ضوابط میراث‌فرهنگی مانع از تخریب هتل فردوسی رشت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی گیلان با ارائه توضیحاتی نسبت به اخبار منتشر شده در روزهای جاری درباره هتل فردوسی رشت، گفت: تخریب این بنای تاریخی مغایر با قوانین و ضوابط حاکم بر بافت تاریخی شهر رشت است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی روز ۱۱ بهمن‌ماه، عنوان کرد: در این استان بیش از ۳۵۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که حدود ۱۲۰۰ اثر و بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، در مجموع بیش از ۱۰۰۰ بنای تاریخی چه در بخش دولتی و چه در مالکیت بخش خصوصی تحت حفاظت اداره‌کل استان قرار دارد.

او افزود: بنای هتل فردوسی نیز در بافت تاریخی رشت که یکی از بافت‌های مهم تاریخی استان محسوب می‌شود قرار گرفته که خوشبختانه با مذاکراتی که در سال ۱۳۹۷ با مالک آن انجام شد مورد مرمت قرار گرفت اما با توجه به طرح درخواست مالک ساختمان در سال ۱۳۹۸ در دیوان عدالت اداری، شعبه دوم این دیوان حکم خروج این اثر را از فهرست آثار تاریخی و ثبت ملی کشور را صادر کرد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان بیان کرد: با توجه به این‌که هتل فردوسی رشت در کنار آثار تاریخی دیگر در داخل بافت تاریخی و حریم میدان شهرداری رشت واقع شده است و ضوابط میراث‌فرهنگی بر آن اعمال می‌شود، با توجه به مذاکرات انجام شده با شهرداری تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای تخریب این بنای تاریخی صادر نشده است.

او درباره برنامه‌های این معاونت برای حفظ هتل فردوسی رشت، اعلام کرد: این معاونت به دنبال آن است تا خیابان شریعتی (از سر میدان شهرداری تا لب آب) که جزو خیابان‌های مهم استان است و تعداد زیادی از بناهای تاریخی مانند هتل فردوسی نیز در محدوده این خیابان قرار دارد را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کند.

جهانی یادآور شد: در این خصوص مجوزهای لازم از معاونت میراث‌فرهنگی کشور اخذ شده و پرونده این خیابان آماده شده و به‌زودی برای بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی کشور به وزارت‌خانه ارسال می‌شود، ضمناً تمامی بناهای واجد ارزش این خیابان تحت ضوابط بافت تاریخی و حریم میدان شهرداری و بازار تاریخی رشت قرار دارد.

او اضافه کرد: همچنین پیرو مکاتبه با شهرداری رشت، درخواست شده تا بدون هماهنگی اداره‌کل استان مجوزی برای تخریب این‌گونه آثار تاریخی صادر نشود تا نتیجه این پرونده مشخص شود.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به وضعیت بناهای تاریخی استان، یادآور شد: حدود هزار بنای تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و مالکیت حدود ۴۲ درصد این بناها در اختیار دستگاه‌های دولتی است، با مکاتباتی که با دستگاه‌های مذکور مانند شهرداری رشت و سایر شهرداری‌های استان انجام شده تا با توجه به ماده ۹۸ برنامه‌ی ششم قانون توسعه کشور از ظرفیت این دستگاه‌ها در مرمت و بازسازی این بناها استفاده شود.

او افزود: طرح‌های مرمتی مانند شیلات کیاشهر، طرح بازسازی کاخ سردار امجد با اعتبار نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال که تفاهم‌نامه آن با سپاه قدس استان به امضا رسیده و طرح مرمت ساختمان شهرداری و تبدیل آن به موزه بلدیه با اعتباری بالغ‌بر ۷۰ میلیارد ریال که توسط اداره‌کل استان تأمین شده است، نمونه‌هایی از این تلاش‌ها است که باید در این زمینه به نقش پررنگ دکتر مونسان و محمدحسن طالبیان و همچنین تلاش‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در اجرای این پروژه‌ها اشاره کرد.

جهانی درباره اخبار منتشر شده در مورد هتل فردوسی رشت، گفت: با توجه به ضوابطی که نسبت به حفظ آثار و بناها در بافت تاریخی محدوده شهرداری و خیابان شریعتی رشت وجود دارد هیچ ارگان و نهادی نمی‌تواند مجوز تخریب بناها را در آن صادر کند و این مسئله در ذیل اختیارات قانونی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان قرار دارد که به هیچ عنوان با تخریب این بنا موافقت نمی‌کند و با توجه به ضوابط قانونی و ابلاغیه وزیر نسبت به منع ساخت و ساز بیشتر از دو طبقه در محدوده بافت تاریخی رشت، تخریب و ساخت بنای جدید برای مالک آن از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نخواهد بود.

او با اشاره به ضوابط حفاظت از بناهای تاریخی بیان کرد: با توجه به قانون حمایت از بافت‌های تاریخی که صراحتاً در آن بیان شده که هیچ بنایی در محدوده بافت تاریخی، بدون کسب مجوز و پیروی از ضوابط میراث‌فرهنگی نباید احداث شود و در صورت ساخت و ساز غیرقانونی پرونده باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی شود و کمیسیون راسا متعهد است نسبت به قلع و قمع بنای احداث شده اقدام کند.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان اظهار کرد: مرمت در دست اقدام ۷۰ بنای تاریخی در سطح استان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، ثبت بیش از ۲۶ هزار قلم شیء در سامانه جام، افتتاح سه موزه طی سال جاری، انجام اقدامات لازم برای بهره‌برداری از ۱۳ موزه، ثبت و تشکیل پرونده برای بیش از ۷۵ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی و تهیه ضوابط حریم برای ۲۶ بنای تاریخی شهر رشت و ۱۰ بنای دیگر در سطح استان از جمله اقدامات دیگری بوده است که این معاونت در سال جاری به انجام رسانده است.

کد خبر 472063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.