نشان "شهر دوستدار کودک" به اصفهان اعطا می‌شود/ ایجاد پاتوق‌های شهری برای سالمندان

شهردار اصفهان گفت: هفته آینده نشان شهر دوستدار کودک برای نخستین بار در ایران از سوی سازمان بین‌المللی یونیسف به اصفهان اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز _ پنجشنبه نهم بهمن‌ماه ۹۹_ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو»، پیشاپیش ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر اظهار کرد: از روز یکشنبه هفته آینده، شهرداری برنامه‌های استقبال از دهه فجر را به مدت ۱۰ روز برگزار خواهد کرد، البته امسال با توجه به شرایط کرونایی برنامه‌ها متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

وی افزود: همزمان با آغاز ایام دهه فجر، مانور تاکسی‌های شهری همزمان با سراسر کشور در اصفهان برگزار و فضاسازی‌های متناسب با این ایام در میادین و خیابان‌های سطح شهر انجام خواهد شد.

شهردار اصفهان با اشاره به افتتاح پروژه‌های بزرگ عمرانی شهر در دهه فجر امسال، خاطرنشان کرد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی از جمله پل آفتاب و ادامه بلوار فرزانگان که در حال حاضر مورد بهره‌برداری قرار گرفته، به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

وی گفت: در هفته جاری در نشستی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جمعی از مدیران ملی و استانی و اعضای شورای اسلامی شهر برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی به میزبانی شهر اصفهان و با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی انجام شد.

اعطای نشان «دست خلاق» به برترین‌های هنر صنایع دستی

نوروزی با بیان اینکه در جهان ۶۰۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که ۳۰۰ رشته آن در ایران و ۲۰۰ رشته در استان اصفهان فعال است، افزود: بیش از ۴۰۰ هزار نفر در استان در بخش‌های مختلف این هنر صنعت فعالیت و ارتزاق می‌کنند، بنابراین معرفی این صنایع و حمایت از آن می‌تواند هنر هنرمندان را تقویت کرده و اشتغال و معیشت آنان را تضمین و باعث توسعه شهر شود.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی نماد ملی و بومی و عامل مهم توسعه گردشگری پایدار و اشتغال است، ادامه داد: صنایع دستی کالای هویتی است که در بستر حکمت و معرفت روییده و بالیده شده و ما امروز به عنوان میراث بان باید از آن پاسداری کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: صنایع دستی یک امکان دو سویه برای اشتغال و امکان بروز اندیشه و فرهنگ ما در جهان است.

وی اظهار امیدواری کرد: اردیبهشت ماه سال آینده برنامه ویژه‌ای با حضور هنرمندانی از سراسر دنیا برگزار خواهیم کرد و علاوه بر آن برای نخستین بار در کشور نشان «دست خلاق» را به برترین‌های هنر صنایع دستی اعطا خواهیم کرد.

نوروزی گفت: برگزاری این برنامه‌ها با هدف فراهم کردن فضایی برای رونق کسب و کارهای کوچک به منظور ایجاد شغل‌های پایدار است.

صرفه‌جویی ۲۰ درصدی شهرداری در مصرف برق

شهردار اصفهان با اشاره به موفقیت‌های اخیر شهرداری، اظهار کرد: شهرداری اصفهان توانست در بخش مدیریت مصرف انرژی به عنوان نهاد برتر، جایزه انرژی و همچنین به دلیل استفاده از فناوری نانو و انرژی پاک، جایزه ملی ساختمان‌های سبز را به دست آورد.

نوروزی با بیان اینکه برای دومین دوره متوالی شهرداری اصفهان در جایزه انرژی به عنوان نهاد برتر در مدیریت مصرف انرژی انتخاب شده است، تصریح کرد: این عنوان به دلیل برنامه‌ریزی و اقدام مؤثر برای کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری در انرژی به دست آمده و جایزه مربوطه توسط وزارت خانه‌های نفت، نیرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت صنعتی کشور به شهرداری اصفهان اعطا شد.

وی تاکید کرد: سال گذشته شهرداری با افزایش بهره‌وری ۲۰ درصد در مصرف برق صرفه‏‌جویی کرد و در ۹ ماهه سال جاری نیز ۱۸ درصد صرفه‌‏جویی داشته که تا پایان سال به بیش از ۲۰ درصد خواهد رسید؛ این اقدامات باید الگویی برای سایر سازمان‌ها و حتی خانواده‌ها باشد.

نوروزی با اشاره به احداث مرکز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در منطقه ۱۲ شهرداری، خاطرنشان کرد: در این مرکز زنان سرپرست خانوار که شغلی ندارند، با کمک کمیته امداد و سازمان میراث فرهنگی تحت آموزش‌های لازم برای مهارت‌آموزی قرار می‌گیرند و سپس دارای حقوق ثابت شده و از مزایای بیمه نیز بهره‌مند خواهند شد.

