فرهنگی: احتمال تصویب ۳ دوازدهم لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمال تصویب سه دوازدهم بودجه در صحن علنی مجلس وجود دارد.

به گزارش ایمنا، محمد حسین فرهنگی» روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره نحوه بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس از آغاز بررسی آن از ۱۴ بهمن اظهار کرد: بودجه از احکام داخلی است و تفاوتی با سایر طرح‌ها و لوایح ندارد.

وی با بیان اینکه اگر کلیات لایحه بودجه در صحن تصویب شود، جزئیات آن بررسی خواهد شد، گفت: کمیسیون تلفیق در این مدت در بررسی لایحه بودجه بعضی رانت‌ها و برخی و مسائلی که ممکن بود سبب نگرانی شود را حذف کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دارو، نهاده‌های دامی، مسائل مربوط به مواد خوراکی از جمله مسائلی بود که در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شد و با مسوولیت‌های مشخص در اختیار دستگاه‌های مرتبط و عامل آن قرار خواهد گرفت و نیاز بود این رانت از بودجه حذف شود و منابع آن را در اختیار مردم قرار بگیرد.

فرهنگی اضافه کرد: البته راهکاری که کمیسیون تلفیق در نظر داشت تبدیل این منابع به کالا بود. ولی با توجه به ابهاماتی که وجود داشت زمینه برای بررسی بخشی از آن در کمیسیون تلفیق و بخشی در صحن علنی فراهم شد.

وی افزود: هدف نهایی این است که این منابع به صورت کالا یا نقدی در اختیار مردم قرار بگیرد. البته بعد از تأیید کلیات نمایندگان وارد جزئیات شده و مانند سابق لایحه بودجه در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه اگر کلیات بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس رد شود، شیوه بررسی چگونه خواهد بود، گفت: در این صورت لایحه بودجه برای بررسی به دولت بازگردانده می‌شود و دولت دو هفته فرصت دارد لایحه را بازنگری کرده و در صورت ارسال به مجلس، لایحه بودجه به جای بررسی در کمیسیون تلفیق در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

فرهنگی گفت: البته اگر در صحن کلیات تأیید و تصویب شد، لایحه بودجه این بار به کمیسیون تلفیق می‌رود تا فقط جزئیات آن بحث و بررسی شود و در نهایت جزئیات به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در همان مرحله هم مجلس با کلیات موافقت نکرد و با توجه به اینکه فرصتی نیز باقی نیست، راهکار فقط این است که لایحه بودجه به صورت ۳ دوازدهم تصویب شود. البته اگر دولت لایحه‌ای ارائه کرد محدود به ۳ دوازدهم نخواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع مسکن نیز در دستور کار این هفته نمایندگان در مجلس شورای اسلامی خواهد بود، گفت: مسکن از مواردی است که بسیار اهمیت دارد و مورد توجه افکار عمومی است و انتظار می‌رود مجلس دراین‌باره قدم اساسی بردارد. بر همین اساس کلیات و جزئیات در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد و درنهایت آنچه در جزئیات بررسی شد به عنوان راهکاری در تولید و عرضه مسکن به این دولت و دولت آینده ابلاغ خواهد شد.

فرهنگی با اشاره به طرح شفافیت آرا نمایندگان نیز گفت: یکی از ابهاماتی که این روزها در رسانه‌ها مطرح شد موضوع طرح شفافیت آرا نمایندگان بود که مدت‌ها است در کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس بررسی شد ولی به صورت عادی به صحن ارجاع شد در بررسی آن شتابزدگی رخ ندهد

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان درخواست اولویت بررسی این طرح را در صحن علنی داشتند که در جلسات این هفته فوریت آن به رأی گذاشته می‌شود و در صورتی که این فوریت رأی بیاورد، نمایندگان برای بررسی جزئیات وارد شور خواهند شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، صحن به صورت سه شیفت فعالیت خواهد کرد، یادآور شد: اختیار این موضوع با هیأت رئیسه مجلس است. زیرا در سایر جلسات علنی مجلس حداکثر ۴ ساعت زمان در نظر گرفته شده است ولی برای بررسی بودجه حداقل زمان در نظر گرفته شده ۴ ساعت است که صورت شیفت دوم یا سوم هم می‌تواند به آن اضافه شود.

فرهنگی ادامه داد: این زمان بندی به پیشرفت در بررسی لایحه بودجه بستگی دارد که اگر روند بررسی لایحه کند انجام شود، بررسی به صورت سه شیفت خواهد بود و اگر روند به سرعت بیشتری ادامه یابد، دو شیفت برای بررسی لایحه بودجه در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق آئین نامه داخلی مجلس، محدودیتی برای ایجاد شیفت‌ها دوم و سوم برای بررسی لایحه بودجه وجود ندارد و حتی نیاز به رأی نمایندگان هم نیست و هیأت رئیسه می‌تواند دراین‌باره تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات مجلس در هفته‌های گذشته نیز گفت: لایحه شورای حل اختلاف در هفته‌های گذشته بحث و بررسی شد به شورای نگهبان ارسال شد که لایحه مهمی بود. زیرا شوراها نقش بسیار مهمی در آئین دادرسی کشور دارند و سبب کاهش هزینه‌ها شده و از اطاله دادرسی‌ها جلوگیری می‌کنند و اثرات مهم و گسترده‌ای در امورات مربوط به دستگاه قضائی کشور دارند.

فرهنگی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف در بهبود شرایط دستگاه قضائی کشور نیز بسیار مؤثر هستند و این لایحه از نظر رئیس جدید قوه قضائیه در قالب لایحه به مجلس واصل شد و برخی اصلاحات را نیز مجلس انجام داد که پس از تبدیل آن به قانون دائمی می‌تواند ثباتی در این بخش ایجاد کرد و برای نظام دادگستری نیز مسیرهای جدید و چشم اندازهای روشنی را ترسیم خواهد کرد تا این بخش از قوانین موقت خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: این لایحه موارد متعددی را در بر می‌گرفت که امیدواریم با همکاری دولت وقوه قضائیه اجرای آن به انجام برسد و مجلس نیز در ادامه این فرآیند تأثیرات خود را خواهد گذاشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 471833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.