خودباوری زنان لازمه خانواده‌ای سالم و پرنشاط

یک مددکار اجتماعی گفت: همسر و مادری که خود را باور داشته و به خویشتن عشق بورزد، می‌تواند محیط خانواده را شاد کند، در فرزندپروری موفق‌تر عمل کرده و فرزندانی شادتر و توانمندتر تربیت کند، بنابراین اهمیت به زنان با توجه به نقش مهم و موثر آن‌ها در خانواده باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.

صبا فرشته‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص عمده مشکلات برخی خانواده‌ها، اظهار کرد: زنانی که با آسیب‌ها و معضلات اجتماعی ریز و درشت دست‌وپنجه نرم می‌کنند، فقر هم توان حرکت را از آن‌ها می‌گیرد و آنها را به سمت استیصال و درماندگی، خشونت و غم سوق می‌دهد.

فرشته‌نژاد با اشاره به مشکلات بسیار زنان آسیب‌پذیر در جامعه، افزود: خشونت، فقر، استیصال و کاستی‌های سلامت جسمی و روحی تنها برخی از مشکلات طاقت‌فرسایی است که زنان مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار شهر با آن روبرو هستند، این زنان اکثراً چوب اعتیاد همسران خود را می‌خورند، اما نقش خود آن‌ها نیز در شکل‌گیری، حل شدن و یا نشدن مشکلات بسیار مهم است.

زنان مهره‌های اساسی و اثرگذار خانواده

این مددکار اجتماعی با تاکید بر اینکه خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون اصلی‌ترین نهاد اجتماعی در همه فرهنگ‌ها بوده است، تصریح کرد: خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماعی و در عین حال بزرگترین واحد تربیتی و انسان‌ساز است و باید از تمام جهات مورد توجه و مدیریت قرار گیرد، زنان به عنوان مهره‌های اساسی و اثرگذار در رشد و کمال یا انحطاط افراد خانواده نقش مهم و مؤثری ایفا می‌کنند و در پایداری و رشد این نهاد سیستم‌گونه نقش کارآمدی دارند.

وی ادامه داد: از نکات مغفول در حوزه پژوهش‌های زن و خانواده، اهمیت زن به عنوان فرد مستقل از خانواده است، با توجه به نقش اساسی زن در این سیستم و تأثیرات حالات روحی، روانی و جسمی وی بر کل اعضای خانواده، نیاز به بررسی و توجه به مسائل زن به شکل مجزا از خانواده نیز وجود دارد.

فرشته‌نژاد با اشاره به اینکه به زن فارغ از نقش جنسیتی و اجتماعی وی در خانواده باید به عنوان موجودی مستقل و خودباور نگاه کرد، گفت: مهم است که زن نشاط، سلامتی و توانمندی کافی را داشته باشد تا بتواند اهدافی را برای خود و آینده در نظر بگیرد و به علایق و توانمندی‌های خود اهمیت دهد.

وی تصریح کرد: در جوامع امروز شاهد وجود برخی زنان منفعل، نیازمند و متکی به همسران هستیم که به عنوان یک انسان مستقل توانایی اداره زندگی را در صورت اعتیاد، ترک منزل و از کارافتادگی سرپرست خانواده ندارند.

شادابی و سلامت جسمی و روحی زن مؤثر در خانواده

این مددکار اجتماعی با اشاره به ویژگی‌های خانواده سالم، افزود: خانواده سالم و موفق خانواده‌ای است که زن با توجه به نقش جنسیتی زنانه خود و با وجود انجام وظایف و مسئولیت‌هایی که در قبال همسر و فرزندان دارد، موجودیت و فردیت خود را فراموش نکند و بتواند دانش، مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را ارتقا دهد و به خانواده‌اش کمک کند.

وی با تاکید بر این که همسر و مادری که خود را باور داشته و به خویشتن عشق بورزد، می‌تواند محیط خانواده را شاد کند، اظهار کرد: زنان خودباور در فرزندپروری نیز موفق‌تر عمل کرده و فرزندانی شادتر و توانمندتر تربیت می‌کنند، بنابراین خانواده به عنوان یک سیستم به کارکرد مطلوب تمامی اعضا به تنهایی نیز نیاز دارد که این موضوع در مورد زنان با توجه به نقش مهم و مؤثرتر در خانواده اهمیتی دو چندان می‌یابد.

فرشته‌نژاد گفت: شادابی و سلامت جسمی و روحی زن تأثیر مستقیمی بر همه اعضای خانواده دارد و چنانچه زن به اندازه کافی شاد، سالم و خودباور باشد می‌تواند این شادی را در تمام اعضای خانواده ایجاد کند، در اکثر خانواده‌ها، مادر خانواده فردی است که همه اعضای خانواده با وی ارتباط بیشتر و بهتری دارند، بنابراین تأثیر زنان بر کل اعضای خانواده بیشتر است، اما نباید از این نکته غافل شد که روابط مثبت زن و مرد و محبت مرد به زن هم عامل نشاط زن و به دنبال آن نشاط تمام اعضای خانواده خواهد بود.

کد خبر 471945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.