نوآوری، خلاقیت و ایجاد تکنولوژی از مهمترین شاخصه های شهر هوشمند است

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان گفت: اختراعاتی که در حوزه اینترنت اشیاء قابل ارائه است را از طریق ساز و کارهایی که در شهرداری داریم حمایت می‌کنیم و منتظر پیشنهادات هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز جمعه _ ۱۰ بهمن ماه_ نشست خبری تیم دانشجویان اختراعات و نوآوری‌های نوین اصفهان برگزار شد که مهدی بهروزی دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری در این جلسه گفت: جوانان سرمایه کشور هستند، در این شرایطی که فشار اقتصادی روی مردم است و آینده برای پیشرفت افق خوبی ندارد، نیروهای جوان خوب ما در بحث علم و فناوری حضور مقتدرانه داشتند. جوانان تیم اختراعات ایران دست آورد بزرگی داشتند و نشان دهنده این است که حضورشان در کشور و فعالیتشان برای کشور باعث افتخار است و تکنولوژی و صنعت برای آنها اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برای شهر هوشمند موضوع نوآوری، خلاقیت و ایجاد تکنولوژی جدید که قسمتی از آن را مخترعین به دوش می‌کشند یکی از موضوعات مهم در کشور است. تکنولوژی‌های مشخصی را مبتنی اینترنت اشیاء احتیاج داریم که در شرایط فعلی تحریم‌ها تکنولوژی اهمیت بیشتری نسبت به قبل دارد و کلیه افرادی که در حوزه خلاقیت، اختراع و مباحث نوآورانه کار می‌کنند باید بیشتر روی این مباحث توجه داشته باشند.

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری با بیان اینکه می‌خواهیم محصولاتی را داشته باشیم که دیگر از کشورهای خارجی وارد نکنیم، تصریح کرد: در حوزه مهندسی معکوس یک سری محصولاتی تولید می‌شود، اما اگر این محصولات نوآورانه باشد می‌توانیم دقیق‌تر از آنها استفاده کنیم. شاید دوستانی که در تیم اختراعات ایران هستند بتوانند در این حوزه کمک بیشتری به ما بکنند. از همین جا اعلام می‌کنم اختراعاتی که در حوزه اینترنت اشیاء قابل ارائه است را از طریق ساز و کارهایی که در شهرداری داریم حمایت می‌کنیم و منتظر پیشنهادات هستیم. دست خود را به سوی دوستان مخترع دراز کردیم تا از توانایی‌شان استفاده کنیم.

بهروزی اضافه کرد: یکی از مشکلات مخترعان این است که ایده خود را تبدیل به اختراع می‌کند ولی کمپانی‌های تجاری از آن استقبال نمی‌کنند، اگر خودشان هم بخواهند سرمایه گذاری کنند و محصولشان را ارائه بدهند زمان طولانی مدتی می‌خواهد و زجرآوراست. عملی شدن اختراع جوانان باعث افتخار کشور است و هزینه‌ها کمتر می‌شود. دوستانی که می‌توانند از ایده و اختراعات بچه‌ها استقبال کنند و اگر کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند حداقل به حرف این مخترعین گوش کنند.

وی ادامه داد: حوزه‌های دولتی که موضوعات پیشرو و پیشخوان برایشان اهمیت دارد و سیستم‌های نظامی که در دنیا اختراعات را مهم می‌دانند می‌توانند به مخترعین کمک کنند، البته نمی‌دانم ساختار نهاد نظامی کشور در حوزه حمایت به چه شکل است. دولت حداقل بچه‌هایی که به عنوان صندوق‌های پژوهش نوآوری در جاهای مختلف هستند را حمایت کند. اختراعاتی ارزشمند است که در حوزه تجاری کاربرد داشته باشند و مخترعین این را می‌دانند. اختراعات مشکلات زیادی را از صنایع حل می‌کند که بخش خصوصی برای حمایت بیشتری می‌تواند از مخترعین داشته باشد.

احسان روحانی رئیس مرکز رشد دانشگاه نجف آباد در این نشست خبری اظهار کرد: یکی از نعمت خداوند قوه تخیل است، ویژگی قوه تخیل این است که می‌تواند جلو تر از زمان حال باشد. اولین مرحله در اختراع بحث ایده پردازی است که امکان پذیری آن را اثبات می‌کند، مخترع با این سوال مواجه است که چگونه مسائل را به شکلی دیگر حل کند تا باعث رفاه برای جامعه شود.

