خطر بیخ گوش گردشگران زاینده‌رود

باغبادران از شهرهای بسیاری زیبایی است که به علت داشتن طبیعت بکر و زیبا در تمام فصول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران است؛ اما با وجود تمامی این پتانسیل‌ها همچنان با یک شهر توسعه یافته فاصله دارد چرا که پنجه در پنجه مشکلاتی دارد که نشان از وجود زخمی کهنه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسائل تهدید کننده محیط زیست یک موضوع ملی است که همه مردم در کنار دستگاه‌های مختلف باید با مشارکت و همت جمعی آن‌ها را رفع کنند چنان که جمع آوری اصولی فاضلاب و دفع بهداشتی آن از سطح شهر نقش مؤثری در حفظ محیط زیست و بهبود فضای زندگی شهروندان دارد.

در شهری چون باغبادران با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای گردشگری نبود شبکه دفع فاضلاب شهری یک معضل بسیار بزرگ است که زخمی بر پیکره شهر زده است آیا وقت آن نرسیده که مسئولان این شهر از چند دهه خواب بیدار شوند و به داد آن برسند.

اجرای پروژه فاضلاب باغبادران به دلیل ضعف در اجرا و پوشش اندک نه تنها محیط زیست و رودخانه زاینده رود بلکه سلامت مردم را تهدید می‌کند چرا که‬ ورود آب‌های خاکستری خانگی به معابر و بیشه زارها، شهر ساحلی باغبادران و شهروندان را از نفس انداخته است، اما این همه ماجرا نیست! این آب‌ها در نهایت وارد رودخانه زاینده رود می‌شود؛ نباید فراموش کرد باغبادران در بالا دست محل برداشت آب و انتقال آب تصفیه به استان اصفهان قرار گرفته و مدخل توزیع آب شرب به ۶۵۰ شهر و روستا و محل آب‌رسانی به پنج میلیون نفر در این استان به شمار می‌رود و وقتی مایه حیات آلوده می‌‏شود علاوه بر سلامتی شهروندان این شهر، بهداشت ساکنان دیگر شهرها و روستاهای اصفهان را به خطر می‌اندازد.

شاید پس از گذشت بیش از دو دهه از آغاز اجرای پروژه فاضلاب شهری باغبادران امروز زمان آن رسیده باشد که مسئولان امر وارد عمل شوند و برای مقابله با آلوده شدن آب اقدام کنند و صنایع بزرگ فولادی منطقه نیز در مسیر انجام وظایف اجتماعی خود و کاهش مصرف آب خام در تولید فولاد به این موضوع ورود پیدا کنند.

سلامت شهروندان در خطر است

«امیر مختاری» یکی از شهروندان باغبادران با ابراز گلایه از نبود شبکه دفع فاضلاب در این شهر گردشگر پذیر می‌گوید: حفظ سلامت تک تک مردم باید برای مسئولان مهم باشد امروز جریان آب‌های خاکستری در سطح شهر سلامت همه به خصوص کودکان را تهدید می‌کند.

وی می‌افزاید: بخش زیادی از آب‌هایی که در کانال‌های دفع آب‌های سطحی سرازیر است را فاضلاب خانگی تشکیل می‌دهد و که حاوی آلاینده‌های بیماری‌زای مختلفی است به خصوص امروز که شرایط کرونایی هم وضعیت را خطرناک‌تر می‌کند.

این شهروندان باغبادرانی ادامه می‌دهد: وضعیت فاضلاب این شهر نه فقط برای شهروندان بلکه برای گردشگرانی که در بستر رودخانه اسکان می‌کنند هم مشکلاتی را همراه خواهد داشت.

«حسین امیری» یکی از دانشجویان شهر است که مطالبه خود و شهروندان این خطه را ساماندهی شبکه دفع فاضلاب شهری عنوان می‌کند: وضعیت فاضلاب این شهر مشکل دیرینه‌ای است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، البته آب شرب سالم و تصفیه شده در اختیار مردم قرار دارد، اما آنچه سال‌ها است شهروندان را آزار می‌دهد نبود شبکه دفع فاضلاب خانگی است.

وی می‌افزاید: جاری بودن آب‌های سطحی و فاضلاب خانگی در سطح شهر واقعاً آزار دهنده است و در شأن شهر گردشگر پذیری مثل باغبادران نیست و باید هرچه سریع‌تر به این وضعیت رسیدگی جدی شود.

مردم از مسئولان انتظار اقدام جهادی دارند

«سهیل صادقی» که از کارمندان دولتی ساکن در شهر باغبادران است، اظهار می‌کند: نبود شبکه دفع فاضلاب مناسب علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، در فصول سرد و گرم مشکلاتی دیگری را نیز همراه دارد و سه دهه شهروندان را با معضلات زیادی رو به رو کرده است.

وی ادامه می‌دهد: امروز با نبود شبکه دفع فاضلاب در باغبادران تمام فاضلاب منازل شهروندان از طریق چاه‌های جذبی جمع آوری می‌شود که مطمئناً این مسئله سبب آلوده شدن آب‌های زیرزمینی خواهد شد.

