طرح ۱۰ ساله سبزسازی بارسلونا در پساکرونا

قرنطینه‌های اعمال شده برای مهار کرونا باعث شد مردم و مقامات از اهمیت طبیعت برای بشر و جوامع بیشتر آگاه شوند. در این راستا، برنامه‌ریزان بارسلونا در اسپانیا به پروژه‌های سبزسازی خود سرعت بیشتری بخشیده و در تلاش بوده‌اند اهداف بلندپروازنه‌تری برای سبزسازی شهر در پیش گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا پیش از انتشار ویروس کرونا، اهمیت فضاهای سبز و پارک‌ها از نظر افراد بسیاری پنهان مانده بود اما محدودیت‌هایی که در این دوران بر مردم اعمال شد، گرایش آن‌ها را به این فضاها افزایش داد. مردم در سراسر دنیا، پس از هر بار پایان یافتن یک دوره قرنطینه، بیش از پیش با فضاهای سبز پیوند برقرار کرده و در تلاش بوده‌اند بیشترین بهره را از هوای پاک این فضاها بگیرند. حتی بسیاری نیز به ایجاد فضاهای سبز هرچند کوچکی در محیط خانه خود پرداخته‌اند تا از این طریق، به تولید سبزیجات سالم بپردازند و در محیط خانه خود، هوای پاک استنشاق کنند.

در این راستا و در پی افزایش اهمیت فضاهای سبز، مقامات رسمی بارسلونا پروژه‌ای ۱۰ ساله طراحی کرده‌اند که طی آن قرار است از هر سه خیابان در یک منطقه مسکونی یا تجاری، یک مورد به محله کاملاً سبز تبدیل شود. هدف اصلی برنامه‌ریزان از اجرای این طرح، پیوند دوباره بین افراد، نظیر کودکان، زنان و بزرگسالانی است که تا پیش از انتشار ویروس کرونا، اوقات فراغت خود را با یکدیگر سپری می‌کردند. پس از پیاده‌سازی این طرح بلندپروازانه، که توسط شهرداری بارسلونا انجام خواهد شد، ترافیک خودرویی به حداقل خواهد رسید و فضاهای سبز در منطقه مرکزی اکسمپ به طور چشمگیری گسترش خواهد یافت. شهردار برای تبدیل خیابان‌ها به فضای سبز در مناطق مسکونی و تجاری پرجمعیت مبلغ ۳۸ میلیون یورو در نظر گرفته است.

مزایای فضاهای سبز

بدیهی است که وجود فضاهای سبز در یک منطقه نه تنها به خنک‌سازی و کاهش حداکثری اثرات جزایر گرمایی کمک می‌کند، بلکه به پیشگیری یا به حداقل رسیدن وقوع سیل در آب و هواهای سرد و مرطوب منجر می‌شود. شهرهای متراکم اغلب از سازه‌هایی بتنی و آسفالتی به رنگ تیره تشکیل شده است که در اثر جذب نور خورشید، افزایش اثرات جزایر گرمایی را در پی دارد. از سوی دیگر، در مناطق سرد و مرطوب نیز همین سطوح سفت آسفالتی بیشترین آسیب‌پذیری را در مقابل بارش باران و برف از خود نشان می‌دهد چرا که مانع از نفوذ آب به سطوح زیرین زمین می‌شود و در نهایت، سیلاب سراسر خیابان‌ها و کوچه‌ها را فرا می‌گیرد.

این در حالی است که محققان به ارتباط مستقیم بین آلودگی هوا و میزان مرگ‌های ناشی از انتشار ویروس کرونا دست یافته‌اند. در واقع، افرادی که در مناطقی با دسترسی بیشتر به فضاهای سبز و در نتیجه سطح پایین آلودگی هوا زندگی می‌کنند، کمتر جان خود را بر اثر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ از دست می‌دهند. این امر می‌تواند در نتیجه استنشاق هوای پاک در این افراد و ابتلای کمتر آن‌ها به بیماری‌های تنفسی و قلبی-عروقی باشد که خود نقش مهمی در میزان مرگ‌های کرونایی بر عهده دارد. به عنوان مثال، محققان دانشگاه هاروارد، واقع در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در ایالات متحده آمریکا، طی مطالعات پی در پی خود به این نتیجه رسیدند که ساکنان مناطقی با بالاترین سطوح آلودگی هوا در کشور، بیشترین نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا را داشته‌اند.

مقامات رسمی کلان شهر بارسلونا، که در بین شهرهای اروپایی، یکی از آلوده‌ترین شهرها از نظر هوا را دارد، تلاش کرده‌اند طی چند سال گذشته ترافیک و محل پارک خودروها را به حداقل برسانند تا از این طریق، به پاک‌سازی هوا از گازهای آلاینده کمک کنند. از سال ۲۰۱۶، این افراد طرح شهرک‌های خودکفا را نیز به طور آزمایشی آغاز کرده‌اند تا از این طریق، تردد خودروها را در حاشیه مناطق مسکونی ممنوع و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین آن کنند. در نتیجه پیاده‌سازی این طرح آزمایشی، مردمی که تا پیش از این در آپارتمان‌های کوچک و اغلب بدون بالکن زندگی می‌کردند و هر روز دود ناشی از تردد خودروها را استنشاق می‌کردند، اکنون در فاصله ۱۵ دقیقه‌ای از محل سکونتشان به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی دارند و می‌توانند تنها از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به تردد بپردازند.

اعمال قرنطینه‌های کرونایی در بارسلونا نیز منجر به کاهش چشمگیر آلودگی هوا شد که همین امر مقامات را به انجام اقدامات بیشتر برای گسترش فضاهای سبز و ممنوعیت تردد خودروها سوق داد. در نهایت، این افراد تصمیم گرفتند از هر سه خیابان در سراسر شهر، یک مورد را به روی خودروها ببندند و آن را به فضایی کاملاً سبز تبدیل کنند.

کد خبر 471957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.