وی ادامه داد: بعد از این موضوعات این بحث پیش می‌آید که چه گونه کل جامعه را از این اختراع بهره مند کنیم و از آن حمایت داشته باشیم. آنقدر این قضیه اهمیت دارد که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در کشور ایجاد شد و بعد از این است که شتاب دهنده‌ها به مراکز رشد سپرده می‌شود و آنها وظیفه دارند کسب و کار را ایجاد کنند، در نهایت هم باعث بحث علم و فناوری شوند. چیزی که اهمیت دارد بحث فرهنگ سازی در این حوزه است که نشست خبری، تبلیغات، حمایت‌ها و … به فرهنگ کسب و کار در یک جامعه کمک می‌کند.

زهرا قضاوی سرپرست تیم اختراعات اصفهان در این جلسه گفت: با حمایت تمامی مسئولین و در کنار بچه‌های خلاق بتوانیم اتفاقات خوبی را برای کشور رقم بزنیم و مثل همیشه پرچم کشور را در تکنولوژی و علم بالا ببریم. یکی از مهم‌ترین اختراعات دستگاه فشار سنج بدون کاف است، چندسال است که همه فشارسنجی را با کاف انجام می‌دهیم و یک سری معایبی دارد که این دستگاه آمده مبتنی بر یک سری سنسورها این مشکلات را رفع کرده است برای مثال دستگاه‌هایی که با استفاده از کاف انجام می‌شود پزشک و بیمار مجبور هستند ارتباط نزدیک داشته باشند، اگر یک سوراخ ریز در کاف به وجود بیاید با چشم قابل دیدن نیست و می‌دانیم فشار خون یکی از موضوعات حیاتی است، از جیوه استفاده نمی‌شود و استفاده از آن راحت است.

وی ادامه داد: دستبند هوشمند را داریم که در این شرایط کرونا خیلی ازنظر خودمان می‌تواند کار آمد باشد، این دستبند می‌تواند فاصله گذاری اجتماعی هشدار دهد و برای شست و شوی دست‌ها تایمر دارد. ربات هوشمند فاصله و سنجش دما را داریم که در مکان‌های شلوغ بسیار کار آمد است، برای بیماری کرونا دما یکی از موضوعات مهم است و این ربات می‌تواند در مکان‌های شلوغ دما را اندازه‌گیری کند، بیش‌تر از حد مطلوب بود هشدار دهد.

قضاوی خاطر نشان کرد: تیم اختراعات ایران موفق برای اولین بار در کشور توانستیم در چالش و پروژه دانشگاه آمریکا شرکت کنیم و به مرحله بیست طرح برتر راه پیدا کنیم که افتخار بزرگی برای بچه‌های ایران بود، در مسابقات اختراعات جهانی ترکیه که هرساله برگزار می‌شود مدال نقره را کسب کنیم. تشکر می‌کنم از افرادی که در این راه ما را حمایت کردند و انتظار دارم بیشتر از طرف دانشگاه خودمان حمایت شویم.

امیر عباس محمدی کوشکی سرپرست تیم اختراعات ایران در این نشست اظهار کرد: بحث دانش بنیان اتفاق افتاده که در هر اداره‌ای می‌رویم دانش بنیان نباشیم تحویل نمی‌گیرند که به نظر همه خوب و یک هدفی است که اگر در کشور توسعه پیدا کرده. اگر الان می‌گوییم با وجود تحریم‌ها تحت فشار نیستیم به خاطر نوآوری و اختراع و محصولات دانش بنیان است که بومی سازی کرده‌ایم. یک سری ایده می‌دهند که در کشور به یک حرکت تبدیل و مشکلات جامعه برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی جایی می‌رویم می‌گویند شما ثبت اختراع دارید که این مهم است، اما مهم‌تر از آن ایده دانشجو است. در حوزه آموزش و دانش آموزی متاسفانه همه کار گاه‌های فنی مهندسی بسته و یک سری کار گاه‌هایی که به سمت تکنولوژی مجازی و کامپیوتر است تاسیس شده و باعث می‌شود خلاقیت دانش‌آموز بیشتر از گذشته کشته شود. در گذشته چیزی خراب می‌شد با دست آن را درست می‌کردیم و خلق کردن چیزی با دست است نه با دیدن، سیاست کلی آموزش باید از آموزش ویدیویی به سمت آموزش عملی برود. در مدرسه باید به دانش آموزی که ایده می‌دهد بها داده شود، خیلی از خانواده‌ها انتظار دارند اختراعی به نام بچه آنها ثبت شود تا و بتوانند بدون کنکور دانشگاه پزشکی قبول شوند نمی‌دانم چرا موفق شدن در کشور ما فقط پزشکی است.

سرپرست تیم اختراعات ایران تصریح کرد: بیشتر خانواده‌ها هم می‌گویند این رشته آینده مالی ندارد در صورتی که دانشجو اول باید به هدف خود نگاه کند و در پله‌های بعدی به مباحث مالی فکر کند.