این شهروند باغبادرانی می‌گوید: مسئولان و متولیان امر باید پس از سال‌ها انتظار برای فاجعه‌ای که در این روزهای کرونایی سلامت شهروندان و مردمی که از آب رودخانه زاینده رود سیراب می‌شوند فکری بکنند، انتظار داریم در رفع چنین مشکل بزرگی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد مسئولان به صورت جهادی به میدان بیایند.

وی می‌افزاید: قطعاً آب سطحی آلودگی ندارد، اما وقتی به دلیل نبود تأسیسات فاضلاب شهری، فاضلاب خاکستری خانگی نیز در جداول روباز سرازیر شود موجب آلودگی می‌شود.

صادقی اظهار می‌کند: مدیریت شهری باغبادران در تلاش است تا معابر سطح شهر از نظر پیاده روسازی، هدایت روان‌آب‌ها، زیرسازی و آسفالت ساماندهی شود، اما قطعاً تا زمانی که شبکه دفع فاضلاب شهری اجرا نشده و به بهره برداری نرسد این فعالیت‌های شهرداری نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

محرومیت یک چهارم شهر باغبادران از داشتن شبکه دفع فاضلاب

«حجت الله امینی» شهردار باغبادران در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خرابی آسفالت شهر باغبادران بیشتر به علت حفاری‌ها برای اجرای پروژه شبکه دفع فاضلاب است چرا که ایجاد بعضی از این شبکه‌ها فرسایشی شده و این مسئله مشکلاتی را برای مدیریت شهری به وجود آورده و البته سبب نارضایتی شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه دفع فاضلاب همچنان یکی از مهمترین دغدغه‌های شهروندان باغبادران است، اظهار می‌کند: پروژه سیستم دفع فاضلاب شهر حدود دو دهه است که در دست اجرا بوده اما به جز پنج سال نخست آغاز طرح، سرعتی در توسعه اجرای این پروژه مهم زیست محیطی وجود نداشت.

شهردار باغبادران می‌افزاید: برای رفع این موضوع، با حضور مسئولان ارشد شهرستان لنجان و همچنین مدیرعامل آبفای استان جلسات متعددی برگزار شده که در نهایت مقرر شد با روش‌های مختلف این دغدغه شهروندان رفع شود.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اجرای شبکه دفع فاضلاب در محله «ملک آباد» مدت‌هاست دنبال آن هستیم که شبکه دفع فاضلاب این محله به شبکه اصلی انتقال فاضلاب و به حوضچه‌های تصفیه خانه متصل شود، اما با وجود پیگیری‌ها همچنان این مهم محقق نشده است و روند اجرای آن به کندی پیش می‌رود.

امینی با بیان اینکه حدود یک چهارم شهر باغبادران از داشتن شبکه دفع فاضلاب محروم است، می‌گوید: علیرغم هشدارها و تلاش‌های چندساله شهرداری و شورای اسلامی شهر برای ساماندهی وضعیت دفع فاضلاب شهر و جلوگیری از نفوذ آن به رودخانه، هیچ عزمی برای رفع این معضل از سوی مسئولان امر دیده نشده است.

وی ادامه می‌دهد: امکان تخلیه فاضلاب و اجرای سپتینک در بخشی از محلات باغبادران به دلیل واقع شدن در بافت فرسوده شهر وجود ندارد و متأسفانه توسط کانال‌های دفع آب‌های سطحی به سمت قعر شهر باغبادران که رودخانه زاینده رود نیز از آن قسمت عبور می‌کند هدایت و مستقیماً وارد رودخانه می‌شود.

روان آب‌ها تهدیدی برای سلامت گردشگران

شهردار باغبادران اضافه می‌کند: در شهر باغبادران به دلیل وجود بیشه زارها و عبور رودخانه زاینده‌رود شاهد حضور گردشگران و اطراق آنها در حاشیه زاینده رود هستیم و بسیاری از مسافران به دلیل ناآگاهی از آلودگی روان آب‌ها در کنار آن اسکان می‌کنند و این مسئله باعث ایجاد نگرانی‌های بسیاری است.

وی خاطرنشان می‌کند: شهر ساحلی باغبادران در بالا دست محل برداشت آب و انتقال آب تصفیه به استان اصفهان و دیگر استان‌ها بوده از این رو ساماندهی فاضلاب شهری و جلوگیری از سرریز روان‌آب‌های خاکستری در رودخانه زاینده رود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امینی تاکید می‌کند: به دلیل مشکلات اقتصادی طی سال‌های اخیر دولت نتوانسته بودجه لازم را برای توسعه شبکه دفع فاضلاب اختصاص دهد، از طرفی هزینه بر بودن اجرای این شبکه امکان مشارکت مردم را کاهش داده و مشکلات اقتصادی شهروندان نیز باعث شده در این زمینه همکاریلازم  را نداشته باشند.