ایجاد پاتوق‌های شهری برای سالمندان

وی گفت: هفته آینده نشان شهر دوستدار کودک برای نخستین بار در ایران از سوی سازمان بین‌المللی یونیسف به اصفهان اعطا می‌شود، افزود: شهر اصفهان از دو سال پیش پایلوت شهر دوستدار کودک بوده و شهرداری اقدامات خوبی برای تحقق آن انجام داده تا شهری زیست‌پذیر برای کودکان باشد و ضمن رعایت حقوق آنها، امکان دسترسی آنها به تمام فضاهای شهری فراهم شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: اصفهان با دریافت نشان شهر دوستدار کودک به تمام جهان اعلام می‌کند که زیرساخت‌ها برای زندگی خوب کودکان در این شهر فراهم شده است.

وی ادامه داد: این افتخار بین‌المللی اصفهان را به سمتی می‌برد که شهر دوستدار سالمند هم باشد، البته در این راستا پاتوق‌های شهری برای سالمندان شهر ایجاد می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه شهر جهانی نیاز به سیستم حمل و نقل ریلی و همگانی مناسب همچون مترو و تراموا دارد، گفت: برای فراهم کردن آسایش شهروندان شهرداری باید زیرساخت‌های لازم را آماده و به وظایف خود به خوبی عمل کند.

وی در خصوص تکمیل خیابانی حدفاصل خیابان شهیدان امینی تا خیابان قائم فراهانی (شاهپور جدید) در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری، گفت: برای اتصال عاشق‌آباد به امیرکبیر از بین زمین‌های کشاورزی رفت و آمد هایی انجام می‌شود، اما این بخش برای اجرای راه ۳۰ متری دارای طرح مصوب نیست.

شهردار اصفهان افزود: در این نقطه از شهر در صدد تعریض و آسفالت خیابان خاکی شش متری هستیم و در صورت وجود مصوبه برای احداث خیابان ۳۰ متری اقدام خواهیم کرد.

اجرای طرح TOD در دارک

وی با اشاره به فعالیت اتوبوس‌های شهر، تصریح کرد: از مجموع یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد، تعداد ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف شهر با استفاده از گازوئیل یورو ۴ در حال جا به جایی مسافران است.

نوروزی اظهار کرد: روزانه یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جا به جایی دانشجویان، کارگران، مهندسان و سایر کارکنان شرکت‌ها و کارخانجات در شهر اصفهان تردد می‌کنند، برای رفع این معضل یا باید قطار حومه‌ای توسعه پیدا کند یا راهکارهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پارک سوار صفه برای آسایش شهروندان و مسافران احداث شده است، ادامه داد: پایانه اندیشه (رو به روی زندان مرکزی اصفهان به سمت اصفهان) قرار گرفته تا اتوبوس‌های پیربکران، فلاورجان و شهر ابریشم در آن محل مسافرگیری کنند، البته در آن محدوده اتوبوس‌های خط یک BRT برای جا به جایی مسافران به سمت شهر اصفهان استقرار دارد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: پایانه صمدیه نیز با پرداخت هزینه بسیار سنگینی تملک شده و طرح خوبی در حال اجرا است تا مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های خمینی شهر، نجف آباد، یزدان‌شهر و ویلا شهر در آن نسبت به جا به جایی مسافران اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقابل ایستگاه دارک به عنوان نخستین ایستگاه خط دوم مترو، با احداث یک پایانه مسافربری در صدد اجرای طرح TOD هستیم تا مسافران شهرهای حومه از جمله اردستان و حبیب‌آباد ادامه سفرهای درون شهری خود را با استفاده از خط دوم مترو یا سایر وسایل حمل و نقل همگانی انجام دهند.

نامگذاری معابر بر اساس قانون

نوروزی در خصوص تأخیر نامگذاری یکی از معابر منطقه ۱۵ که مورد سوال یکی از شهروندان بود، گفت: نامگذاری معابر بر اساس قانون در شورای نامگذاری متشکل از اساتید دانشگاه، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نام‌های پیشنهادی به لحاظ تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بررسی و در قالب لایحه به شورای شهر تقدیم می‌شود سپس در صورت تصویب برای بررسی نهایی و انطباق قوانین به فرمانداری ارسال می‌شود که پس از تأیید نهایی منطقه شهرداری ملزم به اجرای مصوبه است.

شهردار اصفهان در خصوص درخواست یکی دیگر از شهروندان مبنی بر مقاوم‌سازی دیوار ناایمن مجاور پست نشاط، اظهار کرد: اینگونه موارد در کمیسیون‌های مربوطه بررسی، رأی به مالک زمین یا ساختمان ابلاغ می‌شود و چنانچه امکان دسترسی به مالک فراهم نباشد، شهرداری می‌تواند از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها اتخاذ تدابیر مؤثر برای رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و به عبارت کلی رفع خطر از هر نوع اشیا آسیب‌زا برای سلامت شهروندان است.

نوروزی با بیان اینکه ۵۰۰ هکتار شهر اصفهان بافت تاریخی است، افزود: انجام فعالیت در این بافت‌ها به عنوان پاسداری از میراث شهر با مشکلات بسیار زیادی همراه است؛ البته کارشناسان باید ضریب احتمال خطر ساختمان‌ها را به خاطر حفظ جان مردم افزایش دهند.

کد خبر 471468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.