«تهران همیشه بیدار» باید شب مردگی شهر را برطرف کند

عضو شورای شهر تهران گفت: باید دسترسی به امکانات اولیه خدماتی را از جمله اولویت‌های شهری قرار دهیم و مشکلات و کمبودهای حیات شبانه تهران را به عنوان شهری که میزبان سایر شهروندان از شهرهای دیگر است برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد مسجدحامعی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"بر اساس نیاز شهر مکان‌هایی به عنوان مبادی ورودی شهر، پایانه‌های مسافربری برون شهری، پایانه‌های غرب، جنوب، شرق و ایستگاه‌های راه‌آهن در نظر گرفته شده است که لازم است حیات شبانه داشته باشند و یا به گفته طرح بررسی شده در صحن شورا، شهر بیدار باشند.

انبوهی از مسافران در این نقاط به ویژه در شب‌ها تردد دارند که کمتر خدماتی در آنجا وجود دارد و مشکلاتی را برای مسافران که دارای همراه زن و بچه هستند ایجاد کرده است. رسیدگی به این مکان‌ها یعنی مبادی ورودی شهر، ایستگاه راه‌آهن، پایانه غرب، پایانه جنوب، پایانه شرق و مانند آنها را باید در اولویت قرار دهیم.

پیرامون ایستگاه راه‌آهن که به کل تعطیل است و انبوه مسافرانی که در آنجا پیاده می‌شوند دسترسی چندان به امکانات اولیه خدماتی ندارند، به نظرم این موضوع را از جمله اولویت‌های شهری قرار دهیم و مشکلات و کمبودهای حیات شبانه تهران را به عنوان شهری که میزبان سایر شهروندان از شهرهای دیگر است را برطرف کنیم.

در جلسه شورای شهر در پاسخ به این سوال که در کشورهای توسعه یافته همه این مراکز از ساعت ۱۲ شب تعطیل هستند و ما نیز سیستم خود را باید به سمت و سویی ببریم که مزاحمت ایجاد نکنیم، گفتم: بله این در مصوبات پیشین هم وجود دارد اما باید در نظر گرفت که تردد شبانه واقعیتی است که در شهرها فراوان است و من خود بارها با همین وسایل نقلیه عمومی نیمه شب یا صبح زود وارد تهران شده‌ام. ما باید متناسب با شرایط خودمان عمل کنیم و به دلیل وجود مسافرانی که تردد دارند باید به فکر دسترسی آنها به امکانات اولیه باشیم و تسهیلاتی در اختیارشان قرار دهیم.

ما به دلیل اینکه ایستگاه قطار نزدیک محل سکونت ماست این‌ها را به خوبی می‌دانیم اما هیچ امکاناتی وجود ندارد؛ یکی برای بچه‌اش می‌خواهد چیزی بخرد، یکی بیمار همراه دارد و همینطور نیازهای دیگر اما هیچ امکاناتی برای استفاده افراد نیست.

این نقاط شهر که به طور طبیعی باید آمد و شد شبانه داشته باشند، پس باید فکری کرد وگرنه پاسخگویی نیازهای ضروری مردم به عنوان یک فرصت در اختیار گروه‌های سودجو خواهد افتاد و دست کم این است که اجناس با قیمتی بالاتر به دست مردم می‌رسد.

به هر حال شب هنگام، زمان آرامش شهر و شهروندان است. در واقع حیات شبانه نباید مانع آرامش شهر و شهروندان شود البته در حیات روزانه هم نباید این اتفاق بیفتد اما تاکید روی شب بیشتر است. حفظ آرامش شبانه شهر، تاکید دوباره بر حقوق شهروندی است و لازم است در شهر؛ حقوق شهروندان و آرامش زندگی آنها در اولویت باشد.

آرامش شهروندان یک اصل اساسی است. مثلاً در مناطقی چون محدوده دارالخلافه ناصری، یک زمان ناصر خسرو را داری و یک زمان امام زاده یحیی را. در ناصر خسرو هیچ سکونتی نیست اما در امام زاده یحیی زندگی جریان دارد و نباید جریان زندگی را برهم بزنیم، مردم در آنجا خانه و زندگی دارند و نباید کارهای ما مخل آرامش و آسایش آنها باشد.

همه پهنه حصار ناصری مشابه هم نیست. در آنجا خیابان ایران هم هست که زندگی در آن جریان دارد و به هر حال اقدامات ما نباید مخل زندگی مردم و آرامش و آسایش آنها شود. ولی شما می‌توانید طرح زندگی شبانه مثلاً در فضای بازار را فعال کنید که خیلی هم خوب است.

خیابان سی تیر را که فعال کردند کسی به جزئیات توجه نکرد. ابتدا دکه‌های اغذیه فروشی روبه‌روی برخی مغازه‌ها و خانه‌ها بود و ساکنان مطرح کردند که از بوی کباب و روغن سوخته مریض شده‌اند. براین اساس و به مرور زمان جانمایی‌های جدیدی شد و دکه‌ها به سمتی رفت که مراکز اداری در آنجا واقع شده و آرامشش را در آنجا پیدا کرد. در جای جدید که مراکز تجاری و اداری بودند، به سبب غیر فعال بودن دکه‌ها در روز، مشکلی پیش نیامد.

اگر قرار باشد ما یک بخش شهر را فلج کنیم، نظم آن را برهم بزنیم، روابط شهروندی را مخدوش کنیم، آرامش شهروندان را از بین ببریم و ترافیک ایجاد کنیم، پس این چه طرحی است که در آن به حقوق شهروندان تجاوز شده است.

یک بار یکی از آقایان وزرا ما را به منزل خود دعوت کرد و عمداً از مسیری رفت که بسیار پر رفت و آمد بود و گفت مسیر دیگری هم وجود داشت اما شما را از این مسیر آوردم تا تلخی ترافیک و مشکلات هر روز مردم را درک کنید.

نباید آرامش مردم را برهم بزنیم بلکه باید شب مردگی شهر را برطرف کنیم. اولویت ما ارتقای سطح زندگی شهروندان است و فعالیت ما با این اولویت نباید مغایر باشد."

کد خبر 471699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.