کوشکی اضافه کرد: همه مخترعین با مشکلات می‌جنگند و جلو می‌روند، مشکلاتی که در کشور وجود دارد طبیعی است ولی اگر نبود به موفقیت بیشتر کمک می‌کرد. شکل گرفتن یک ایده و رویا از بها دادن مسئولین است. کمیسیونی تشکیل شده به عنوان کمیسیون نوآوری و مسابقات جهانی که تمامی ادارات ثبت اختراعات زیر نظر سازمان مالکیت فکری هستند، در تمام کشورها سازمان مالکیت فکری یک برنامه و اهداف جهانی دارد که خیلی کمک مالی می‌کند. اگر در کشور ما کمک مالی نمی‌شود ولی سازمان مالکیت فکری جهانی که در سوئیس است خدمات می‌دهند و خیلی از دوره‌ها برای بچه‌ها رایگان است.

وی خاطر نشان کرد: در همه کشورها نمایشگاه‌های اختراعات و نوآوری است که در کنار آنها مسابقات اختراعات و نوآوری جهانی در دانشگاه ملی آن کشور برگزار می‌شود و تمامی سازمان‌های مرتبط حضور دارند. مسابقات در یک سری از کشورها به صورت رسمی برگزار می‌شود که هر دانشجو و تیمی به دنبال نماینده رسمی آن کشور در مسابقات شرکت می‌کند، سه الی چهار هزار اختراع می‌آید که از آنها صد الی دویست اختراع بررسی و به مرحله بعدی می‌رود که درنهایت ۳۰ اختراع مدال می‌گیرد و از طریق رسانه مسابقات اعلام می‌شود.

سرپرست تیم اختراعات ایران با بیان اینکه مدال را نمی‌دهیم که مخترعین قاب کنند، گفت: بعد از دریافت مدال محصول را ساخته و به سمت مرکز رشد پارک‌های علم و فناوری می‌بریم، خیلی از همین مدال‌هایی که در سال‌های گذشته کسب شده شرکت دانش بنیان شده است. مسئولین به تیم‌هایی که در مسابقات جهانی مدال می‌آورند بها دهند. چنین همچنین نشست‌هایی خوب است و ارتباط مستقیم با خبرنگار که باشد صدای این افتخارات به گوش مسئولین می‌رسد.

به گزارش ایمنا، مسابقات اختراعات و نوآوری لهستان با حمایت تمامی سازمان‌های مرتبط دولتی و وزارت امورخارجه سازمان ملی و بین المللی ثبت اختراعات لهستان برگزار شد که فائزه کارگری و مبینا قزی، مدال نقره کسب کردند و در بخش تیمی سیستم‌های الکترونیک در بیمارستان، زهرا قضاوی، لیلا مقدادی و امیر عباس محمدی کوشکی، مدال طلا کسب کردند.

در مسابقات اختراعات و فناوری‌های نوین کرواسی مسابقات جهانی نوآوری تسلا ARCA، زهرا قضاوی، مدال نقره و جایزه نوآوری برتر مسابقات را کسب کرد. همچنین مائده اسفندیاری و امیر عباس محمدی کوشکی نیز مدال نقره کسب کردند.

این مسابقات با حمایت وزارت اقتصاد کرواسی انجمن دولتی توسعه نوآوری کرواسی، بنیاد تسلا مرکز آموزش تسلا دانشگاه ملی کرواسی و سازمان مالکیت فکری جهانی wipo در کنار نمایشگاه نوآوری کرواسی برگزار شد.

طرح‌های پذیرفته شده که موفق به دریافت جایزه نوآوری خلاق شدند شامل موارد زیر است:

  • طرح دستگاه هوشمند فشار خون بدون کاف
  • طرح بیمارستان هوشمند
  • طرح دستگاه هوشمند تزریقاتی و کنترل بیماران کرونایی

لیلا مقدادی (ربات هوشمند پیشگیری درمقابل کرونا)، زهرا قضاوی (دستگاه هوشمند اندازه گیری فشارخون بدون کاف)، مائده اسفندیاری (پروژه دستگاه‌های هوشمند پیشگیری درمقابل کرونا)، آرینا نوری (ربات هوشمند پیشگیری در مقابل کرونا با دوربین‌های حرارتی)، مبینا قزی (طرح دستگاه هوشمند تزریقاتی و کنترل بیماران کرونایی)، امیر عباس محمدی کوشکی (پروژه بیمارستان هوشمند)، مریم اژدر (دستگاه ارگونومی دار قالیبافی) و آرین اکبری (پروژه فرمول موفقیت ژنتیکی برای گشف ژنتیکی استعداد) این جوایز را به خود اختصاص دادند.

در این جلسه علی رائی، مشاور رسانه‌ای شهردار، وحید صلواتی، عضو هیئت مدیره روزنامه نگاران و یکی از مدیران شهری، مائده اسفندیاری، لیلا مقدادی، عضو تیم اختراعات ایران حضور داشتند.

کد خبر 471664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.