کوچ اصفهانی‌ها به گرجستان و کشورهای عربی به دلیل موانع تولید

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: اگر کسی بخواهد در استان اصفهان دست به تولید محصولات کشاورزی بزند، باید برای کسب مجوز مسیری طولانی را طی کند درحالی که نتیجه هم نمی‌گیرد؛ همین امر باعث شده بسیاری از اصفهان به گرجستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسنعلی مبینی‌نژاد امروز (پنجشنبه) در سی و پنجمین جلسه علنی شورای شهرستان اصفهان، محیط زیست، آب و کشاورزی را از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرستان و ساتان اصفهان دانست و اظهار کرد: آنچه کشاورزان شرق اصفهان پیگیری و به عنوان دغدغه خود مطرح می‌کنند، مدیریت ناصحیح در منابع آب استان و کشور است که باعث شده، اصفهان که روزی محور کشاورزی بوده، اکنون با بحران بی‌آبی مواجه شود.

وی افزود: از اجرای طرح‌های کشاورزی که به نفع استان است جلوگیری شده و مدام حساسیت‌های محلی و استانی نسبت به حوضه زاینده‌رود بیشتر می‌شود؛ پیشتر استان چهارمحال و بختیاری به این موضوعات حساس بود، اکنون خوزستان نیز حساس شده است به نحوی که حاضرند آب در استانشان هدر برود اما به استان‌های دیگر انتقال پیدا نکند.

عضو شورای شهرستان اصفهان با بیان اینکه هماهنگی و همدلی، مسائل کشاورزی اصفهان را حل می‌کند، تصریح کرد: باید حقابه تالاب گاوخونی به شکل حداقلی برای حفظ محیط زیست اختصاص یابد وگرنه ریزگردهای برخاسته از این تالاب موجب سرطان در روستاها و شهرهای دور و نزدیک می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روند صدور مجوزهای تولیدی مطلوب نیست، ادامه داد: اگر قرار است تولید داشته باشیم نباید در صدور مجوزها نادرست عمل شود؛ اگر کسی بخواهد در استان اصفهان دست به تولید محصولات کشاورزی بزند، باید برای کسب مجوز مسیری طولانی را طی کند درحالی که نتیجه هم نمی‌گیرد؛ همین امر باعث شده بسیاری از اصفهان به گرجستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کنند.

تخریب مستحدثات بازتاب اجتماعی بدی دارد

مبینی‌نژاد خاطرنشان کرد: در کشور ما که حتی همه منازل نیز سند رسمی ندارد، چگونه برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی الزام سند وجود دارد؟ بعضی از قولنامه‌ها از سند نیز معتبر است بنابراین تا زمانی که سند فراگیر نشده، باید قولنامه جایگاه ویژه‌ای در کسب مجوزها داشته باشد

وی با بیان اینکه تخریب مستحدثات که توسط مردم اجرا می‌شود صحیح نیست، افزود: وقتی مالک دور زمین خود را دیوار می‌کشد، بدون آنکه به او اطلاع دهند، اقدام به تخریب دیوار کرده و تنها اطلاع‌رسانی که می‌شود این است که دیوارنویسی می‌کنند.

نماینده جرقویه علیا در شورای شهرستان اصفهان تاکید کرد: این روند تخریب درست نبوده و از روز اول باید دهیاری از ساخت غیرمجاز ممانعت کند وگرنه صرف تخریب بازتاب اجتماعی بدی دارد.

وی ادامه داد: در شرق اصفهان آب کشاورزی نمی‌دهند پس او باید چگونه درآمد داشته باشند؟ کشاورز مجبور است اراضی خود را به باغ تبدیل کند.

بسیاری از مدیران در شرق اصفهان ویلا دارند

مبینی‌نژاد با بیان اینکه باید چهارچوب ویلاسازی تعریف شده و جایگاه آن مشخص شود، افزود: وقتی بسیاری از مدیران در شرق اصفهان دارای ویلا هستند، چرا سازوکار این موضوع برای سایر افراد مشخص نمی‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: درحالی که شرق اصفهان با خشکسالی مواجه است، روستای حارث‌آباد در این منطقه دو مرتبه دچار سیلاب شده که خسارات زیادی به روستا زده است، جهادکشاورزی برای جبران خسارات هزینه کرده اما ادارات راه و ترابری و منابع طبیعی در این زمینه کوتاهی کرده‌اند که کوتاهی‌ها در این زمینه به رئیس سازمان بازرسی کل کشور داده شد

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: در خصوص احیای دوباره قنات‌ها نیز به نایب رئیس مجلس، وزیر کشور و جهادکشاورزی نامه‌نگاری شده است.

کد خبر 471510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.