وی با اشاره به مشکل کمبود آب و تنش‌های آبی سال‌های اخیر اظهار می‌کند: تکمیل شبکه دفع فاضلاب شهری در کنار اینکه مشکل فاضلاب باغبادران و معضل زیست محیطی را رفع خواهد کرد منجر به امکان استفاده از پساب خاکستری در صنعت و واحدهای تولیدی نیز خواهد شد.

دسترسی راحت صنایع بزرگ فولادی به آب خام

شهردار باغبادران تصریح می‌کند: با توجه به اهمیت موضوع، با فولاد مبارکه و کارخانه ذوب آهن رایزنی‌هایی شد، اما به دلایلی از جمله جمعیت باغبادران و حجم پایین تولید فاضلاب پیگیری‌های مدیریت شهری نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی می‌افزاید: تا زمانی که صنایع بزرگ فولادی دسترسی راحت به آب خام داشته باشند و با برداشت از زاینده رود نیازهای خود را رفع کنند قطعاً تمایلی به هزینه‌کرد و انتقال آب‌های خاکستری برای استفاده در صنعت نخواهند داشت همین موضوع سبب شده اجرای پروژه شبکه دفع فاضلاب باغبادران سال‌ها به تعویق بیفتد.

امینی تاکید می‌کند: انتقال فاضلاب باغبادران و الحاق پساب خاکستری این شهر به پسابی که از بخشی از شهرستان لنجان به فولاد مبارکه منتقل می‌شود هزینه چندانی ندارد و اگر مدیریت آبفای استان به این مسئله کمک کند این پروژه به اتمام خواهد رسید.

وی یادآور می‌شود: شهرک‌های فولادی که در نزدیکی باغبادران حضور دارند نیز می‌توانند از این پساب استفاده کرده و در ازای استفاده از آن در تکمیل شبکه دفع فاضلاب شهر کمک کنند.

شهردار باغبادران می‌گوید: از مسئولان آبفای استان و شهرستان لنجان انتظار داریم توجه بیشتری به مسائل شهر باغبادران و اجرای شبکه دفع فاضلاب این شهر داشته باشند تا معضل چندین ساله این شهر گردشگر پذیر رفع شود.

با یک شهر توسعه یافته فاصله زیادی داریم

«کمال کرامتیان» رئیس شورای اسلامی شهر باغبادران شبکه دفع فاضلاب را یکی از نیازهای ضروری و زیرساختی شهر می‌داند و می‌گوید: این شهر علی‌رغم داشتن ظرفیت بالای گردشگری و تلاش مدیریت شهری برای ارتقای کیفیت حیات و سرزندگی شهروندان به دلیل اجرا نشدن شبکه دفع فاضلاب شهری و جاری بودن روان آب‌ها همچنان فاصله زیادی با یک شهر توسعه یافته دارد.

وی تصریح می‌کند: براساس نظر کارشناسان، فاضلاب‌ها و روان آب‌ها حاوی میکروب‌ها و مواد بیماری‌زای هستند و قطعاً دفع غیراصولی آن‌ها در محیط باعث تهدید بهداشت عمومی و به خطر افتادن سلامت شهروندان می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر باغبادران ادامه می‌دهد: دفع آب‌های سطحی و دفع فاضلاب خانگی دو مقوله‌ای است که در اذهان شهروندان فاضلاب تلقی می‌شود و این در حالی است که هدایت و دفع آب‌های سطحی و باران در معابر شهری بر عهده شهرداری و دفع فاضلاب خانگی بر عهده اداره آب و فاضلاب است.

وی با بیان اینکه اداره آب و فاضلاب باید شبکه دفع فاضلاب شهری را طراحی کرده و فاضلاب‌های خانوارها و مغازه‌ها را از طریق آن به تصفیه خانه هدایت کند، می‌گوید: از زمان اجرای پروژه شبکه دفع فاضلاب شهر باغبادران مدت زیادی گذشته است به گونه‌ای که سابقه اجرای این طرح به سه دهه پیش باز می‌گردد و متأسفانه با وجود وعده‌های داده شده این پروژه فرسایشی همچنان به اتمام نرسیده و تکمیل آن به یک مطالبه جدی شهروندی مبدل شده است.

کرامتیان با بیان اینکه حفظ سلامت مردم از جایگاه بالایی در نظام تصمیم گیری مدیران و مسئولان برخوردار است، خاطرنشان می‌کند: اتمام شبکه گذاری سیستم دفع فاضلاب در محلات جدید شهر و همچنین اجرای این طرح در بافت فرسوده شهری نیازی است که انتظار می‌رود مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد چرا که سرازیر شدن فاضلاب به کانال آب‌های سطحی و انتقال آن به رودخانه زاینده رود مشکلی  در حوزه بهداشت بوده که با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد و رودخانه و سفره‌های زیرزمینی را مورد تهدید قرار داده است.

کد خبر 471986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.