه بوده و در این عصر کشور ما با راه اندازی دارالفنون و شروع اصلاحات پایه گذاری شده توسط امیرکبیر و بعد از آن مطالبه حکومت مشروطه در خصوص پرداختن به اینگونه تحولات اجتماعی پیشگام بوده است.

معین اضافه کرد: شروع مبارزات مردم جهت انجام اصلاحات اساسی و انقلاب در نحوه اداره کشور از اولین حرکت‌های اجتماعی جوشیده از خواست مردم و مشتعل از بلوک‌های شرق و غرب و دیگر قدرت‌های بزرگ در زمان خود بود. این انقلاب دارای ویژگی‌های منحصربفرد همچون تأکید بر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و مشارکت همه اقشار مردم با گرایش‌های فکری و سیاسی متفاوت در تعیین سرنوشت خود بوده و شعار خود را در استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی قرار داد و تمامی مردم بر این شعار وفادار ماندند.

وی تصریح کرد: مردم به دنبال رفع هر نوع تبعیض و برخورد عدالت‌محور با تمامی اقشار، فراهم شدن شرایط زندگی عزتمند برای تمام افراد، رفع وابستگی‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی، حضور پررنگ و تأثیرگذار در تمامی صحنه‌های جهانی که برخی از آن به عنوان صدور انقلاب نام بردند و کسب جایگاهی در شأن ملت بزرگ ایران در رقابت‌های همه جانبه جهانی مورد نظر بوده‌اند. ملت با حضور پررنگ خود در صحنه‌های دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید بر پایبندی خود بر این عهد با تمامی وجود پافشاری کردند.

رئیس کمیسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ملت بزرگ ایران در این انقلاب حجت را تمام کردند و دینی بزرگ را بر گردن مسئولان حکومت قرار دادند، گفت: امروزه این سوال برای مردم مطرح است که به چه میزان در تحقق اهداف بزرگ انقلاب موفق بوده‌اند و نیازهای معیشتی، مسکن، اشتغال و تحصیل و دیگر نیازهای اولیه مردم را تأمین شده است. یکی از علل عدم موفقیت در این زمینه ناشی از فشارها و توطئه‌های قدرت‌های استکباری و عوامل آنها در منطقه است که باید گفت انتظار مردم انجام تمهیدات مؤثر و سیاستگذاری‌های اثرگذار است تا بدین وسیله این فضا را تغییر داده و امکان رفع موانع توسعه و پیشرفت کشور فراهم شود.

وی اضافه کرد: مردم سیاستمدارانی را موفق می‌دانند که توان مدیریت شرایط بین‌المللی و داخلی را همزمان داشته و از تمامی توانمندی‌های داخلی و فضایی خارجی به نحو مطلوب استفاده کنند، برای دستیابی به آن شرایط راهی دراز در پیش داریم و برای رسیدن به آنها شرایطی لازم است؛ یکی از آنها این است که از هر نوع تقسیم‌بندی مردم در داخل کشور و ایجاد مانع برای مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت خود به شدت پرهیز کنیم یکی از این موارد است.

معین گفت: باید توجه داشت که یکی از دلایل بروز انقلاب، دولتمردان گذشته بوده و باید از بروز این مسئولان به هر نحوی جلوگیری کرد و دانست حفظ شأن و جایگاه مردم از اولین اهداف انقلاب اسلامی بوده است.

وی با تاکید بر لزوم تنش زدایی و ایجاد آرامش در داخل و خارج کشور، افزود: داشتن آرامش در شرایط حاضر از اساسی‌ترین نیازها برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کشور است؛ همچنین باید بر اجرای قانون و پایبندی به شعارهای بزرگ انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خصوصاً بر جمهوریت نظام که سیری جهت جلب مشارکت مردم در اداره کشور است، تاکید کرد.

رئیس کمیسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تقویت مراکز علمی، دانشگاهی و استقلال این مراکز و ایجاد زمینه‌هایی مناسب جهت مشارکت اندیشمندان دانشگاهی در رفع مشکلات کشور داشته، ادامه داد: رعایت اختیارات قانونی هر یک از مدیران و نهادها و ارکان کشور خصوصاً در اظهارنظرها به ویژه در مورد سیاست‌های خارجی که تنها وزارت خارجه و رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور و یا مقامات تعیین شده از طرف آنها مجاز به اظهار نظر در این مورد هستند نیز باید مورد توجه باشد.

وی افزود: تریبون‌های رسمی و مذهبی کشور باید مراکزی اخلاق مدار و مبلغ وحدت و قانون مداری و جلوگیری از تفرقه افکنی و توهین باشند؛ احترام به آحاد مردم و تأکید بر عدالت اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی از مواردی است که باید به آن توجه شود و امید آن است که با وحدت، همدلی، تلاش و کوشش شاهد رشد و ترقی روز افزون ایران اسلامی باشیم.

کد خبر 472101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.