خسارت آلودگی هوای شهر اصفهان ۸ میلیارد دلار در سال است

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر پایه مطالعات دانشگاهی، شهر اصفهان سالانه تنها ۸ میلیارد دلار خسارت زیست محیطی در زمینه آلودگی هوا دارد که این یک چالش ملی است؛ تالاب گاوخونی خشک است و خیزش گرد و غبار سلامت مردم را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود تجریشی یکشنبه - ۱۲ بهمن ماه- در جلسه امضای توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی استان اصفهان که به صورت برخط برگزار شد، امضای این توافقانه را سرآغازی برای مشارکت نخبگان در حل و فصل چالش‌های زیست محیطی دانست و اظهار کرد: تجربه نخستین کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور به سال ۹۳- ۹۴ بازمی‌گردد با این ایده که دانشگاه‌های بزرگ کشور به جای رقابت برای گرفتن پروژه‌های پژوهشی با یکدیگر برای حل مسائل ملی مشارکت کرده و راهکار علمی ارائه کنند.

وی افزود: نخستین قرارداد کنسرسیوم پژوهشی در سال ۱۳۹۶ به امضا رسید و به برنامه‌ای ارزنده برای ۹ شهر و ۱۳ دانشگاه برتر کشور تبدیل شد، اقدامات این کنسرسیوم هم اکنون مبنای تصمیم‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی و دولت برای رفع آلودگی هوای کلانشهرهای کشور قرار گرفته است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در مصوبه سال جاری هیئت وزیران مقرر شد یک درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق محیط زیست واریز شود که از این راه ۳۵ درصد عوارض به این صندوق واریز شد برای سال ۱۴۰۰ نیز با تأیید نمایندگان در کمیسیون تلفیق انتظار می‌رود این مصوبه به قانون دائمی طبق ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شود. اگر این امر در سال‌های آینده نیز تداوم یابد انتظار داریم سالانه حدود بین ۷۰۰ تا ۱,۲۰۰ میلیارد تومان پول نقد به حساب صندوق ملی محیط زیست داده شود و این درآمد می‌تواند به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و اقدامات فرهنگی و اجتماعی و ارائه تسهیلات به شرکت‌های خواهان، هزینه شود.

تجریشی با اشاره به لزوم پایش و شناسایی صنایع بزرگ و جمع بندی مشکلات و حل و فصل آنها از طریق ارائه راهکارهای علمی، تصریح کرد: پایش تمامی صنایع هر استان به ویژه اصفهان به کنسرسیوم واگذار خواهد شد و این کنسرسیوم دارای قرارداد جداگانه‌ای با صندوق ملی محیط خواهد شد. امیدواریم این کنسرسیوم علمی و پژوهشی برای چهار استان فارس، آذربایجان شرقی، خوزستان و خراسان رضوی به عنوان یک الگو استفاده شود و در سه یا چهار سال آینده با تقویت این کنسرسیوم‌های پژوهشی که به عنوان یک بازو برای سازمان حفاظت محیط زیست شناخته می‌شود، مشکلات زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

تمرکز ۸۰ درصد صنایع در محدوده ۵۰ کیلومتری اصفهان است

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس مطالعات دانشگاهی شهر اصفهان سالانه فقط ۸ میلیارد دلار خسارت زیست محیطی در زمینه آلودگی هوا دارد که این یک چالش ملی است؛ می‌دانیم تالاب گاوخونی خشک است و خیزش گرد و غبار سلامت مردم اصفهان را به خطر انداخته است.

تجریشی با اشاره به اینکه تمرکز ۸۰ درصد صنایع در محدوده ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان است و ۸۰ درصد صنایع آینده در همین محدوده قرار دارند، گفت: از این رو به عنوان حاکمیت و دولت و مردم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دانشگاه‌ها به عنوان مسئولیت اجتماعی به این موضوعات بپردازند؛ موضوعاتی در مورد تضاد بین نسل امروز و آینده، حفاظت محیط زیست و توسعه صنعتی است، انتظار داریم این تضادها با کمک مجموعه‌های علمی به راهکار تبدیل شود و با این توافقنامه بتوانیم سیاهه مشکلات استان را در یک برنامه پنج تا ۱۰ ساله برای صنایع حل و فصل کنیم.

وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز به شبکه سازی و نهادسازی علمی برای حل مشکلات کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امضای توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست صبح امروز یکشنبه- ۱۲ بهمن- با حضور مسعود تجریشی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به صورت وبینار انجام شد.

این تفاهم‌نامه همکاری با هدف بررسی چالش‌های زیست محیطی استان اصفهان در چهار حوزه محیط زیست انسانی شامل آب، خاک، هوا و پسماند به امضا رسیده است.

کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی استان شامل هفت دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی، دانشگاه کاشان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه پیام نور، شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان است.

براساس تفاهم‌نامه این کنسرسیوم چالش‌های زیست محیطی اصفهان را بررسی و برای حل معضلات راهکار علمی و اجرایی ارائه می‌کند و استانداری اصفهان نیز تضمین کننده اجرا خواهد بود.

کد خبر 471997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.