اتحادیه اروپا به آسترازنکا: کمبود واکسن‌ها را از انگلیس تامین کنید

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه کشمکش‌ها با شرکت واکسن سازی استرازنکا، بخش‌هایی از سند پیش‌خرید ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا از این شرکت را منتشر کرد و با گوشه چشمی به سهم واکسن‌های انگلیس خواستار تامین کمبود محموله‌های این شرکت به اروپا شد.

به گزارش ایمنا، «اروسولا فون درلاین» روز جمعه در گفت وگو با شبکه رادیویی «دوچ‌لندفونک» آلمان تصریح کرد که آسترازنکا بر اساس قراردادی که با اتحادیه اروپا امضاء کرده، متعهد است کمبود ناشی از مشکلات کارخانه بلژیک را تامین کند.

آسترازنکا که یک شرکت انگلیسی – سوئدی است، دو کارخانه در انگلیس و دو کارخانه دیگر در بلژیک و هلند دارد. این شرکت جمعه گذشته به کمیسیون اروپا که مسئولیت خرید و توزیع واکسن کرونا در سراسر اتحادیه را بر عهده دارد، اعلام کرد که نخستین محموله واکسن متعلق به این شرکت کمتر از میزان پیش بینی شده خواهد بود. این شرکت بدون بیان جزئیات بیشتر از حجم محموله اولیه، کاهش میزان تولید در کارخانه بلژیک را علت تامین کمتر از حد انتظار زنجیره توزیع در اروپا دانست.

مدیرعامل آسترازنکا، پاسکال سوریوت می‌گوید وفق قراردادی که با اتحادیه اروپا امضاء شده، تعهدی درباره زمان تحویل واکسن ارائه نشد است. او با اشاره به اصل تحویل واکسن در اسرع وقت تصریح کرد «شاید بهتر بود که اتحادیه اروپا سفارش خود را زودتر ثبت می‌کرد»

اما رئیس کمیسیون اروپا این استدلال را رد و تصریح کرد که آسترازنکا بلحاظ قانونی وظیفه دارد تا از ظرفیت تمام کارخانه‌هایش برای اجرای تعهداتش استفاده کند.

گزارش‌ها حاکیست که اتحادیه اروپا ۳۳۶ میلیون یورو برای پیش خرید ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا از آسترازنکا هزینه پرداخت کرده است. انگلیس هم یک صد دوز واکسن خریداری کرده که طبق جدول زمان بندی باید در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تحویل بگیرد.

مایکل گوو معاون نخست وزیر انگلیس می‌گوید که نسبت به تحویل به موقع محموله‌های آسترازنکا «اطمینان کامل» دارد، زیرا این شرکت وعده داده که واکسن‌ها را طبق زمان‌بندی تعیین‌شده تحویل دهد.

وی دیروز در گفت‌وگو با شبکه رادیویی تایمز تصریح کرد که تا پایان واکسیناسیون کرونا، محموله‌ای از کارخانه آسترازنکا در انگلیس به اروپا ارسال نخواهد شد.

با این حال «فون درلاین» می‌گوید که بندهای قرارداد به روشنی الماس واضح است و آسترازنکا وعده داده که هیچ تعهد دیگری مانع اجرای قرارداد نخواهد شد.

او همچنین درباره بندی از قرارداد که بر «به‌کارگیری تمام تلاش‌ها» در اجرای تعهدات آسترازنکا نظارت دارد، اما برای توجیه دیرکرد تحویل واکسن مورد استفاده قرار گرفته، خاطر نشان کرد که این بند مربوط به دوره تولید واکسن بود که این مقطع گذشته است. «زمانی که واکسن تولید شده تکلیف حجم و زمان تحویل محموله روشن است.»

وی خاطر نشان کرد که بخش‌هایی از این قرارداد را منتشر کرده تا با شهروندان اروپا شفاف رفتار کند. این درحالیست که انگلیس از انتشار قرارداد با آسترازنکا استنکاف کرده و آن را خلاف امنیت ملی کشور خوانده است.

تاخیر در تحویل به موقع واکسن این بیماری باعث بروز اختلالات گسترده در روند واکسیناسیون در سراسر اروپا و شکل‌گیری جنگ تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 471657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.