اعلام رقم خط فقر امکان‌پذیر نیست

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: قطعاً اعلام رقم خط فقر در کشور ما امکان‌پذیر نیست، زیرا مسئله تأمین معیشت یا خط فقر به کالاهای اساسی مربوط می‌شود که در سبد هزینه قرار می‌گیرد و همواره با نوسان نرخ همین، کالاهایی روبرو هستیم که یک خانواده برای گذران معیشت خود به آن‌ها نیازمند است.

اصغر برشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رقم خط فقر به معنای خط مرگ و زنده ماندن برای مردمی است که لازمه زندگی و تهیه مایحتاج زندگی‌شان آن میزان از درآمد است.

وی افزود: قطعاً اعلام رقم خط فقر در کشور ما امکان‌پذیر نیست، زیرا مسئله تأمین معیشت یا خط فقر به کالاهای اساسی مربوط می‌شود که در سبد هزینه قرار می‌گیرد و همواره با نوسان نرخ همین، کالاهایی روبرو هستیم که یک خانواده برای گذران معیشت خود به آن‌ها نیازمند است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بودجه سال آینده به ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان تبدیل نموده و کمیسیون تلفیق هم پیشنهاد نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را داده است، چگونه می‌توان برای خط فقر مرزی را معین کرد؟ این ارز برای تأمین کالاهای اساسی خرج می‌شود که مایحتاج عمومی مردم است حال با افزایش چند برابری آن بدون تردید با رشد نرخ‌ها و افزایش تورم مواجه خواهیم بود که دیگر حد و مرزی را برای فقر باقی نمی‌گذارد.

برشان ادامه داد: بر این اساس در این شرایط، اعلام هر عدد و رقمی برای خط فقر نادرست است چرا که هیچ نقطه روشنی برای جبران این افزایش نرخ در راستای تأمین کالای اساسی و تأمین معیشت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: زیرا مبنای محاسبه ارز دولتی است که هنوز نیز با نرخ ۴,۲۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود و این تورم لجام‌گسیخته را به وجود آورده است؛ حال در زمانی که نرخ این ارز به چند برابر برسد چه محدوده‌ای برای خط فقر وجود خواهد داشت؟

این فعال اضافه کرد: مورد قابل توجه دیگری که در این زمینه وجود دارد آنکه برخلاف آنچه در همه نقاط دنیا مرسوم است نرخ کالاهای اساسی در شهرها و استان‌های کشور متفاوت است؛ این چنین که یک کالا در هر شهری با یک قیمت متفاوت از شهر دیگر عرضه می‌شود؛ بنابراین چنین نوسانی اجازه تعیین خط فقر کلی برای یک کشور را نمی‌دهد و طبق آمارهای موجود هم اعداد متفاوت است که این موضوع نیز مانع اعلام عدد ثابت برای خط فقر می‌شود.

برشان خاطرنشان کرد: با استمرار شرایط کنونی و تصویب افزایش نرخ ارز دولتی، قطعاً با شرایطی دشوارتر از اکنون روبرو خواهیم بود به‌طوری‌که فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر خواهند شد و نتیجه آن فاصله بیشتر طبقاتی در کشور است.

کد خبر 471696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.